سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۳۶۳
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

فکرشهر: آثار تاریخی جزیره خارگ، میراثی غنی و ارزشمند بوده و حفاظت و نگهداشت مناسب آنها یک ضرورت است، این آثار را امروز دریابید، فردا دیر است.

به گزارش فکرشهر از مهر، جزیره زیبا و مرجانی خارگ از دیرباز همواره اهمیت و جایگاه ویژه و خاصی در اقتصاد دریایی خلیج فارس داشته است و اکنون نیز نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد.

خارگ را می‌توان یکی از جزایر مهم و راهبردی ایران اسلامی در خلیج همیشه فارس دانست. این جزیره غنی از آثار تاریخی در تقسیمات کشوری در حوزه استان بوشهر قرار می‌گیرد.

بافت جزیره خارگ از جنس مرجان است و تمام وسعت و کل این جزیره محدود می‌شود به ۲۰ کیلومتر مربع؛ با این حال این جزیره مستطیلی شکل و کوچک از لحاظ تجاری، اقتصادی، نظامی و تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.

خارگ به لحاظ جغرافیایی در طول تاریخ مورد توجه مورخین ایرانی، اروپایی، یونانی و رومی قرار گرفته است. این امر بیان‌گر اهمیت ویژه این جزیره در دوران مختلف تاریخی است.

آثار تاریخی جزیره خارگ دارای اهمیت و ارزش بسیار زیادی هستند که حفظ و نگهداشت آنها به نوعی حفظ میراث تاریخی کشور است و هم‌اکنون برای حفاظت و حراست از این آثار اقدام کرد.

تلاش برای حفظ آثار تاریخی خارگ

بخشدار ویژه خارگ اظهار داشت: جزیره خارگ را می‌توان به‌عنوان یکی از مهمترین مناطق جغرافیایی کشور از لحاظ بافت مرجانی و پیشینه تاریخی یاد کرد.

ناصر ابراهیمی اضافه کرد: از زمان استقرار میراث فرهنگی در بخش ویژه خارگ اتفاقات خوبی در زمینه حفظ آثار، بنای تاریخی و همچنین فرهنگ اهالی شریف این جزیره صورت گرفته است.

وی افزود: به همت میراث فرهنگی و اهالی شریف جزیره خارگ چهار میراث ناملموس فرهنگی «دووت خارگی»، «طلبون کردن خارگی»، «حنابندون» و «رقص میت» از مراسم آئینی خاص جزیره خارگ است که مستند نگاری آن آغاز شده و در دستور ثبت قرار گرفته است.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: خواست تمامی اهالی شریف خارگ به عنوان میراث داران این جزیره حفظ، شناسایی و مستند سازی آثار و فرهنگ غنی در این جزیره است.

حفظ اسناد حاکمیت ایران بر خلیج فارس

حجت الاسلام کمالی امام جمعه خارگ نیز اظهار کرد: میراث فرهنگی خارگ قدمتی چندین هزار ساله دارد و این میراثی است که از گذشتگان به ما ارث رسیده است و نباید به همین راحتی، زمینه‌های نابودی آن را فراهم کنیم.

وی با اشاره به کتیبه هخامنشی خارگ عنوان کرد: این کتیبه یک سند مهم مبنی بر حاکمیت ایران بر خلیج فارس است که متأسفانه به خوبی از آن مراقبت نشد و باید آنها را به خوبی حفظ کرد.

جلوگیری از فرسایش کتیبه دوران هخامنشی

نصرالله ابراهیمی معاون میراث‌فرهنگی بوشهر نیز اظهار داشت: در جزیره خارگ آثار ارزشمندی داریم که اسنادی بر حکمرانی مردمان این سرزمین بر خلیج‌فارس است و حفاظت و حراست از آنان امری ضروری است.

وی گفت: یکی از آثار ارزشمند تاریخی موجود در این جزیره، کتیبه سنگی مربوط به دوران هخامنشی است که به طور ویژه برنامه حفاظتی را برای این اثر در نظر گرفته‌ایم تا با توجه به وجود شرایط جوی رطوبتی جزیره، مورد آسیب و فرسایش جدی قرار نگیرد.

نگهداشت آثار تاریخی جزیره

رئیس میراث فرهنگی جزیره خارگ افزود: در زمینه نگهداشت آ ثار تاریخی این جزیره اقدامات خوبی از سوی اداره کل میراث استان صورت گرفته است و برای اولین بار اعتبار بسیار خوبی در زمینه نگهداشت و بهسازی امکان و آثار تاریخی به جزیره تخصیص یافته است.

علی جوکار افزود: از ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی این جزیره در موضوع طرح جامع استفاده شود، این جزیره دارای پیشینه غنی در خلیج همیشه فارس است.

رئیس میراث فرهنگی جزیره خارگ تصریح کرد: در هتلینگ و اقامتگاه‌های بوم‌گردی این جزیره ظرفیت‌های بسیار مناسبی به وجود آماده است که باید از بخش خصوصی فعال در این زمینه حمایت شود.

بهسازی ۴ اثر تاریخی خارگ

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر به اهمیت بالای جزیره خارگ اشاره کرد و اظهار داشت: آثار تاریخی جاذبه گردشگری ایجاد می‌کند و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

سکینه سالاری با بیان اینکه خارگ به‌عنوان میراث‌دار خلیج فارس به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: این جزیره دارای آثار تاریخی غنی با پیشینه تاریخی بسیار غنی است که حفاظت و نگهداری از این آوار غنی وظیفه ملی ماست.

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر تصریح کرد: معرفی جاذبه‌های گردشگری خارگ با نقشه راه گردشگری جزیره ترسیم خواهد شد.

سالاری گفت: مبلغ سه میلیارد ریال برای کتیبه هخامنشی، کلیسای نسطوریان، گور معبدهای پالمیران و برای بهسازی این آثار در جزیره تخصیص یافته است.

نقش‌آفرینی نفتی‌ها در حفظ تاریخ جزیره

مسئول هماهنگی ادارات، نهادها و سازمان‌های دولتی با شرکت‌های نفتی مستقر در جزیره خارگ اظهار داشت: جزیره خارگ به عنوان یک منطقه چند وجهی در محدوده جغرافیایی خلیج فارس به عنوان مرکز ثقل صادرات نفت ایران اسلامی بشمار می‌رود.

عبدالمجید ستایشی افزود: حفظ و حفاظت آثار تاریخی این جزیره غنی از بنای تاریخی از سال ۱۳۲۶ تا استقرار میراث بر عهده اهالی و شرکت‌های نفتی مستقر در این جزیره بوده، وزارت نفت در زمینه حفظ و نگهداری آثار تاریخی این جزیره خدمات مناسبی را در زمان‌های مقرر به انجام رسانده است.

وی تصریح کرد: حفظ و حفاظت از آثار تاریخی این جزیره یک وظیفه عمومی برای همگان است، ما خودمان را متعهد به حفظ و نگهداشت این آثار تاریخی می‌دانیم.

آثار تاریخی و میراث فرهنگی جزیره خارگ باید به صورت جدی از سوی مسئولان استانی، مدیران محلی، شرکت‌ها و تأسیسات مستقر در جزیره و مردم مورد حمایت و حفاظت قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر