جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۷۹۴۵
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

فکرشهر: مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ظرفیت سردخانه‌های نگهداری خرما در این استان از ۱۵ هزار تن در سال ۹۳ با افزایش چهاربرابری به ۶۳ هزار تن افزایش یافته‌است.

به گزارش فکرشهر، مصطفی قلی پور در گفت وگو با ایرنا افزود: تقویت زیرساخت‌ها تولید خرما کمک بزرگی به باغداران است، طوریکه با فراهم بودن زمینه نگهداری محصول در سردخانه‌های استاندارد تولیدکنندگان دیگر نگران افت کیفیت خرمای خود نیستند.

وی بیان کرد: همچنین با توسعه سردخانه‌های خرما باغدار مجبور نیست محصول خود را بلافاصله بفروشد و این امکان برای تولید کننده‌است که متناسب به شرایط بازار محصول تولیدی خود را عرضه کند و به این صورت سود بیشتری کسب می‌کند.

قلی پور اضافه کرد: در گذشته به دلیل نبود زیرساخت مناسب و کافی سردخانه‌ای نخلداران مجبور بودند محصول خرمای تولیدی خود را در استان‌های همجوار نگهداری کنند و این امر برای آنها هزینه بر و برای کارخانه‌های بسته بندی و فرآوری خرما نیز مناسب نبود چون مواد تولید در اختیار آنها نبود اما امروز با فراهم شدن این زیرساخت این مشکل برطرف شده‌است.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش توسعه سردخانه‌ محصول خرما در استان بوشهر باقی می‌ماند و کارخانه‌های فرآوری و بسته بندی بنا به نیاز خود می‌توانند خرید و اقدام به بسته‌بندی کنند که این امر باعث ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی در بخش خرما می‌شود.

قلی پور یادآور شد: در زمان حاضر ۷۸ واحد صنایع تبدیلی و بسته بندی خرما با ۱۰۸ هزار تن ظرفیت اسمی و بیش از ۲هزار و ۶۸۱ نفر اشتغال با سرمایه‌گذاری ۸۰۲ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریال اعتبار در استان بوشهر در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود مواد اولیه انتظار می‌رود شرکت‌های بسته‌بندی و فرآوری خرما به سمت تولید محصولات فرآوری و جانبی با ارزش افزوده بالاتر مانند شکلات، شیرینی و حلواهای مختلف، خمیر و قند مایع از خرما و پودر هسته آن کنند.

مدیرصنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به صادرات سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تن محصول خرما از این استان و بازار پسندی آن انتظار می‌رود صاحبان صنایع ازاین فرصت برای تولید محصولات متنوع با ارزش افزوده بالاتر اقدام کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر