جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۸۴۹۹۰
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۸

فکرشهر: «ما هیچ شانس متفاوت و سهمیه خاصی در اختیار کسی قرار نداده‌ایم. ممکن است از هزار نفری که در یک رشته قبول می‌شوند چهار نفر هم طلبه باشند که در رقابتی یکسان با دیگران شرکت‌ کرده‌اند و اگر نمره قبولی آورده باشند، پذیرفته می‌شوند. هیچ امتیاز ویژه‌ای در اختیار کسی قرار نداده‌ایم.»

به گزارش فکرشهر از ایسنا، وزیر آموزش و پرورش با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه اعتماد گفت‌وگویی داشته است که گزیده آن در ادامه آمده است.

محسن حاجی‌میرزایی درباره رویکرد خودش در وزارتخانه گفت: «من واقعا تحت هیچ فشاری نیستم و اصلا هم خودم را محافظه‌کار نمی‌دانم و همچنین نمی‌دانم کسانی که گفته‌اند، تحت چه فشارهایی بوده‌اند ... ما مشکلات متعددی داریم و ما هستیم که باید آنها را پیگیری و حل و فصل کنیم لذا من نمی‌دانم دوستانی که قبل از من بودند تحت چه فشارهایی بودند اما من هیچ فشاری را حس نکردم.»

او ادامه داد: «ما هیچ امتیاز ویژه‌ای در اختیار هیچ‌ کسی قرار نمی‌دهیم. برای شرکت‌کردن در آموزش و پرورش همه باید در یک آزمون شرکت کنند و اگر در آن آزمون موفق شدند، می‌توانند مشغول به کار شوند. طلبه‌ها و روحانیونی که علاقمند هستند هم می‌توانند شرکت کنند. بحث ما این است، که بعضی از طلبه‌ها با سطح دو یا سه بتوانند در آزمون یک‌سری از دروس شرکت کنند. قبل از دوره من تصمیم‌گیری شده است و ما گفتیم در صورتی که دروس تخصصی مرتبط را گذرانده باشند، می‌توانند. الان سرفصل‌های دروس در حوزه تغییرات جدی کرده و اگر کسی می‌خواهد علوم اجتماعی درس بدهد باید واحدهای علوم اجتماعی را گذرانده باشد. اگر در آزمون کسی رتبه بالاتری از آنها بیاورد، آن فرد قبول می‌شود. یعنی ما هیچ امتیاز ویژه‌ای در اختیار کسی قرار نداده‌ایم. معادل‌سازی را هم ما نکرده‌ایم. معادل‌سازی‌ها بیش از ۱۰ سال است که انجام می‌شود و توسط ما هم نیست. ما هیچ شانس متفاوت و سهمیه خاصی در اختیار کسی قرار نداده‌ایم. ممکن است از هزار نفری که در یک رشته قبول می‌شوند چهار نفر هم طلبه باشند که در رقابتی یکسان با دیگران شرکت‌ کرده‌اند و اگر نمره قبولی آورده باشند، پذیرفته می‌شوند. هیچ امتیاز ویژه‌ای در اختیار کسی قرار نداده‌ایم.»

حاجی‌میرزایی افزود: «ما در تربیت دانش آموزان باید به‌ تفاوت‌های فردی توجه کنیم. از جمله تفاوت‌های فردی، تفاوت در جنسیت دختران و پسران است که هر کدام علاوه بر نیازهای مشترک، اقتضائات و نیازهای متفاوت دارند. ما از ظرفیت تخصصی حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه خواهران، جامعه‌الزهرا و سایر بخش‌های تخصصی حوزوی برای شناسایی و پاسخگویی به این نیازها و اقتضائات بهره‌مند می‌شویم و آقای حاجیان‌زاده هم به همین امر مهم و راهبردی در موضوع تربیت توجه کرده‌اند.

ما در سند تحول شش ساحت تربیتی داریم؛ یک ساحتش ساحت اعتقادی، اخلاقی و عبادی است. یک ساحتش ساحت اقتصادی و حرفه‌ای است، یک ساحت علم و فناوری است، یک ساحت هنری و زیبایی‌شناختی است، یک ساحت سیاسی و اجتماعی است و یک ساحت زیستی و بدنی. در مورد این ساحت‌های مختلف کارهای متنوعی دارد انجام می‌شود. ما با همه نهادها همکاری داریم اما همکاری‌های‌مان در یک قالب مشخص و منظمی است که انجام می‌شود. مثلا ممکن است در تدوین کتب دینی و اعتقادی و در تربیت معلمان دینی حوزه به ما کمک کند. اینها حوزه‌های مشترک همکاری‌های ما و حوزه است که ما از آن استقبال هم می‌کنیم و این رویه متعارفی طی سال‌های گذشته بوده و منطقی است.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر