جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۵۸۱
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۸

فکرشهر: کیت بومی تشخیص بیماری ویروسی لکه سفید میگو که توسط پژوهشگران استان بوشهر ساخته شده‌است روز چهارشنبه در حاشیه نشست کارگروه پژوهش این استان رونمایی شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، استاندار بوشهر در این نشست گفت: پژوهشگران این استان با همکاری دانشگاه خلیج فارس، پارک علم و فناوری و پژوهشکده میگو و استفاده از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نسبت به تولید انبوه این کیت اقدام کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل بین دانشگاه و صنعت اضافه کرد: طرح‌های پژوهشی و فناورانه استان بوشهر ابتدا توسط دستگاه‌های اجرایی فراخوان و در کارگروه‌های کارشناسی و نشست‌هایی با حضور مسئولان اجرایی و روسای دانشگاه‌ها مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و برای تصویب نهایی به کارگروه پژوهش و فناوری استان معرفی شوند.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز در باره سند راهبردی علم و فناوری این دانشگاه گفت: این سند در ارتباط با ابلاغیه ستاد اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ تدوین شده‌است و بوشهر در بین ۱۰ استان منتخب برای تدوین این سند قرار گرفت.

عبدالمجید مصلح افزود: در استان بوشهر دانشگاه خلیج فارس مجری این طرح است و خروجی طرح شامل۱۴ طرح کلان و توسعه زیست بومی با ۳۷ پروژه است.

بیماری لکه سفید میگو، ویروسی است که در برخی سال‌ها در سایت‌های پرورش میگوی کشور شایع و باعث خسارت زیادی به این صنعت می‌شود. 

بیماری لکه سفید ( White Spot Syndrome, WSS) یک بیماری ویروسی مهم میگو است که این ویروس براحتی می‌تواند بوسیله انواع سخت پوستان دیگر، حتی از طریق فیتوپلانکتون‌ها و لارو حشرات منتقل شود.

بیماری لکه سفید ابتدا در سر و سپس در تمام بدن میگو ظاهر می شود که موجب کم اشتها شدن میگو، قرمز شدن اندام‌ها و تلفات شدید در عرض یک هفته است و میگوهای آلوده به این بیماری به علت رسوب و جذب شدن کلسیم، پلاک‌های سفید رنگی را از خود به جای می گذارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر