سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۳۸۷۸
دوشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹

فکرشهر: استاندار بوشهر گفت: طرح اصلاح یارانه‌ها و مردمی سازی آن واردات بی‌رویه را کاهش می‌دهد و اصلاح اقتصادی کشور را به دنبال دارد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، احمد محمدی‌زاده در نشست با مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر با اشاره به طرح اصلاح اقتصادی دولت سیزدهم، بیان کرد: کشور ایران در حوزه اقتصاد همواره دچار زخم‌های کهنه‌ای بوده است و مدت‌ها اقتصاد و زندگی مردم را دچار مشکل کرده که اجرایی شدن طرح مهم مردمی سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن گامی موثر در رفع این مشکل است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران همواره اقتصاد واردات محور بوده است و از زمانی که نفت در ایران کشف شده عادت کرده‌ایم این فرآورده را صادر و پول آن را صرف واردات کالا کنیم.

به گفته استاندار بوشهر این روند از گذشته وجود داشته و همچنان ادامه یافت تا اینکه شرایط تحریم‌ها و تشدید آن باعث شد متوجه مسیر اشتباه و ضرورت اصلاح آن برای رسیدن به اقتصاد پایدار شویم.

وی در خصوص موضوع هدفمند سازی یارانه‌ها گفت: در پنج سال گذشته بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار از منابع این مردم صرف واردات چند قلم کالای مصرفی شده که‌ای کاش این کالا‌ها در کشور مصرف می‌شد، بلکه بخش قابل توجهی از آن با سوء استفاده عده‌ای از کشور خارج شده و بخش کمی از آن در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

محمدی‌زاده ادامه داد: کالا‌هایی که با ارز و منابع ملی مردم وارد کشورمی‌شود از مبدا بارگیری تا مقصد مصرف مورد سوء استفاده قرار گرفته و به صورت عمده و خرد از کشور به جا‌های دیگری قاچاق می‌شد.

وی افزود: به عنوان نمونه روغنی که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی با کشتی وارد می‌شد، به راحتی با تبانی و بدون اطلاع کسی در دریا به جای دیگری منتقل می‌شد.

استاندار بوشهر گفت: همچنین گندم با ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی وارد و بعد از تبدیل به محصول و کالای دیگری در قالب صادرات از کشور خارج می‌شد و در این بین تنها واسطه‌ها و دلالان بودند که از این مساله منفعت می‌بردند.

محمدی‌زاده با تاکید براینکه ادامه این روند امکان پذیر نیست، افزود: این روند در هیچ جای دنیا وجود ندارد و قرار براین است که این روند اصلاح شود.

وی اظهار کرد: همه وظیفه دارند دولت را در طرح مردمی سازی یارانه‌ها یاری دهند تا گشایش‌های اقتصادی حاصل شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر