سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
روحانی در جلسه هیات دولت:
فکرشهر: رییس جمهور با بیان این که امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم، گفت: مردم این جنگ را باور کنند و بدانند مسئولان اقتصادی کشور در دو سال و نیم گذشته در حال فداکاری هستند؛ البته در جنگ هم شکست و هم پیروزی وجود دارد...
کد خبر: ۷۶۲۸۳
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

فکرشهر: رییس جمهور با بیان این که امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم، گفت: مردم این جنگ را باور کنند و بدانند مسئولان اقتصادی کشور در دو سال و نیم گذشته در حال فداکاری هستند؛ البته در جنگ هم شکست و هم پیروزی وجود دارد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با ادای احترام به ایثارگران و رزمندگان اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس روزهای تلخ و شیرینی داشتیم. برخی روزها غرورآفرین بود و روزهایی هم بود که برای ما سخت بود. روز اول مهر ۵۹ نیروی هوایی ما قدرت نمایی در منطقه کرد و این روز به نام نیروی هوایی در تاریخ دفاع مقدس ثبت شد. عصر روز ۳۱ شهریور هواپیماهای عراقی به کشور ما حمله کردند و فردای آن روز  ۱۴۰ هواپیمای ما وارد عراق شد و به مواضع استراتژیک ارتش بعث عراق ضربه قاطعی زد.

وی ادامه داد: رهبری در مجلس پشت تریبون قرار گرفت و خبر خوش حمله هواپیماهای ما را اعلام کرد. امام روشن کرد برای مردم که کسی سنگی را پرتاب کرده و ملت ما جواب می دهد. بیان قاطع امام و قدرتمندی نیروی هوایی به دنیا نشان داد تصورات آنها واهی بوده است. در سال ۶۰ هم با عملیات ثامن الحجج  حصر آبادان شکست. عملیات فتح المبین در سال ۶۱ انجام شد و آزادی خرمشهر بهترین روز دفاع مقدس بود. وقتی صداوسیما خبر آزادی خرمشهر را اعلام کرد، همه مردم به خیابان ریختند و شادی کردند. البته روزهای تلخی هم داشتیم وقتی مردم دزفول بمباران می شدند یا روزی که دشمن سلاح شیمیایی در سردشت و حلبچه استفاده کرد یا سلاح های مخرب علیه رزمندگان استفاده شد. روزی که هواپیمای مسافربری توسط جنگنده عراقی سرنگون شد و مسئولان اجرایی، قضایی، نظامی و نمایندگان مجلس به شهادت رسیدند، ایمان رزمندگان ما و حضور مردم در صحنه وجود داشت.

روحانی با طرح این سوال که چرا دشمن به ما حمله کرد؟ گفت: به دلیل محاسبات و توهمات اشتباه به ما حمله کردند. عراق گفت وقتی آمریکا با ایران قطع ارتباط کرده است، نیروی هوایی ایران کارایی ندارد و ارتش هم آمادگی ندارد. سپاه هم به شکل نیروی انتظامی بود. عراق معتقد بود که کشورهای منطقه به آنها  قول حمایت دادند. در داخل کشور هم اختلاف هایی بود و ایران حامی خارجی ندارد پس با حمله برق آسا انقلاب را سرنگون می کنیم. هدف صدام سرنگونی انقلاب و نظام بود و گفت اگر به هدفم نرسیدم، بخشی از ایران را تصرف می کنم یا معاهده ایران و عراق را پاره می کنم و حاکمیت خود بر اروندرود را اعمال می کنم ولی رسوا و سرنگون شدند. همه کشورهای منطقه که از آنها حمایت کردند، ابراز پشیمانی کردند. گفتند چه پول هایی به صدام داده اند.

روحانی ادامه داد: امروز  همین اتفاق تکرار شده است. تحریم های آمریکا هم بر اساس محاسبات اشتباه بود. ملت دقت کنند ما تحریم اقتصادی از سال۵۹ داشته ایم، اما جنگ اقتصادی از ۹۷ شروع شد. آمریکا با تمام امکانات وارد جنگ با ایران شده است. صدام گفت ادامه مصاحبه را در اهواز انجام می دهم آمریکا هم گفت چند ماه دیگر وارد تهران می شویم و انقلاب چهل سالگی خود را نمی بیند. فکر می کرد در فرودگاه مهرآباد یا امام برای آنها فرش قرمز پهن شده است. به کشورهای اروپایی گفته بودند سه ماه دیگر جمهوری اسلامی وجود ندارد. خواستند نظام را سرنگون کنند و توافق را از بین ببرند ولی به اهدافشان نرسیدند. همان قطعنامه ۲۲۳۱ در برابر آنها ایستاد و آنها را مفتضح کرد. آمریکا چند نوبت به شورای امنیت رجوع کرد  زیرا آنجا را حیاط خلوت خود می دانست ولی قطعنامه آنها علیه ایران برای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تمدید تحریم تسلیحاتی موفق نشد و فقط دومینیکن با آنها همراه شدند و سایر کشورها مقابل آنها ایستاد؛ ابهت آمریکا فرو ریخت.

روحانی همچنین گفت: نیجریه، اندونزی و تونس، روسیه، چین و اروپا مقابل آنها ایستاد. ملت با باور و ایستادگی خود این موفقیت بزرگ سیاسی و حقوقی و دیپلماسی را در سازمان ملل بدست آورد. مردم مظلومیت کشور در جنگ تحمیلی را احساس کرده و باور کردند که بار جنگ بر دوش همه است و نه فقط بر دوش نیروهای مسلح و همه به میدان آمدند. من دو فرزند رهبری و مرحوم هاشمی و مقامات قضایی را در جبهه دیدم و با خود گفتم ما در جنگی که فرزندان روسای قوا و همه مردم در آن حضور دارند، شکست نمی خوریم. هر روز امکانات جنگی به دشمن داده می شد اما توپ ضدهوایی ما که تولید دو کشور اروپایی بود را هم تعمیر نمی کردند و حتی آن را به ما هم پس ندادند. این اروپا و غرب در برابر ملت ما چه کرد. ملت روی پای خود ایستاده و فداکاری کرد و با همه سختی هایی که ملت تحمل کرد، پیروز شد.

روحانی با بیان این که آخرین پیروزی ما در دفاع مقدس در عملیات مرصاد بود گفت: در این عملیات ما مزدوران و آدم‌های کثیفی که از پشت به ملت ما خنجر زدند را شکست دادیم. ملت در دوران دفاع مقدس باور کردند که بار جنگ بر دوش همه است و خدا هم پیروزی خود را نازل کرد.

وی با بیان این که امروز هم در یک جنگ اقتصادی هستیم، گفت: مردم این جنگ را باور کنند و بدانند مسئولان اقتصادی کشور در دو سال و نیم گذشته در حال فداکاری هستند؛ البته در جنگ هم شکست و هم پیروزی وجود دارد. پیامبر و امیر المومنان هم در جنگ احد و خندق مجروح شدند و حمزه سیدالشهدا به شهادت رسید. ما ابتدا باید باور کنیم در یک جنگ هستیم و همچنین باور کنیم که بار جنگ تنها بر دوش دولت نیست؛ نباید عده‌ای کنار بنشیدند و بگویند اگر دولت آن گونه رفتار می‌کرد بهتر بود. ما وارد جنگ بزرگی شده‌ایم و پیروز می‌شویم، البته مردم باور کردند در جنگ هستیم و مسئولان هم باید کنار هم باشند. امروز قوای سه گانه نیروهای مسلح و همه ارگان کشور یک صدا بوده و در کنار هم هستند. همانطور که در برابر کرونا هم توانستیم بایستیم در این جنگ اقتصادی هم موفق می‌شویم. موفقیت ما در کرونا قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته است. البته خارج نشینان ناراحت هستند که ما هم با کرونا مبارزه می‌کنیم و هم فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی کرده و مناسک دینی برگزار می‌کنیم. دشمن می‌خواست در فضای کرونا کشور تعطیل شود. از عصبانیت آنها مشخص است که در چه فکری بودند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که امروز کشاورزان با نشاط تر از هر سالی خود را برای کشت آماده می‌کنند گفت: دولت هم در زمینه ماشین آلات ، بذر، سم و کود، تجهیز زمین، سامان دادن به آبیاری قطره‌ای و تامین اب در کنار آنها بوده و این اقدامات را انجام می‌دهند. دولت یازدهم و دوازدهم 400 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان‌های غربی کشور، سیستان و بلوچستان، ایلام وخوزستان آماده کرده که 77 هزار هکتار در غرب، 46 هزار در سیستان و 300 هزار هکتار در خوزستان و ایلام بوده است. ما در جنگ اقتصادی طرح‌های توسعه خود را ادامه می‌دهیم و هیچ طرح مهمی را متوقف نکردیم؛ خارج نشینان هم بفهمند امسال متقاضی برای گرفتن جواز فعالیت صنعتی 33 درصد بیشتر از پارسال شده است. یعنی مردم به فعالیت و تولید امید دارند و دولت هم کنار کشاورزان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

روحانی با بیان این که دولت تصمیم مهمی برای قیمت تضمینی گندم  گرفته است خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت در سال 92 قیمت هر کیلو گندم 400 تومان بود که  این رقم امسال به 10 برابر یعنی 4000 تومان رسیده است تا کشاورز بدانند دولت پیشتبان اوست. پول خرید گندم هم  ما بلافاصله پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در شش ماه اول امسال بانک مرکزی 4.5 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی پرداخت کرده است و در تولیدات صنعتی رشد داشته‌ایم. 42.5 درصد در تولید لوزام خانگی، 50 درصد در شمش آلومنیوم و 15 درصد در سیمان رشد داشتیم.

رئیس جمهور با بیان این که مردم می‌دانند در یک جنگ علیه یک قلدر زورگو هستیم خاطر نشان کرد: نتیجه کار شش ماه آمریکا در شورای امنیت و مذاکره با سایر کشورها این شد که فقط چند شرکت و فرد را تحریم کردند. ما امروز آماده‌ایم برای این که در این جنگ به موفقیت برسیم. البته ما آغازگر این جنگ نبودیم اما مانند دوران دفاع مقدس ایستادیم و پیروز هم می‌شویم. دولت هم امکانات لازم را برای حل موانع تولید را در نظر گرفته است. هر شرکتی که تسهیلات ارزی گرفته است می‌تواند آن را به ریال تسویه کند.

وی در پایان گفت: امیدوارم خداوند ما را در این جنگ به پیروزی برساند. من به روح بلند امام و شهدا درود می‌فرستم و امیدوارم ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر