شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» از جشن بزرگ رونمایی کتاب در دشتستان
فکرشهر - الهام راسخی: رییس اداره فرهنگ  وارشاد دشتستان در مراسم رونمایی بزرگ کتاب و تجلیل از نویسندگان شهرستان گفت: شهرداری و شورای شهر برازجان بی شک مهمترین حامیان ما در این چندسال و بازوی اصلی برنامه های فرهنگی بوده اند...
کد خبر: ۱۰۱۱۶۸
شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴

فکرشهر - الهام راسخی: فرماندار دشتستان در مراسم رونمایی بزرگ کتاب و تجلیل از نویسندگان شهرستان با تبریک هفته بسیج اظهار داشت: بسیج از یادگاران امام راحل و انقلاب است که سه هدف اصلی حراست از اصل انقلاب، هویت و دستاوردهای انقلاب است.

فتح اله نوروزی گفت: در مصوبات و هدف گذاری های شورای شهر برازجان، حمایت از نویسندگان را می بینم که جای تشکر دارد.

وی با تشکر از انجمن اهل قلم برازجان ادامه داد: توجه به اهل قلم توجه و تلاشگران حوزه نویسندگی بدون شک بزرگداشت علم و هنر ادب است و باید با جدیت این موضوع هدف گذاری شود.

وی با اشاره به تعداد عناوین کتاب چاپ شده در طی یک سال افزود: از شهرستان بزرگ چیزی غیر از این انتظار نداریم زیرا همراه زنان و مردان بزرگی در حوزه ادب و ادبیات دارند  تلاش می کنند.

فرماندار دشتستان تصریح کرد: از امروز این برنامه را داشته باشید که برای سال آینده در همین تاریخ و در هفته کتاب و کتاب خوانی مجددا از نویسندگان تجلیل شود و این در تقویم روزشمار شهرستان ثبت شود.

نوروزی بیان کرد: دشتستان در کنار وسعت و مزیت های خوبی که در سطح استان و کشور دارد سرمایه های انسانی خوبی دارد که همه ما وظیفه داریم که قدردان آن ها باشیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ی ما این است که نویسندگان را به عنوان الگو به جوانان معرفی کنیم افزود: در جلسه انجمن کتابخانه ها به این نکته اشاره کردم که وقتتی فردی به کتابخانه وارد می شود باید کتاب های نویسندگان بومی دشتستان را با برچسب خیلی خوب، روشن و مشخص پیش چشم خوانندگان باشد.

وی تصریح کرد: شما نویسندگان می توانید به فرهنگ هویت بدهید و این داشته هایمان را برای نسل های آینده ماندگار کنید.

فرماندار دشتستان با بیان اینکه من شرمنده هستم که به خاطر بحث کرونا نتوانستم از ظرفیت انسانی شهرستان استفاده کنیم بیان کرد: اگر محصول کارکرد نویسندگان را در دو بخش خلاصه کنیم یکی دانایی و دیگر خردورزی است و این قطعا می تواند در ایجاد توانایی ها و بهره گیری از ظرفیت ها و کاستی ها بیشتر کمک کند.

نوروزی اظهار داشت: رسالت اهل قلم، قلم  فرسایی در جهت همبستگی جامعه است زیرا بخواهیم پیوند فرهنگ ها با همین نوشته های نویسندگان اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم در حمایت از شما بهتر از گذشته بتوانیم اقداماتی را داشته باشیم گفت: ما در دولت در بحث تقویت زیرساخت ها سعی داشتیم که در بخش ها ی مختلف در حوزه فرهنگ و هنر هم در تقویت زیرساخت ها سعی کردیم از ظرفیت ها استفاده کنیم و یکی از ابرازهایی که ما در اختیار داریم همین شورای شهر است که دارد این کار انجام می شود.

فرماندار در رابطه با سفررییس جمهور به استان بوشهر گفت: چیزی در حدود 1900میلیارد تومان تخصیص اعتبار مصوب شده است و در فصل هایی که برای ما امکان پذیر بود مصوبات خوبی داشتیم و توانستیم در راستای  تقویت زیرساخت های شهرستان  تخصیص اعتبار بگیریم؛ از جمله  سد دالکی با 80 میلیارد تومان اعتبار و همچنین در حوزه ی کشاورزی و راه مصوبات خوبی داشتیم.

فتح اله نوروزی با اظهار امیداوری شروع پروژه ها تا پایان سال 1400-1401 در تقویت زیرساخت ها گفت: هرچند این قسمت با با جلسه هم خوانی نداشت اما گفتم که در جریان باشید.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان گفت: شهرداری و شورای شهر برازجان بی شک مهمترین حامیان ما در این چندسال و بازوی اصلی برنامه های فرهنگی بوده اند.

عبدالرضا شنان پور اظهار داشت: مهمترین شاخص دشتستان حوزه فرهنگ و هنر به ویژه ادبیات این شهرستان است.

وی ادامه داد: در حوزه تالیف کتاب و مولفانی که در این شهرستان وجود دارند زبانزد استان است و ما بهترین و بیشترین آمار را داریم.

شنان پور افزود: آماری که امروز اعلام می شود از آبان 1399 تا آبان 1400 است که بالغ بر 250 عنوان کتاب توسط 68 نویسنده و مولف چاپ شده اند و نشان از ظرفیت بالای شهرستان است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد دشتستان با تاکید بر اینکه دشتستان با نام فرهنگ شناخته شده است تصریح کرد: بخش اعظمی از نویسندگان شهرستان از  فاخر و ملی و از اساتید  حوزه تالیف و دانشگاه  هستند و این باعث شده است که دشتستان به وسعت و بزرگی خودش دارای تالیفات بسیار بزرگ باشد.

شنان پور با اشاره به اینکه من متعلق به آن بخش اداری و سیاسی حوزه  کاری ام نیستم بیان کرد: قلم نویسندگان باعث فخر این شهرستان است و هرجای کشور بروید نامی از یکی از این نویسندگان هست.

وی اضافه کرد: این افتخار، امروز یک مولفه ای است به جوانان واگذار می شود و در حوزه انجمن اهل قلم ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد دشتستان با تشکر از مسوول انجمن اهل قلم برازجان بیان کرد: با توجه به جمعیت شهرستان، 250 عنوان کتاب و قریب به 68 نویسنده آمار کمی نیست و این رقم که نه تنها در سطح استان بوشهر بلکه در سطح کشور بی نظیر است شاید در خیلی از استان های همچین آماری وجود نداشته باشد.

شنان پور با تاکید بر اینکه رسالت ما در حال حاضر خیلی سخت شده است ادامه داد: همه ما موظف هستیم که فرهنگ کتاب خوانی را ترویج و تقویت کنیم  چرا که آینده این جامعه به دستان ما رقم خواهد خورد زیرا کتاب مهمترین شاخصه رو به پیشرفت هرجامعه است.

وی افزود: فضای مجازی خوب است اما کتاب نیست؛ ایجاد انگیزه برای کتاب خوانی از وظایف ماست شاید تالیفات در حوزه نوجوان و جوان کم است و نباید از تالیفات حوزه ترویج کتابخوانی غفلت کنیم و آن را دست کم بگیریم.

وی با اشاره به اینکه سرانه ی مطالعه در کشور ما خیلی پایین است بیان کرد: پیشرفت جوامع جهان بر اساس میزان و سرانه ی مطالعه است و نسل ها بر اساس مطالعه می توانند مسیر پیشرفت خود را پیدا کنند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد دشتستان گفت: نباید به بهانه ی خواب رفتن، کتاب بخوانیم بلکه باید کتاب بخوانیم که ذهن و قلبمان بیدار بماند.

رییس شورای شهر برازجان بیان کرد: شورای شهر تمام قد در خدمت نویسندگان بوده، هست و خواهد بود زیرا به این معتقد هستیم که مدیریت شهری زمانی  موفق خواهد بود که شهر از نظر فرهنگی رشد کند و این  ملزم به این است که ما از نویسندگان حمایت کنیم.

ارسطو قائدی افزود: حوزه ی فرهنگی شهرداری که از سال 90 شروع به کار کرد تلاش کرد که شهرداری برازجان معاونت فرهنگی راه اندازی کردند و به دست اهلش سپرده شده است و آقای کوهکن دارد تمام قد کار می کند.

وی افزود: امیدوارم در حوزه فرهنگی بتوانیم قدمی برداریم ما هم انتظار داریم دوستان کنار مدیریت شهری باشند و ما را رها نکنند.

مسوول انجمن اهل قلم برازجان گفت: پیشینه این مراسم به 6سال پیش زمان طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران برمی گردد که قرار شد 24آبان هرسال از نویسندگان دشتستانی تجلیل شود.

اسفندیار فتحی با بیان اینکه این طرح شخص محور نیست و با آمدن و تغییر اعضای شورا و مسوولان همچنان پابرجاست.

 وی با عذرخواهی از کسانی که سال گذشته کتاب چاپ کردند و بخاطر کرونا برنامه برگزار نشد ادامه داد: زمانی که ما پوستر برنامه را چاپ کردیم 100 عنوان کتاب به دست ما رسیده بود اما تا چند روز بعد متوجه شدیم که بالای 200 عنوان کتاب چاپ شده است.

فتحی با اشاره به اینکه بودجه ای هنوز به ما اختصاص داده نشده است افزود: چاپ کتاب دردسرهای خودش را دارد بعد از چاپ کتاب نویسنده توسط شهرداری و شورای کتاب حمایت می شود و تعدادی کتاب از او می خرند اما این کتاب ها باید خوانده شود و به خانه مردم برود.

وی با بیان اینکه انجمن اهل قلم در نظر دارد طرح «هر خانه، یک کتابخانه» ار اجرایی کند گفت: ما امادگی این را داریم که هرماه یک مسابقه کتابخوانی برگزار کنیم و به طریق همه را درگیر خواندن کتاب کنیم و میان این افراد هرماه یک کتابخانه به یک نفر هدیه شود.

مسوول انجمن اهل قلم برازجان تصریح کرد: در یک سال از 12 دستگاه اداری می خواهیم که با ما همکاری کنند و هر دستگاه در طی یک سال، فقط یک کتابخانه تهیه کند.

به گزارش «فکرشهر»، مراسم رونمایی بزرگ کتاب و چاپ بیش از 100عنوان کتاب توسط 63 نویسنده دشتستانی با حضور فرماندار دشتستان، رییس اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان، سرپرست شهرداری، شورای شهر برازجان، اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برازجان جمعی از نویسندگان و علاقه مندان به حوزه هنر و ادبیات در تالار فرهنگ مجتمع شهید شاهینی برازجان برگزار و طی آن از نویسندگان دشتستانی با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

 

نظرات بینندگان
علی
|
-
|
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
سلام 

فکری به حال زمینهای تعاونی فرهنگیان برازجان کن آقای فرماندار

بعد. ۱۵ سال واگذاری هنوز مجوز ساخت ندادن

 
صدرالله
|
-
|
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹
سلام

فکرشهر یه مطلبی در مورد زمینهای تعاونی فرهنگیان برازجان بگذارد 

پیگیری لطفا
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر