سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۵۲۶
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

فکرشهر: روز ۲۲ دی ماه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که در این جلسه اعضای کمیسیون در مصوبه خود مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سپردند.

۲ هزار میلیارد تومان برای تولید محتوا در فضای مجازی

به گزارش فکرشهر از انتخاب، به گفته او، اعضای کمیسیون همچنین طی مصوبه‌ای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که بر اساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و... قرار گیرد.

۲۶۰۰ میلیارد تومان بودجه‌ و ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی 

این ۲ هزار میلیارد تومان به جز ۲۶۰۰ میلیارد تومان بودجه‌ای است که برای سال آینده به صداوسیما اختصاص داده شده. اینها البته تنها منابعی نیست که در اختیار صداوسیما قرار می گیرد. در بودجه ۱۴۰۰ مقرر شده تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار این سازمان عریض و طویل قرار گیرد.

این در حالی است که صداوسیما تبلیغات تلویزیونی و رادیویی با مبالغ هنگفت هم دارد که منبع درآمد قابل توحهی برای آن است. به علاوه، انواع و اقسام برنامه های «رپورتاژآگهی» نیز در برنامه های متعدد تلویزیون خودنمایی می کنند که طبعا منبع درآمد دیگری برای صداوسیما هستند.

یک درصد اعتبارات تملک دارایی دستگاه‌های اجرایی، ارزانیِ صداوسیما

به جز همه اینها روز ۳۰ دی کمیسیون تلفیق یک منبع دیگر هم به درآمدهای صداوسیما اضافه کرد.

بر اساس مصوبه این کمیسیون، یک درصد از اعتبارات تملک دارایی دستگاه‌های اجرایی (اعتبارات غیر از حقوق و مزایا) باید برای تولید محتوای فرهنگی به سازمان صداوسیما اختصاص یابد.

نتیجه این همه اعتبار برای تولیدات فرهنگی چه بود؟

روز اول بهمن ماه حجت الاسلام احمد جهان‌بزرگی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز گذشته در آنتن زنده شبکه چهار در یک اهانت بی سابقه به رییس جمهور گفت: «مسئولی می‌نشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمی‌زند به این طرف و آن طرف. حتی وزرایش نمی‌توانند با او ملاقات کنند.»

اکنون باید پرسید این همه اعتبار از بودجه ۲۶۰۰ میلیاردی تومانی گرفته تا اعتبار ۱۵۰ میلیون یورویی، اعتبار جداگانه ۲ هزار میلیارد تومانی برای تولید محتوا در فضای مجازی و اختصاص یک درصد اعتبارات تملک دارایی دستگاه‌های اجرایی برای صداوسیما برای تولید محتواهایی از جنس منقل است؟

حالا مجلس صفر تا صد بحث فضای مجازی از وی او دی ها گرفته تا هر آنچه در این فضا اتفاق می افتد را هم دربست به صداوسیما داده. این موضوع مخالفان زیادی دارد. مخالفانی که می گویند اساسا فضای مجازی جای دیالوگ است نه مونولوگ اما گویا نمایندگان این موضوع را در نظر نمی گیرند و انتظار دارند صداوسیما در آنجا نیز مانند تلویزیون و رادیو یکطرفه به تولید محتوا بپردازد و آن را به خورد بقیه بدهد. برای این کار، دو هزار میلیارد تومان هم به پای صداوسیما و چند دستگاه دیگر ریخته اند.

آیا باید صفر تا صد فضای مجازی کشور را به سازمان عریض و طویلی سپرد که در شبکه های تلویزیونی و رادیویی خود هم این گونه به تولید محتوا دست می زند و پیشتر باوجود انحصار مطلق در تولید محتوا و جذب بیننده شکست سنگینی خورده است؟ 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر