سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۳۹۲
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱

فکرشهر: کدخدایی در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان درباره برخی مطالب مطرح شده در خصوص احتمال واگذاری نقش نظارتی مجلس در انتخابات شوراها به شورای نگهبان، توضیح داد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و عید غدیر و عید قربان، اظهار کرد: امروز گزارش مختصری از مصوبات شورای نگهبان عرض می‌کنم؛ مصوبات ما بیشتر چند اساسنامه است، اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون که مصوبه هیات وزیران بود بعد از بررسی‌ها عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

وی در خصوص واگذاری نظارت بر نامزدهای شورای شهر به شورای نگهبان گفت: دو بحث است، یکی انتحابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و یکی نظارت بر نمایندگان، آنچه که آیت‌الله جنتی اشاره کردند نظارت بر نمایندگان بود که من توضیح خواهم داد؛ نسبت به بحث اول دوستانمان در مجلس چنین نظری دارند که با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت موثر در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار کنند.

کدخدایی یادآور شد: در مصوبات مشابهی که در سال‌های گذشته برای‌مان ارسال شده بود، اعضای شورای نگهبان اشکال اصل ۹۹ را گرفتند چون در آنجا به صورت حصری نظارت را بر انتخابات به عهده شورای نگهبان نهاده است، از این جهت این ایراد را در گذشته ما گرفته‌‌‌ایم باید منتظر طرح مجلس باشیم اگر مثل طرح‌های گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد.

وی ادامه داد: نسبت به بخش دوم، نظارت یک امر عقلانی است؛ در گذشته قانونی برای تشکیل هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان تشکیل شد که ظاهراً آن هیات کارایی لازم را نداشته است؛ و در چنین وضعیتی پیشنهاد می‌شود که یک مکانیزم نظارتی دقیق‌تری باشد نه اینکه الزاماً نظارت به دست شورای نگهبان باشد، طبیعتاً در شورای نگهبان ما هر چهار سال یکبار این نظارت‌ها را داریم.

کدخدایی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: تحول خاصی در این خصوص اتفاق نیافتاده است اما به دلیل شیوع کرونا این روند سرعت پیدا کرده است؛ دوستانمان در وزارت کشور کارهای مثبتی انجام داده‌اند و با کارشناسان ما جلسات متعددی داشته‌اند؛ نگاه ما باید پاسداری و صیانت از آرا مردم باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: معاون وزیر کشور دیشب در این زمینه با من صحبت کردند و ظاهراً ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده است اما نظر رسمی ستاد به دست ما نرسیده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه حوزه‌ها کم است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند، شاید برای برگزاری این انتخابات تدابیری اندیشیده شود که از اجتماعات جلوگیری شود.

کدخدایی در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

وی درباره اظهارنظر آیت‌الله جنتی درباره ضرورت نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس، بیان کرد: بیانات آیت‌الله جنتی ناظر به قانون اساسی و سیاست‌های کلی و لزوم اعمال یک نظارت موثر و واقعی نسبت به نمایندگان بود، در بین چهار سال مکانیزم‌های مختلفی ممکن است به وجود بیاید هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌تواند موثرتر و کارآمدتر باشد و قوانینی که مورد بحث می‌شود جنبه پیشگیرانه‌اش بیشتر باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به نزدیکی به محرم و اینکه گویا آمار کرونا را وزارت بهداشت دقیق اعلام نمی‌کند آیا شورای نگهبان می‌تواند ورود کند، گفت: شورای نگهبان مسئولیتی ندارد تا مصوبه‌ای ارسال نشود. همه ما تابع مراجع رسمی کشور هستیم و اینکه در هر زمینه‌ای تردید کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و آمار را مراجع رسمی اعلام می‌کنند و هر چه اعلام می‌کنند موجه است، مگر خلاف آن ثابت شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا درباره طرح گشایش اقتصادی، دولت با شورای نگهبان مشورت کرده است، گفت: لزومی ندارد دولت محترم در مباحث اقتصادی با ما مشورتی داشته باشد و صرفاً اگر طرحی تصویب شود ما ورود می‌کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر