پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: خشکسالی های سنوات اخیر باعث کاهش بیش از 70 درصدی آورد آب رودخانه های این استان شده است.\nآورد آب رودخانه های استان بوشهر 70 درصد کاهش یافت\n\nبه گزارش فکرشهر، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان بوشهر روز شنبه به نقل از شاهپور رجائی افزود: شاپور، مند، حله، دالکی، باهوش، باغان و دشت پلنگ رودخانه های جاری این استان هستند.
کد خبر: ۱۳۲۶۲
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

فکرشهر: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: خشکسالی های سنوات اخیر باعث کاهش بیش از 70 درصدی آورد آب رودخانه های این استان شده است.
\nآورد آب رودخانه های استان بوشهر 70 درصد کاهش یافت

\n\n

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان بوشهر روز شنبه به نقل از شاهپور رجائی افزود: شاپور، مند، حله، دالکی، باهوش، باغان و دشت پلنگ رودخانه های جاری این استان هستند.

\n\n

وی اضافه کرد: کاهش آورد آب این رودخانه ها باعث شده تا میزان آب ورودی به برخی از شبکه های آبیاری و زهکشی استان مانند اهرم و دالکی که فاقد سد مخزنی هستند به حدی کم شود که تامین آب مورد نیاز باغ ها بویژه درفصول گرم سال با مشکل جدی روبرو شود.

\n\n

رجایی ادامه داد: خشک شدن بسیاری از چشمه ها و کاهش شدید آورد رودخانه ها تهدیدی پنهان برای ثبات تولید و اشتغال بخش فعال کشاورزی استان بوشهر و شهرستان های دشتستان و تنگستان است.

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر بیان کرد: مساحت شبکه های آبیاری و زهکشی این استان حدود 20 هزار هکتار است که عمده نخیلات دراین شبکه ها کشت شده و سالانه حدود 315 میلیون متر مکعب از منابع آب رودخانه های استان برداشت می کنند.

\n\n

رجایی گفت: حدود 125 میلیون متر مکعب از این حجم آب در شش هزارو 500 هکتار شبکه بخش آبپخش مورد استفاده قرار می گیرد و متوسط آب مصرفی هر هکتار حدود 19 هزار و 200متر مکعب است که 50 درصد بیشتر از هیدرومدول های تعیین شده و روش متعارف تامین آب باغ ها در دیگر نقاط استان است.

\n\n

وی اضافه کرد: عمده منابع آب استان بوشهر در بخش کشاوری مصرف می شود که استفاده نکردن از شیوه های مناسب آبیاری بویژه در بخش نخیلات، مشکلات آب را در بخش کشاورزی تشدید کرده است.

\n\n

رجایی اظهارکرد: شیوه غرقابی باعث مصرف بالای آب در هر دوره آبیاری می شود و دارای راندمان پائینی است که برنامه ریزی هایی برای جایگزینی روش های نوین آبیاری به جای آن صورت گرفته است.

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: باید با بکار گیری شیوه های نوین آبیاری، دانش و تکنولوژی روز دنیا بهره وری فیزیکی و اقتصادی مصرف آب در بخش کشاورزی را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

\n\n

وی گفت: کارشناسان بر این باورند که با استفاده از روشهای نوین آبیاری و تامین آب به مقدار و زمان مورد نیاز گیاه و استفاده از گونه های کم آب بر و پرمحصول نخیلات، حتی با کاهش 50 درصدی آب مصرفی در برخی مناطق مانند شبکه های آبیاری و زهکشی آبپخش می توان، تولید محصول را تا دو برابر شرایط فعلی نیز افزایش داد.

\n\n

رجایی بیان کرد: به جای جست وجو و تقاضای آب بیشتر و افزایش سطح زیر کشت با ارتقای بهره وری مصرف آب می توان نه تنها به تولید محصولات کشاورزی بیشتری دست یافت بلکه بخشی از آب صرفه جویی شده را نیز صرف احیا و تعادل بخشی منابع آب کرد.

\n\n

دراستان بوشهر بیش از شش میلیون اصله نخل با تولید سالانه بیش از 150 هزار تن خرما وجود دارد که بخش عمده آن در شهرستان دشتستان و بخش آبپخش است. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر