پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۴۳۸۸
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

فکرشهر: خشکسالی های پی در پی و برداشت های بی رویه از منابع محدود آب شیرین دشتی، نابودی کشاورزی سنتی در این شهرستان را هدف گرفته است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مند، مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفته است: به سبب خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها، دشت‌های استان بوشهر با مخاطره کم‌آبی مواجه هستند به ‌گونه‌ای که مخازن زیر زمینی آب دشتستان با ۱۴ میلیون متر مکعب کسری آب مواجه هستند.

حسین تقی‌زاده در میانه بحث جدی خود به منظور توجه دادن افکار عمومی به مشکلات آبی در دشتستان اشاره کوچکی نیز به رتبه دشتی در کسری منابع آبی در دشتهای این شهرستان نموده است.

او گفته: مخازن زیرزمینی آب در شهرستان دشتی با ۵٫۹ میلیون متر مکعب کسری منابع آبی در استان بوشهر دومین شهرستان پس از دشتستان است که دشتهای آن به لحاط برداشت ممنوع می باشد.

در حال حاضر بیش از ۳۷۰ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در سطح شهرستان دشتی در حال فعالیت است.

این شهرستان دارای ۵ محدوده مطالعاتی و ۷ دشت آبی است که در سالیان اخیر دشت پلنگ، لاور، چاهگاه، سنا و شنبه به عنوان دشت ممنوعه در وزارت نیرو تصویب شده است.

به گفته فرماندار دشتی دشت خورموج و کاکی نیز از لحاظ کمی و کیفی وضعیت خوبی دارا نمی باشند و پیشنهاد ممنوعه شدن آنها در وزارت نیرو در حال بررسی است.

غلامرضا مهرجو اولویت نخست کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در سال جاری را موضوع تامین آب آشامیدنی در شهرستان عنوان داشته است.

به نظر می رسد در کنار تامین منابع آب برای مصارف بهداشتی و انسانی تامین آب کشاورزی در دشتی از اولویت های مهمی است که باید به صورت جدی در دستور کار باشد.

احداث سد دشت پلنگ در دشتی شاید بتواند بخشی از مشکلات آب در این دشت را رفع نماید اما احداث سد باغان کمکی به احیاء منابع آبی در دشت باغان نخواهد کرد.

احداث سازه های آبخیزداری در دشت چاهگاه و سنا می تواند کمک قابل ملاحظه ای به حفظ شرایط موجود در این دو دشت باشد.

به جد می توان گفت دشتی بیش از هر زمانی نیازمند تدبیر و تصمیم جدی در برخورد با موضوع آب کشاورزی و شرب و بهداشتی است.

به نظر می رسد جلوگیری از ادامه فعالیت چاه های غیر مجاز کشاورزی و برخورد جدی با کسانی که آب آشامیدنی شهرستان را به مصارف غیر آشامیدنی می رسانند اکنون باید از سوی سازمانهای متولی به دستور کار بیاید و به طور جدی بدان پرداخته شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر