يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۲۸۳۵
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: حدود ۲۴ هزار کودک زیر یک سال استان پارسال زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ییان افزود: برای این تعداد کودک بیش از ۸۶ هزار دوز واکسن مصرف شد.

وی ادامه داد: برنامه ایمن‌سازی در کشورمان از برنامه‌های موفق ملی است؛ به‌گونه‌ای که توانسته با بهره‌گیری از ساختار قدرتمند شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی حدود ۹۹ درصد جمعیت هدف را زیر پوشش قرار دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یکی دیگر از دستاوردهای برنامه واکسیناسیون را جایگزینی واکسن پنج‌گانه (پنتاوالان) با واکسن ثلاث در سال ۹۳ دانست و افزود: واکسن پنتاوالان ترکیبی از واکسن‌های ثلاث (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه) و هپاتیت و واکسن جدید هموفیلوس آنفلوانزا تیپ ب است که یکجا تزریق می‌شود.

فرخنده امینی کارشناس واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: برنامه واکسیناسیون کودکان در ایران توانسته است موفقیت‌های اساسی در زمینه ریشه‌کنی، حذف و کنترل بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن را به دست آورد.

وی در تشریح این موفقیت‌ها که یکی از عوامل آن دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون، سلامت و کارایی واکسیناسیون بوده است، گفت:‌ ۱۷ سال است که کشورمان عاری از بیماری فلج اطفال است. همچنین بیماری‌های سرخک و سرخجه مادرزادی در مرحله حذف قرار دارند، کزاز نوزادی حذف‌شده و بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و اوریون کنترل‌شده‌اند.

هفته آخر ماه آوریل سال ۲۰۱۸ (۱۰-۴ اردیبهشت‌ماه) به‌عنوان هفته جهانی واکسیناسیون نام‌گذاری شده است و شعار آن محافظت جمعی (Protected Together)  است. در این هفته تلاش می‌شود با افزایش آگاهی مردم در خصوص اهمیت حیاتی ایمن‌سازی کامل در تمام طول عمر، قدم‌های مؤثری در نهادینه کردن نقش واکسیناسیون در دستیابی به اهداف توسعه برداشته شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر