پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۴۸۴۱
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

فکرشهر: با گذشت یک ماه از اعلام مسئولان بانک مرکزی درباره ارائه تسهیلات از طریق کارت یارانه نقدی، ولی در استان بوشهر تنها بانک کشاورزی تاکنون اقدام به پرداخت این تسهیلات می کند.

به گزارش فکرشهر، براین اساس مراجعه شهروندان به شعبه های بانکی استان و عدم دریافت پاسخ مناسب، نارضایتی زیادی در میان شهروندان از وعده بانک مرکزی را در پی دارد.

به گفته شهروندان، تسهیلات یاراکارت فقط در بانک کشاورزی آن هم به کشاورزانی که در این بانک حساب یارانه ای دارند، پرداخت می شود.

پیگیری از برخی شعبات بانکی بوشهر نیز با پاسخ هایی منفی در خصوص ارائه تسهیلات 5 میلیون تومانی با ضمانت کارت یارانه نقدی همراه بود.

نمونه هایی از این پاسخ مسئولین اعتبارات شعب بانکی در بوشهر را می خوانید:

بانک تجارت: هنوز بخشنامه این طرح به ما نرسیده است.
بانک مسکن: من هم از خبرها شنیده ام، ولی چیزی درباره جزییات آن ارسال نشده است.
بانک صادرات: بخشنامه اش به ما نرسیده، فقط ظاهرا بانک کشاورزی شروع کرده.
بانک سامان: ما این طرح را نداریم، ولی شنیده ام بانک کشاورزی اجرا می کند.
بانک سپه: ابلاغیه آن برای ما ارسال شده، ولی معلوم نیست شیوه پرداخت آن کی ابلاغ می شود.
بانک ملت: ابلاغی به ما نشده، معمولا بخشنامه این طرح بعد دو ماه می رسد.
بانک حکمت ایرانیان: ما این تسهیلات نداریم. این پول از منابع داخلی بانک ها است و خط اعتباری خاصی ندارد که الزام آور باشد.
بانک ملی: ابلاغی به بانک ما صورت نگرفته است.

لبخند «یارا کارت» به کشاورزان

در پیگیری از شعب بانک های بوشهر، تنها بانک کشاورزی درخصوص اجرای طرح «یارا کارت» پاسخ مثبت داد، آن هم فقط برای کشاورزانی که یارانه نقدی شان در این بانک پرداخت می شود.

مسئول اعتبارات یکی از شعب این بانک می گوید: بخشنامه این تسهیلات اواسط خردادماه به تمام بانک ها ابلاغ و از هفته گذشته اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه طرح «یارا کارت» فعلا تنها در اختیار کشاورزانی که در این بانک حساب یارانه ای دارند قرار می گیرد، افزود: برای پرداخت به دیگر اقشار باید منتظر تصمیم گیری مسئولان بانک در مرکز کشور باشیم.

به گفته وی، نرخ سود این تسهیلات 18 درصد و سقف آن هم براساس اعلام بانک مرکزی تا 5 میلیون تومان می باشد.

با این حساب، طرح یارا کارت تنها به کشاورزان لبخند زده است و خبری از ابلاغ آن در بانک های دیگر نیست.

این در شرایطی می باشد که 30 خرداد معاون نظارتی بانک مرکزی گفته بود: پرداخت وام ۵میلیون تومانی با وثیقه حساب یارانه نقدی از امروز آغاز می‌شود.

فرشاد حیدری در گفتگو با خبرنگاران ادامه داد: ماه پیش بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کردیم که خانوار‌ها بتوانند از یارانه خود به‌عنوان وثیقه نزد بانکی که یارانه را دریافت می‌کنند استفاده کنند و از خدمات کارت اعتباری بهره‌مند شوند.

وی افزود: سقف استفاده از این کارت 5 میلیون تومان و مدت بازپرداخت آن حداکثر تا سه سال است.

گلایه شهروندان از بدقولی بانک مرکزی

بسیاری از متقاضیان بوشهری این طرح که پس از اطلاع رسانی رسانه ها به بانک ها مراجعه کرده و با بی خبری مسئولان آنها مواجه می شوند، از بدقولی بانک مرکزی گلایه مند هستند.

بخش عمده این متقاضیان شامل افرادی می باشند که به دلیل نیاز مالی فوری، پیگیر دریافت چنین تسهیلاتی می باشند، اما پاسخ منفی بانکی ها، آنها را دلسرد می کند.

انتظار می رود اگر قرار است طرحی برای مردم اجرا شود شرایط به گونه ای فراهم گردد که این گونه اخبار موجب سرگردانی مردم نشود.

ضمن اینکه شایسته است متولیان امر برای اجرای «یارا کارت» در استان بوشهر پیگیری لازم را انجام دهند؛ نه اینکه تنها یک بانک آن هم فقط برای یک قشر اجرایی نماید.

اگرچه عملکرد بانک های استان بوشهر در طرح های قبلی ارائه تسهیلات نشان از ضعف مفرط نظارت مسئولان استانی دارد؛ نظیر طرح دولت برای حمایت از تولید که رتبه بوشهر 28 کشور شد یا اجرای ناقص بخشودگی جرایم برای تسهیلات زیر 100 میلیون تومان که تنها توسط برخی بانک ها و آن هم برای راقام پایین تر اجرایی گردید.

منبع: خلیج فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر