جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: ۴۶۳ نفر در استان بوشهر مبتلا به ایدز هستند...
کد خبر: ۱۷۲۱۹
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲

فکرشهر: رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: از 463 نفر مبتلا به ویروس ایدز (اچ آی وی ) در استان بوشهر 223نفر مربوط به شهرستان بوشهر هستند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، غلامرضا کهن روز پنجشنبه درجمع خبرنگاران به مناسبت 12- 18 آذر هفته ایدز افزود: از این شمار 206 نفر مرد و 17 نفر زن هستند که ازمجموع مبتلایان به ویروس ایدز در این شهرستان 51 نفر فوت شده اند.

\n\n

وی اضافه کرد: 81 درصد این افراد از راه تزریق، 12 درصد آمیزش، یک درصد مادر به کودک و شش درصد نیز به صورت نامشخص مبتلا به ویروس ایدز شده اند.

\n\n

کهن ادامه داد: روند بیماری در استان بوشهر اولین مورد در سال 72 و تا سال 77 تنها دو مورد شناسایی شده بود این درحالی است که در هفت ماه گذشته امسال 15 نفر مبتلا به ویروس ایدز در استان شناسایی شده اند.

\n\n

وی یادآور شد: در سال های گذشته بیماری ایدز در شهرستان بوشهر بیشتر از طریق تزریق، شیوع پیدا می کرد ولی امروز بیشترین علت شیوع ویروس اچ آی وی از راه آمیزش و تماس های جنسی محافظت نشده شناسایی شده است.

\n\n

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: با توجه به اینکه شیوع بیماری ایدز بیشتر در رده سنی 25 تا 34 سال (جوانان) است باید در زمینه آگاهی دادن به جامعه در این زمینه اقدام شود.

\n\n

وی اضافه کرد: تاکنون در استان بوشهر هیچ موردی از بیماری ایدز از طریق خون و فرآورده های خونی سرایت نکرده و مشکلی در این زمینه دیده نشده است.

\n\n

کهن اظهارکرد: در زمان حاضر دو خط تلفن مشاوره و راهنمایی درزمینه بیماری ایدز، هپاتیت، مسائل آمیزشی و رفتارهای پرخطر، باشگاه همیاران مثبت برای ارائه خدمات حمایتی، آموزشی و اشتغال یابی، مرکز آموزشی و مشاوره بیماری های رفتاری برای انجام آزمایش، مراقبت، درمان و پیشگیری در استان بوشهر فعال هستند.

\n\n

وی اضافه کرد: همچنین در بیمارستان های شهدای خلیج فارس و سلمان فارسی درمان و پیشگیری دارویی برای کسانی که از لحاظ شغلی درگیر این ویروس هستند و شش نقطه در شهرستان بوشهر شامل بیمارستانهای خلیج فارس، سلمان فارسی و صنعت نفت خارگ، مرکز بهداشت معراج، مرکز بهداشتی درمانی چغادک و زندان مرکزی نیز امکان تست تشخیص سریع ویروس اچ آی وی بویژه برای کسانی که دارای رفتار پرخطر هستند، وجود دارد.

\n\n

کهن یادآور شد: همچنین چهار مرکز بهداشتی علی بن ابی طالب (ع)، صاحب الزمان (عج)، مرکز سلامت جامعه چغادک و مرکز بهداشتی درمانی دویره نیز برای مادران بارداری که مراجعه می کنند امکان آزمایش اچ آی وی و تست تشخیص سریع انجام و درصورت مثبت بودن امکان مشاوره و درمان وجود دارد.

\n\n

کهن با اشاره به شعار روز جهانی ایدز 'درمان اچ آی وی، کلید پیشگیری است، بیماران را برای درمان حمایت کنیم' اظهار کرد: ایدز یک بیماری ویروسی مزمن و نوپدید است که قابلیت سرایت به دیگران را دارد و باشیوع این بیماری در سطح جهان جامعه بین الملل برآن شد که برای این بیماری تدبیری بیاندیشد.

\n\n

وی اضافه کرد: امروز آموزش و اطلاع رسانی در زمینه بیماری ایدز یکی از استراتژی های کشور است که تعیین یک مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته سازی و حساس کردن سیاستگذاران، مسئولان و آحاد افراد جامعه به این موضوع و همراه کردن آنان برای پیشگیری از بیماری ایدز بسیار ضروری است.

\n\n

کهن یادآور شد: بیماری ایدز تنها یک موضوع بهداشتی نیست بلکه دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است که همه دستگاههای فرهنگی و اجتماعی باید در کنار دستگاه بهداشتی در خصوص پیشگیری و درمان این بیماری همکاری کنند. 

\n\n

*ایرنا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر