جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۸۷۴
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

فکرشهر: مجری فاز۱۳ پارس جنوبی: با تکمیل فرایند راه‌اندازی، برداشت گاز غنی از سومین سکوی این فاز آغاز شد.

به گزارش فکرشهر از صدا وسیما، پیام معتمد با اشاره به آغاز عملیات برداشت گاز از سکوی۱۳ C بیان کرد: با توجه به باز کردن چاه‌های این سکو و روشن شدن مشعل، پس از پایدارسازی فرایند تولید، عصر جمعه (۳۱مرداد) ارسال گاز با حجم ۴۰۰میلیون فوت مکعب به پالایشگاه خشکی این طرح آغاز شد.

وی افزود: با توجه به اینکه سکوی اقماری ۱۳ C از طریق یک خط لوله ۱۸ اینچ به سکوی اصلی ۱۳ A متصل است، گاز این سکوی اقماری به تاسیسات سکوی ۱۳ A انتقال می‌یابد و پس از انجام اقدامات عملیاتی در این سکو، از طریق یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۱۰۰کیلومتر به پالایشگاه فاز ۱۳ در کنگان ارسال می‌شود.

مجری فاز۱۳ پارس جنوبی با بیان اینکه سکوی اقماری ۱۳ C پارس جنوبی به همراه تمام متعلقات خود حدود هفت هزار تن وزن دارد، عنوان کرد: تجهیزات مختلف این سازه عظیم از سوی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به عنوان پیمانکار بخش فراساحل فاز۱۳ پارس جنوبی در یارد بوشهر این شرکت ساخته شده و مراحل نصب و راه اندازی این سکو با تلاش مجموعه‌های تخصصی صدرا کامل شده است.

وی ظرفیت کنونی برداشت گاز غنی از سکو‌های دریایی فاز۱۳ پارس جنوبی را ۴۳میلیون مترمکعب در روز بیان کرد و ادامه داد: از این مقدار، ۲۸.۵میلیون مترمکعب مربوط به دو سکوی موقعیت BوD از مرحله نخست این طرح است که اسفند سال۹۷ به بهره‌برداری رسیدند و ۱۴.۲میلیون مترمکعب تولید سکوی بلوک C از مرحله دوم است که اکنون به ظرفیت پیشین افزوده شد.

معتمد درباره آخرین وضع پیشرفت عملیات راه‌اندازی سکو ۱۳ A نیز بیان کرد: این سکو آخرین حلقه تکمیل زنجیره تولید در طرح توسعه فاز۱۳ پارس جنوبی است که با تکمیل مراحل اتصال چاه‌ها به سکوی موجود انتظار داریم در ماه‌های آینده وارد مدار تولید شود و ظرفیت برداشت گاز از این طرح به ۵۶میلیون مترمکعب برسد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر