شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۶۵۸
جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۳

فکرشهر:  نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مشکل خرما همانند سایر محصولات کشور ناشی از شرایط کلان اقتصاد کشور است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، مسعود خوانساری روز پنجشنبه در همایش بین المللی تخصصی خرما در بوشهر افزود: سالی سخت و شاید سال‌های سختی پیش روی اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: در دهه نود رشد اقتصادی کشور یا منفی بود یا چنانچه رشدی داشته بسیار پایین بوده است.

خوانساری افزود: امسال نرخ تورم در کشور نزدیک به ۵۰ درصد است.

وی گفت: از بین ۱۹۶ کشور دنیا زیر ۱۰ کشور هستند که تورم دو رقمی دارند و همچنین ۱۲ کشور در دنیا هستند که ارز چند رقمی دارند  که همه این‌ها اقتصاد کشور را ضعیف‌تر کرده و این روند افراد ضعیف را فقیرتر و پول‌دار را پول‌دارتر کرده است.

خوانساری ادامه داد: چنانچه اقتصاد کشور به طور جدی مورد اصلاح قرار نگیرد نه تنها خرما بلکه هیچ محصولی در کشور راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود: امروز بزرگ ترین بحران کشور، خروج سرمایه و نخبگان است که علاج آن هر روز که دیرتر شود درمانش نیز سخت‌تر می‌شود.

خوانساری اظهار کرد: با قیمت کنونی دلار، براساس اعلام بانک مرکزی سالانه ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور صورت می‌گیرد که شاید این رقم امسال افزایش پیدا کند.
نایب رییس اتاق ایران گفت: اینکه ایرانی‌ها در خرید منزل در ترکیه رتبه اول یا دوم است  خود نشان بارزی از خروج سرمایه از کشور است.

خوانساری ادامه داد: اقتصاد کشور باید اصلاح شود چرا که اکنون یارانه انرژی براساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه سالانه ۷۶ میلیارد دلار و براساس اعلام سازمان بین المللی انرژی ۱۰۰ میلیارد دلار در سال است.

وی یادآورشد: این یارانه نه تنها در جیب مستضعف نمی رود و در چرخه اقتصادی گردش نمی کند و منجر به ضربه زدن به اقتصاد کشور می‌شود.

خوانساری ادامه داد: برای نمونه در گندم نیز مقرر شده هر کیلو هفت هزار تومان از کشاورز خریداری و پس از تبدیل به آرد هر کیلو ۶۰۰ تومان عرضه شود که چنانچه گنج قارون هم باشد با این روش قادر به ادامه نخواهد بود.

وی عنوان کرد: در موضوع یارانه انرژی قیمت تولید برق بالای ۲ هزار تومان است که ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان عرضه می شود که این روش ها برای اقتصاد علاج ندارد و اگر راه علاج پیدا نشود شرایط روز به روز دشوارتر می‌شود.

خوانساری ادامه داد: از نمایندگان انتظار است برای بودجه سال آینده ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نبینند چرا که این ارز کمک به اقتصادی کشور نکرده بلکه شرایط را روز به روز دشوارتر می‌کند.

وی گفت: مسئله اصلی تورم در کشور کسری بودجه است که انتظار است در بودجه سال آینده این بودجه بدون کسری بسته شود.

خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: از ۹ میلیون تن خرمای دنیا،  ۱۳ درصد تولید و۱۵درصد صادرات ۱۵ درصد مربوط به کشومان است.

وی گفت: از نظر راندمان متوسط تولید در دنیا  ۶.۵ تن در هکتار ولی ایران ۵.۸ تن تولید می کند.

خوانساری اظهار کرد: در بسته‌بندی خرما شرایط کشور بهتر شده ولی هنوز جای زیادی برای ارتقا سطح بسته بندی وجود دارد.

وی گفت:از لحاظ ژنتیکی نیز باید واریته‌های در کشور توسعه داده شود که آب کمتری مصرف و راندمان بالاتری داشته باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر