دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۶۵۳۶
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۸

فکرشهر:  همه‌گیری ابتلا به کرونا از نوع امیکرون این روزها به اوج رسیده و روی مدار سرعت قرار گرفته، به طوری که روزانه ۲۰ تا ۳۸ هزار موارد جدید به این سویه در کشور ثبت می شود و اکنون، راه گریز از این بیماری تکمیل روند واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، پس از ۲ ماه از شرایط آرام کرونایی و فروکش کردن مرگ و میر به زیر ۵۰ نفر در روز، ۱۹ بهمن ماه شمار تلفات سه رقمی شد و  ۱۱۴ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز  از آماده باش مراکز درمانی برای پذیرش بیماران مبتلا به امیکرون خبر داد و گفت: مدیریت مقابله با موج ششم کرونا در کشور با سویه امیکرون به صورت قرارگاهی عمل خواهد کرد و همه مشکلات و  برنامه‌ریزی‌ها رصد و بررسی شده و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا قانونی و قابلیت اجرایی دارد.

وی افزود: راه اصلی مقابله با امیکرون، مقاوم کردن مردم از طریق واکسیناسیون است، این در حالی است که بیشتر افراد، این بیماری را به صورت خفیف و با علائم شبیه سرماخوردگی تجربه می‌کنند البته تزریق واکسن جلوی ویروس امیکرون را نمی‌گیرد اما می‌تواند از شدت بیماری و مرگ و میر آن بکاهد.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در وزارت بهداشت نیز هفته گذشته وضعیت کنونی را مرحله اپیدمی تصاعدی نامید و گفت: امکان دارد آمار روزانه ابتلا به کرونا در ایران تا صد هزار نفر هم برسد

کمال حیدری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این زمینه گفت: سویه آفریقایی ویروس کرونا با وجود تشدید مراقبت‌های مرزی، اواخر آذر ماه وارد کشور شد و متاسفانه این دیدگاه که امیکرون قدرت کشندگی ندارد، سهل‌انگاری عده‌ای را در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌دنبال داشته است، درحالی‌که این ویروس قدرت سرایت‌پذیری بالایی دارد.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه نظام سلامت کشور با همکاری خوب مردم در پیگیری روند واکسیناسیون توانست شاهد شرایط نسبتا آرامی در جامعه و به‌خصوص کادر بهداشتی و درمانی، پس از گذراندن شرایط بحرانی بسیار سختی باشد، اما نگرانی از روبه‌رو شدن با بحرانی جدید در روزهای پیش رو امروز گریبان‌گیر دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور شده است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در اینکه واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ و بستری‌شدن مبتلایان داشته، تردیدی نیست، اما همواره بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، حتی با وجود تزریق واکسن تاکید شده است زیرا روند بیماری‌زایی سویه‌های جدید کرونا، از جمله امیکرون که مدت زمان زیادی از شناسایی آن در جهان نمی‌گذرد، به‌طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست.

حیدری خاطرنشان کرد: باید تدابیری را به کار گیریم تا با کمترین آسیب از این شرایط عبور کنیم، افزایش بستری‌های جدید ناشی از امیکرون و تعداد بیمارن سرپایی زنگ خطر را برای پیشگیری از بحرانی شدن شرایط به صدا در آورده و ضروری است هر فرد با مسئولیتی که نسبت به دیگر افراد جامعه احساس می کند، سهم خود را در این زمینه ایفا کند. باید تدابیری را به‌کار گیریم تا با کمترین آسیب از این شرایط عبور کنیم. افزایش بستری‌های جدید ناشی از امیکرون و تعداد بیماران سرپایی، زنگ خطر را برای پیشگیری از بحرانی‌شدن شرایط به صدا درآورده و ضروری است هر فرد با مسئولیتی که نسبت به دیگر افراد جامعه احساس می‌کند، سهم خود را در این زمینه ایفا کند.

وی اظهارداشت: برای موفقیت در مدیریت کرونا و ادامه روند نسبتا آرامی که امروز با همکاری خوب جامعه، دولت و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای همکار در انجام اقدام پیشگیرانه واکسیناسیون شاهد آن هستیم، توصیه ما به مردم عزیز این است که با توجه به کاهش ایمنی بدن بعد از گذشت چهار ماه از دریافت دوز دوم واکسن، در اسرع وقت نوبت سوم را تزریق کنند تا در برابر این ویروس ایمنی داشته باشند؛ قشر خاموش جامعه در امر واکسیناسیون کرونا با توجه به اینکه دیده می‌شود اغلب مبتلایان و بستری‌شدگان ناشی از امیکرون، افرادی هستند که تا کنون هیچگونه واکسنی تزریق نکرده‌اند، این اقدام را برای حفظ سلامتی خود و افراد جامعه در اولویت قرار دهند.

حیدری تصریح کرد: در کنار توجه اساسی به موضوع واکسیناسیون نیز همچنان بر خودمراقبتی و توجه جدی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله ایمن و ایجاد تهویه مناسب در محیط، تاکید می‌شود.

 حمید عمادی  عضو کمیته علمی مقابله با کرونا نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بازگشایی مدارس باعث افزایش پیک ششم کرونا می شود و نباید اصراری بر حضوری بودن آموزش و امتحانات در این شرایط داشته باشیم.

وی افزود: امیکرون به سرعت در حال انتشار است؛ ما قبل از آغاز پیک ششم بارها هشدار در مورد انتقال پذیری بالای این سویه داده بودیم اظهارداشت: بسیاری از بیمارستان ها روزانه مراجعه کنندگان کرونایی دارند و کادر درمان اعم از پرستار و پزشک مانند گذشته تاب و توان رسیدگی و مقابله با این بیماری را ندارند. بسیاری از بیمارستان ها روزانه مراجعه کنندگان کرونایی دارند و کادر درمان اعم از پرستار و پزشک مانند گذشته تاب و توان رسیدگی و مقابله با این بیماری را ندارند

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: ما مخالف تعطیلی کسب و کارها و ادارات هستیم و از لحاظ شرایط اقتصادی نیز درست نیست در شرایط فعلی این اتفاق بیافتد اما حداقل می‌توان مدارس و اماکن عمومی مانند سینماها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی را تعطیل کرد از شیوع بیشتر امیکرون جلوگیری شود.

به گفته عمادی، شاخص اصلی امیکرون سرعت بالای انتشار آن است به طوری که اگر سویه‌ها و انواع قبلی ویروس کرونا بعد از حدود سه یا چهار ماه پس از ورود به یک کشور به سویه غالب تبدیل می‌شدند، این ویروس بعد از ۱۷ روز به سویه غالب کرونا در کشورها تبدیل می‌شود.

این عضو کمیته ملی مقابله با کرونا تاکیدکرد: اینکه دانش آموزان و دانشجویان مجبور شوند برای کلاس یا امتحان مراجعه حضوری داشته باشند، قابل قبول نیست و برای بازگشت به شرایط عادی کشور، باید هشدارهای کارشناسان مورد توجه مسئولان قرار گیرد و با همدلی و همراهی بتوانیم کرونا را مهار کنیم.

 
 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر