جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۸۳۳۱
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

فکرشهر: مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال که قرار بود ۲۵ اسفند ۹۸ برگزار شود و طی آن سکانداران فدراسیون فوتبال ایران را مشخص کند، با ارسال نامه‌ای از سوی بالاترین نهاد اداره‌کننده فوتبال، یعنی فیفا، در آستانه لغو قرار دارد و احتمالا برگزاری این مجمع منوط به اعمال اصلاحات اساسنامه فدراسیون فوتبال خواهد شد.

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: مساله‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، طبق تجربه سال‌های اخیر، اصولا فراهم‌شدن شرایطی برای اعمال اصلاحات در اساسنامه فوتبال کشور که به عنوان مهم‌ترین سند حقوقی فوتبال ایران شناخته می‌شود، به سختی و در فاصله‌های زمانی زیاد فراهم می‌شود؛ فلذا، در اعمال اصلاحات، باید فرصت را غنیمت شمرد و صرفا به چند مورد اشکالاتی که فیفا در نامه اخیر خود، به عنوان نمونه به آنها اشاره کرده است بسنده نکنیم، چرا که ممکن است در عمل، فراهم‌شدن فرصت بعدی برای اصلاح کامل اساسنامه، سال‌های سال طول بکشد. طبق نامه اخیر فیفا، مشخص است که در نتیجه مذاکرات انجام‌شده بین نمایندگانی از فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال ایران، پیش‌نویسی از اساسنامه جدید آماده شده است. اما متاسفانه تا این لحظه، توضیحاتی در خصوص جزییات این پیش‌نویس و تغییرات اعمال شده، از سوی مقامات فدراسیون فوتبال ارایه نشده است. واضح است که چنین سند پیش‌نویسی، محرمانه تلقی نمی‌شود و دلیل موجهی برای عدم انتشار آن وجود ندارد. در این راستا، پیشنهاد می‌شود فدراسیون فوتبال در اولین فرصت ممکن، این سند پیش‌نویس را در دسترس عموم قرار دهد. واضح است که در نگارش چنین سندی با این میزان از اهمیت، باید نظرات و پیشنهادات تمامی فعالان و متخصصان حوزه‌های مختلف فوتبال، از جمله کارشناسان فنی، اقتصادی و حقوقی اخذ و گردآوردی شده و در نهایت در اختیار اعضای مجمع قرار گیرد...

تا طبق این نظرات کارشناسی، تصمیمات لازم جهت اعمال تغییرات اتخاذ شود. در واقع، برای اعمال اصلاحات، باید یک فرآیند مشخص طی شود و صرفا به پیشنهادات و انتقاداتی که افراد مختلف به صورت مختصر و موردی در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، بسنده نشود. در این راستا می‌توان از تجربیات فدراسیون‌های فوتبال سایر کشورها که در این سال‌ها اساسنامه‌های خود را تغییر داده‌اند، استفاده کرد. برای مثال، فدراسیون فوتبال نیوزیلند، از جمله فدراسیون‌هایی است که تغییرات اساسی در اساسنامه خود ایجاد کرده است. این فدراسیون در فرآیند اصلاحات، سندی را پیش‌نویس کرده است که در آن یک سری اصول، مبنای تغییرات قرار گرفته است، این اصول شامل داشتن حق رای برای تمامی ذی‌نفعان در فوتبال، تعادل در میزان آرای هرکدام از ذی‌نفعان و عدم در اختیار داشتن اکثریت آرا برای یک گروه خاص، شفافیت در برگزاری انتخابات، مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی مسوولان و در نهایت استفاده از بهترین رویه‌های اعمال‌شده توسط سایر فدراسیون‌ها در سراسر دنیا هستند. در پیش‌نویس تغییرات اساسنامه فدراسیون نیوزیلند، جمله‌ای استفاده شده که نشان از تفکر باز مسوولان فدراسیون این کشور دارد و خلاف آن رویه‌ای است که تا به حال در فدراسیون فوتبال ایران رخ داده است. این جمله خلاصه هدف از این یادداشت را منتقل می‌کند: نیاز به به‌کارگیری و مشارکت تمام گروه‌ها در فرآیند اصلاحات اساسنامه. در پایان، عبارت به‌ کار رفته در متن پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون نیوزیلند نقل می‌شود:

«ما این فرصت استثنایی را داریم که رشد کنیم و برای آینده آماده شویم. من از تمام کسانی که سهمی در آینده فوتبال این کشور دارند، درخواست می‌کنم که نظرات و ایده‌های‌شان را در مورد این اصلاحات با ما در میان بگذارند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر