جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در جمع خبرنگاران:
فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت سواحل استان بوشهر کم نظیر و بعضاً بی نظیر هستند و مزیت این استان همین سواحل است که باید برای آن برنامه ریزی کرد؛ همچنین برای بافت قدیم بوشهر مسیر گردشگری در نظر گرفته ایم و اعتقاد داریم که هر شهر و روستایی باید موزه داشته باشد...
کد خبر: ۶۷۹۱۶
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت سواحل استان بوشهر کم نظیر و بعضاً بی نظیر هستند و مزیت این استان همین سواحل است که باید برای آن برنامه ریزی کرد؛ همچنین برای بافت قدیم بوشهر مسیر گردشگری در نظر گرفته ایم و اعتقاد داریم که هر شهر و روستایی باید موزه داشته باشد.

به گزارش «فکرشهر»، محمدحسین ارسطوزاده در نشست خبری با موضوع دستاوردهای استان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی که عصر سه شنبه ـ 6 اسفندماه 1398 ـ برگزار شد، اظهارداشت: در سال جاری سه نمایشگاه برگزار شد که آخرین آن ماه گذشته و در تهران بود و استان بوشهر با حضور فعالین حوزه گردشگری در نمایشگاه حاضر شد و ما نیز با پشتیبانی کامل از آنها حمایت کردیم تا ظرفیت های استان را به نمایش بگذارند.

وی افزود: به گواه داوران و افراد حاضر در نمایشگاه پیشرفت خوبی وجود داشت و غرفه های استان بوشهر نیز مورد استقبال قرار گرفت.

ارسطوزاده گفت: اولین دستاورد این نمایشگاه را می توان برای صنوف حاضر در حوزه گردشگری دانست که وابستگی به دولت نداشته باشند و این بخش نیز مانند سایر صنوف روی پای خود بایستد و تکیه کند.

وی اضافه کرد: از روز اول گفته ایم که افراد فعال در حوزه گردشگری که به این مورد به عنوان شغل می پردازند، باید در نمایشگاه های مختلف حضور یافته و بازاریابی را انجام دهند؛ امسال هم در میان همه استان هایی که سال های قبل حضور داشتند، بوشهر درخشید و ازدحام و تراکم جمعیت برای غرفه بوشهر که ترکیبی از صنایع دستی و گردشگری بود، باعث شده بود که افراد مختلف مراجعه کرده و با بوشهر بیشتر آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان داشت: اقلام تبلیغاتی که به بازدیدکنندگان ارایه می شد، بیشتر دیجیتال بود تا ماندگاری داشته باشد و مورد استقبال هم قرار گرفت؛ البته اقلامی نیز غیردیجیتال وجود داشت برای سایر افراد.

وی، شاخصه مهم این فعالیت ها را «نتیجه محور بودن» عنوان کرد و افزود: صرف این که در نمایشگاهی حضور یافته و تمام شود، مورد نظر ما نبود؛ به طور مثال از اهداف ما این بود که در پایان، سرمایه‌گذار جذب کنیم یا اگر محصولی ارایه شد، بازاریابی آن انجام شود و تفاوت کیفیت در محصولاتمان مشخص باشد. بولتن هایی فراهم شد و با تعدد صنایع دستی که به نمایش گذاشته شد، این را به بازدید کننده القا کردیم که محصولات استان بوشهر از کیفیت و تنوع بسیاری برخوردار است. همچنین اقلام بوم‌گردی که با کمک خود افراد فراهم شد، نشان دهنده کیفیت و نوع خدمات رسانی خوب استان بوشهر به گردشگران بود.

ارسطوزاده بیان داشت: در بخش گردشگری امسال، سیاست گذاری بر این بود که معرفی آثار به نحوی باشد که از سیستم های نوین امروزی بهره برده باشیم، لذا پنج نرم افزار تهیه شد و در نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارایه شد و سایت اداره‌ کل میراث، مرجع تمام اطلاعات در نظر گرفته شده است و قرار است به چهار زبان زنده دنیا خدمات رسانی کند که بخش فارسی آن تقریبا کامل شده و هر فردی از هر جای دنیا بخواهد می‌تواند ورود کرده و ضمن به دست آوردن اطلاعات لازم، حتی رزرو هم انجام دهد و یا اطلاعات لازم را دانلود کند.

وی درباره برنامه های این اداره برای نوروز پیش رو نیز گفت: نصب تابلوهایی در محل جاذبه ها، از جمله کارهایی است که امسال قصد انجام آن را داریم تا گردشگر چه به صورت مجازی و از طریق سایت و چه حضوری بتواند تمام اطلاعات لازم را کسب کند؛ همچنین قصد داریم اطلاعات لازم درباره جاذبه های گردشگری را از طریق بلوتوث در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهیم و یک یا چند بیلبورد در روستا یا شهرها زده خواهد شد تا گردشگر بتواند به راحتی محل های مورد نظر خود را پیدا کرده و از آنها بازدید به عمل آورد. علاوه بر این ها، امسال ۲۸ صنایع دستی در کل استان خواهیم داشت؛ همچنین موضوع تامین فضاهایی که به عرضه صنایع دستی می پردازند و بازارچه دایمی برای صنایع دستی انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در بخش دیگری از سخنانش به چند سوال پاسخ داد و درباره بافت قدیم بوشهر و اقامت های بوم گردی استان اظهارداشت: بافت تاریخی بوشهر در قالب اقلیم گرم و مرطوب منحصر به فرد است که در همین راستا مسیری در نظر گرفته شده و قرار است این مسیر به طور کامل برای گردشگران داخلی و خارجی تجهیز و بناهایی مورد مرمت و احیا قرار گیرد و از آنها برای موارد مختلف استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال شروع به کار برای مسیر گردشگری خواهیم کرد و امیدواریم تا آذرماه، فاز اول آن مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

ارسطوزاده گفت: تعداد بوم‌گردی های استان، دو سال پیش صفر بود و ابتدای سال، 24 بود و الان بالغ بر 50 بوم‌گردی داریم که تعداد زیادی از آنها دارای مجوز هستند و بقیه نیز به آنها اعلام شده که باید استانداردسازی شوند تا بازگشت گردشگر داشته باشند و البته تاکید وزیر نیز بر این مورد است.

وی افزود: برای 30 روستا درخواست 60 بوم‌گردی شده است که در سال آینده باید مورد بررسی قرار گرفته و اقدام شود و این موضوع نشان می‌دهد که این صنعت مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان این که «سواحل استان بوشهر کم نظیر و بعضاً بی نظیر هستند و مزیت این استان همین سواحل است که باید برای آن برنامه ریزی کرد»، افزود: البته بخش مرکزی استان نیز دارای آثار باستانی و موارد دیگری است که می توان بر روی آنها کار کرد، منتهی مزیت استان بوشهر سواحل آن است.

محمدحسین ارسطوزداه با اشاره به موزه منطقه ای خلیج فارس در بوشهر نیز گفت: در آستانه افتتاح موزه منطقه ای در بوشهر هستیم و این کار مختص استان بوشهر نیست و یک دهه قبل در کشور شروع شده و امسال با توجه به حمایت وزارت و مدیران استان، این پروژه انجام و پس از رفع موارد موجود افتتاح خواهد شد.

وی توضیح داد: این موزه، کل خلیج ‌فارس را شامل می شود و بالغ بر هزار سند تاریخی در جریان این پروژه جمع آوری و مرمت شد و همه آثاری که در سالیان گذشته به دلیل عدم وجود موزه از استان خارج شده بود، به استان بازگردانده شد؛ همچنین مجهزترین کارگاه مرمت آثار باستانی در این موزه راه‌اندازی خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید، چون پیش از این، آثار استان بوشهر برای مرمت به خارج از استان ارسال می شد.

ارسطوزاده گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته و حمایت شخص وزیر به استان بوشهر به عنوان استانی که می‌تواند باعث جلب گردشگر به کشور شود و امیدوارم با پشتیبانی مدیران استان از جمله استاندار و معاونین ایشان و... بتوانیم با تدوین سازوکارهایی که مدون شده، کارهای مفیدی انجام دهیم که منتج به نتیجه صحیحی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: اعتقاد ما به این است که هر شهر و روستایی باید موزه داشته باشد؛ به طور مثال، اگر گردشگری به برازجان آمد، آن جا باید بداند که برازجان کجاست و برازجانی کیست؟ موزه ها هستند که این اطلاعات را به مردم می‌دهند. برازجان و دشتستان هم باید موزه داشته باشد و طی هماهنگی با فرماندار قرار شد در اعتبارات سال آینده موزه مناسب و در شانی ایجاد کرد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند و کجایی و چه کسی بودن منطقه را نشان دهد.

وی گفت: فرماندار قول اعتبارات استانی را به ما داده و در سطح ملی نیز رایزنی خواهیم کرد و قول گرفته ایم که اعتبارات لازم را برای موزه برازجان بدهند.

ارسطوزاده افزود: در کاروانسرا میلیاردها هزینه شد ولی موضوع مالکیت به وجود آمد. دو راه وجود دارد یکی این که اوقاف زیر نظر ما مرمت را انجام دهد و یا این که واگذار کند تا ما انجام دهیم که در هر دو صورت به نفع مردم خواهد شد.

وی اضافه کرد: بخش حقوقی ما در حال پیگیری است تا توافق نامه ای انجام داده و موارد قانونی آن مرتفع شود و بتوان کاروانسرای برازجان را به صورت موزه هم استفاده کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر