يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۶۶۱۰
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲

فکرشهر: اولین جنگل مردم کاشت شهر «وحدتیه» به منظور حفظ میراث طبیعی و احیای پوشش جنگلی ارتفاعات شرقی وحدتیه، با نام «پردیس»، اجرایی شد.

به گزارش «فکرشهر»، رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی شورای اسلامی شهر وحدتیه در این باره گفت: پوشش این عرصه که پس از سال‌ها فعالیت‌های صنعتی و انسانی، دچار آسیب و تخریب فراوانی شده با پیگیری و فعالیت‌های گروهی از دوست داران طبیعت منطقه و پس از اخذ مجوز‌های لازم از مدیریت منابع طبیعی استان بوشهر، با کاشت درختان بومی در حال ترمیم است.

«علی حقرو» ادامه داد: احیای جنگل‌های آسیب دیده شهر وحدتیه که میراث مشترک تخریب انسان و صنعت نفت است، از دغدغه‌های مردم شریف این شهر بود که پس از چند سال پیگیری و اخذ مجوز‌های اولیه به صورت کاملا مردمی با کاشت درخت و نگهداری از آن‌ها آغاز شده است.

وی افزود: در گام نخست طرح، احیای هفت هکتار جنگل، به وسیله کاشت گونه‌های گیاهی بومی مثل کنار، کهور ایرانی، بابل، استبرق، گون بادکنکی، کاپاریس و... در دستور کار قرار گرفته است.

حقرو اضافه کرد: با توجه به این که عرصه مد نظر مرتع و محل چرای دام بوده، ضمن قرق این محدوده توسط دامداران محترم منطقه، کاشت و نگهداری قسمتی از این عرصه نیز به وسیله خود دامداران انجام شده است.

«پردیس»، اولین جنگل مردم کاشت شهر «وحدتیه» + تصاویر

نماینده انجمن دوست داران طبیعت شهر وحدتیه نیز در این مراسم، با اشاره به جوانب فنی طرح گفت: با همکاری استارتاپ کشاورزی رُستن، تکنیک تخصصی کاشت درخت در عرصه‌های بیابانی در این محدوده به کار گرفته شده تا علاوه بر کاهش چشمگیر نیاز آبی گیاه سرعت رشد و استقرار درخت در عرصه چندین برابر افزایش می‌یابد.

«مرتضی مواهبی» افزود: روش منحصر به فرد کار گرفته شده در کاشت درختان این عرصه شامل کاشت نهال ریشه بلند با کود بیوکمپوست و آبیاری زیرسطحی است که ضمن افزایش راندمان آبیاری، استقرار درختی مثل کنار در طبیعت را با رشد چند برابری تنها با شش ماه آبیاری زیر سطحی امکان پذیر نموده است.

وی ابراز امیدواری کرد که «این طرح مردمی و دانش پایه ظرف چند سال آینده به عنوان الگویی از همکاری و حضور مردم در حل مسائل اجتماع بر پایه دانش روز، به صورت الگوی ملی مطرح شود تا مردم نقاط دیگر ایران عزیز نیز اقدام به صیانت و احیای میراث طبیعی خود نمایند».

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر