شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۱۲۶۳
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵

فکرشهر: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران : نخستین ردیف پالایشگاهی فاز ۱۴ در دی ماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، بهره برداری از نخستین ردیف پالایشگاه خشکی فاز ۱۴به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، محسن خجسته مهر در مورد تامین پایدار سوخت زمستانی گفت: برنامه بسیاری فشرده‌ای از ۲ ماه پیش طرح ریزی شده که بر اساس آن نخستین ردیف عملیاتی پالایشگاه خشکی فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی در دی ماه امسال به بهره بردای می‌رسد و به شبکه گازرسانی کشور تحویل می‌شود.
وی افزود: در راستای بالا بردن توان صادراتی و بازاریابی بهینه و بهتر، طرح مرکاپتان زدایی با یک برنامه فشرده و جهادی با هدف شیرین سازی حدود ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی هفته گذشته راه اندازی شد که هم اکنون در مدار تولید و استفاده است.
خجسته‌مهر، بهره برداری از طرح مرکاپتان زادیی را حاصل تثبیت یک کار اولویت دار خواند و گفت: برای افزایش مزیت صادرات میعانات گازی باید حداکثر میعانات شیرین را جهت صادرات تخصیص می‌دادیم که خوشبختانه این اتفاق با انجام یک کار جهادی محقق شد.
وی از بهره برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی در سال آینده خبر داد و افزود: حدود دو دهه است که تولید از این فاز به دلایل متعدد انجام نشده، اما بر اساس برنامه ریزی‌های دقیق انجام شده و بهره مندی حداکثری از گاز، بهره برداری از این میدان مرزی در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.
خجسته‌مهر با بیان اینکه توسعه میدان گازی پارس شمالی به عنوان قطب جدید توسعه گاز در منطقه عسلویه با مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران و دستور و تایید وزیر نفت آغاز و مطالعات آن انجام شده است، افزود: توسعه این میدان که معادل ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز است با سرمایه گذاری حدود ۴ میلیارد دلار انجام می‌شود.
وی گفت: هم اکنون ظرفیت تولید گاز از بالادست حدود یک میلیارد متر مکعب در روز است که بایستی به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز برسد که برای دستیابی به این ظرفیت جدید افزون بر توسعه دیگر میادین گازی کشور، تولید کامل از فاز ۱۱ پارس حنوبی و تولید کامل از میدان گازی پارس شمالی در دست اقدام است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر