يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر: امسال، مردادماه، معنای واقعی خود را به عرصه رساند {مرداد در لغت به معنی مرگ و مردن است} و مرگ هزاران ایرانی و صدها استان بوشهری را باعث شد؛ مرگ هایی که «کرونا ویروس» علتش گفته شد و در بیان علت ها، مدیریت که عامل اصلی بود، حذف شد؛ مبحثی که قصد نداریم اینجا به آن بپردازیم...
کد خبر: ۹۵۴۶۸
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

فکرشهر: امسال، مردادماه، معنای واقعی خود را به عرصه رساند {مرداد در لغت به معنی مرگ و مردن است} و مرگ هزاران ایرانی و صدها استان بوشهری را باعث شد؛ مرگ هایی که «کرونا ویروس» علتش گفته شد و در بیان علت ها، مدیریت که عامل اصلی بود، حذف شد؛ مبحثی که قصد نداریم اینجا به آن بپردازیم.

ثبت بیش ترین فوتی ها
به گزارش «فکرشهر»، تنها در مردادماه 1400، مرگ حدود 350 نفر با «کووید 19» به طور رسمی ثبت و اعلام شد و با ثبت فوتی های روازنه 23 نفر، رکورد زد تا میزان مرگ و میرها در این ماه، دو و نیم برابر ماه قبل و چند برابر سال قبلش باشد.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، «بیشترین آمار ابتلا و فوتی کرونا در استان بوشهر از ابتدای شیوع این بیماری در این استان تاکنون در مردادماه 1400 به ثبت رسیده است»؛ مرگ هایی که به نظر می رسد از قله پیک پنجم پایین آمده و با آغاز شهریورماه، روند نزولی در پیش گرفته و تا حدودی به ثبات رسیده است؛ هر چند روز شنبه ـ 6 شهریورماه ـ نیز 14 نفر در اثر این بیماری در استان بوشهر فوت کرده اند که 9 نفر آن ها در دهه چهار و پنج زندگی خود بوده اند (40 و 50 ساله).

کاهش شهرستان های قرمز استان
این ثبات مرگ و میر که به نظر می رسد در نتیجه محدودیت های رفت و آمد 24 مرداد و تعطیلی کشوری 25 تا 30 مردادماه و محدودیت و تعطیلی 7 ردیف شغلی رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به صورت پذیرایی در فضای بسته، تالارهای پذیرایی، سالن های سینما و تئاتر، پاساژها و بازارهای سربسته، استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بدن سازی، شهربازی و باغ وحش ها و نمایشگاه های عمومی و تخصصی از 30 مردادماه باشد، کاهش شهرستان های قرمز استان بوشهر را نیز در پی داشته است به طوری که از روز شنبه ـ 6 شهریورماه ـ و طبق اعلام شامانه ماسک وزارت بهداشت، 40 درصد شهرستان‌های استان بوشهر از وضعیت قرمز خارج شده اند.
به گزارش «فکرشهر»، در حالی که تا پیش از این، هر 10 شهرستان استان بوشهر در وضعیت قرمز قرار داشتند، بر اساس آخرین نقشه سامانه ماسک، چهار شهرستان دیلم، دیر، دشتی و عسلویه از وضعیت قرمز کرونایی خارج و در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته اند و شهرستان های بوشهر، گناوه، دشتستان، تنگستان، جم و کنگان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

«قارچ سیاه» در استان بوشهر
در همین حال، خبر بروز بیماری «قارچ سیاه» در ایران و به تبع آن، استان بوشهر، نگرانی مردم را بیشتر کرده است؛ هر چند مسوولین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گویند «بوشهر در پیک پنجم کرونا فوتی قارچ سیاه نداشته است».
جعفر زارعی زاده ـ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ـ درباره خبرمنتشر شده و جان باختن دو نفر بر اثر ابتلا به قارچ سیاه در استان بوشهر به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در پیک چهارم 2 مورد بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان این استان بستری بودند که در نهایت فوت شده اند و در پیک جدید موردی از فوت در اثر ابتلا به این بیماری عفونی تاکنون به ثبت نرسیده است؛ یکی از این بیماران پس از رضایت شخصی از بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر به شیراز مراجعه کرد اما فوت شد و بیمار دیگر نیز دربیمارستان سلمان فارسی تامین اجتماعی بوشهر بر اثر این بیماری جان باخت و در زمان حاضر، تنها یک مورد مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان شهدای خلیج فارس بستری است.
وی اضافه کرد: بیماری قارچ سیاه در گذشته هم وجود داشته، اما در زمان حاضر به دلیل این که در بحران کووید 19 میزان مصرف «کورتون» زیاد شده است و به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن زمینه برای رشد قارچ‌ها در بدن برخی از بیمارانی که مستعد ابتلا هستند از جمله بیماران مبتلا به دیابت، سرطانی‌ها و کسانی که دچار نقص ایمنی هستند، بیشتر است، به همین دلیل توصیه می شود از تجویز و مصرف بی رویه داروهای کورتون در شرایط فعلی به طور جدی خودداری شود.

آخرین اخبار از واکسیناسیون
در همین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان کُشندگی ویروس دلتای کرونا در استان بوشهر، 2.2 درصد (مرگ 2 نفر به ازای هر 100 نفر) است ولی به گفته مسوولین بهداشت و درمان تا روز شنبه ـ 6 شهریورماه ـ تنها، 38 درصد گروه‌های هدف واکسیناسیون در بوشهر واکسن دریافت کرده‌اند. طبق آمار، بالغ بر 281 هزار نفر از جمعیت استان تاکنون واکسینه شد‌ه‌اند که از این تعداد 123 هزار نفر هر دو نوبت را دریافت کرده‌اند.
طبق گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، روند واکسیناسیون در این استان با شکل مطلوبی ادامه دارد و مردم همکاری خوبی داشتند و به شکل منظم و با برنامه‌ریزی و طبق زمان بندی برای دریافت واکسن مراجعه می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفته است که «81.7 درصد از افراد بالای 50 سال استان زیر پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفته‌اند» و «علاوه بر گروه‌های سنی اعلام شده، 22 گروه از مشاغل خاص نیز در استان در حال واکسینه شدن هستند».
در همین حال از مردم خواسته شده که اگر شک دارید به کرونا آلوده شده‌اید یا ناقل هستید، تزریق واکسن را تا یک هفته به تاخیر بیندازید». 
عبدالمحمد خواجه‌ئیان ـ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این باره گفته «در این شرایط اگر کسی به نوعی به بیماری آلوده شده بود، بعد از واکسن دچار عارضه خواهد شد. به همین علت بارها گفته شده است اگر نشانه‌ای وجود دارد که شک دارید ممکن است به ویروس آلوده شده‌ باشید یک هفته صبر کنید تا تکلیفتان از نظر دچار شدن به بیماری مشخص شود».
او در پاسخ به این سوال که آیا امکان این که پیش از واکسن، تست گرفته شود وجود دارد، این طور توضیح داد: در هیچ جای دنیا چنین کاری توصیه نشده است زیرا ممکن است جواب تست‌های سریع منفی کاذب باشد یعنی فرد ابتدای بیماری‌اش باشد و آزمایش نشان ندهد، از سوی دیگر تعداد کیت‌ها محدود است، همچنین انجام تست برای هر نفر حدود نیم ساعت طول می‌کشد که اگر قرار باشد چنین کاری در مراکز واکسیناسیون صورت گیرد باعث شلوغی خواهد شد. با این وجود همان طور که بارها تاکید شده است، اصلی‌ترین کار در این زمان کنترل موج بیماری است که کنترل هم با واکسن امکان پذیر نیست فقط با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توان موج بیماری را نزولی کرد.
وی اضافه کرد: واکسن در کنار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس و کنترل موج بعدی موثر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر