جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۴۰۵۴
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳

فکرشهر: مطالعات نشان می‌دهد اومیکرون منجر به عفونت‌های آسیب‌رسان کمتری می‌شود که اغلب محدود به راه‌های هوایی فوقانی از جمله بینی، گلو و حلق هستند. همچنین میزان ویروس در ریه مدل‌های مبتلا به اومیکرون یک دهم یا کمتر از سایر گونه‌هاست و دلیل خفیف بودن بیماری نیز همین است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا از پایگاه خبری نیویورک تایمز، بر اساس آمار سویه اومیکرون نسبت به گونه‌های دیگر ویروس باعث ایجاد علائم خفیف‌تری می‌شود. به همین دلیل محققان برای یافتن دلیل این موضوع مجموعه‌ای از مطالعات را روی حیوانات و بافت‌های انسانی آغاز کردند.

مطالعات روی موش‌ها و همسترها نشان می‌دهد اومیکرون منجر به عفونت‌های آسیب‌رسان کمتری می‌شود که اغلب محدود به راه‌های هوایی فوقانی از جمله بینی، گلو و حلق هستند. در ادامه آمده است اومیکرون آسیب کمتری به ریه‌ها وارد می‌کند. نقطه اثر گونه‌های قبلی ریه‌ بود که اغلب منجر به ایجاد زخم در این ناحیه و مشکلات حاد تنفسی می‌شد.

محققان موسسه بهداشت برلین چگونگی آلودگی راه‌های هوایی توسط ویروس کرونا را بررسی کرده‌اند. زمانی که در ماه نوامبر این گونه برای اولین بار گزارش شد، محققان فقط توانستند حدس بزنند که این سویه چگونه متفاوت از گونه‌های دیگر عمل می‌کند و تنها چیزی که می‌دانستند این بود که ترکیبی متمایز و نگران‌کننده است که بیش از ۵۰ جهش ژنتیکی دارد. رفتار این گونه در داخل بدن  مانند یک راز بود. از طرفی مطالعات محققان دانشگاه کمبریج نشان داد رفتار یک ویروس را نمی‌توان فقط از روی جهش‌های آن پیش‌بینی کرد.

همزمان با گسترش سریع این گونه، ۱۲ گروه تحقیقاتی در آزمایشگاه شروع به بررسی رفتار این ویروس کردند. در نهایت محققان آمریکایی و ژاپنی نشان دادند، مدل‌های حیوانی آلوده به اومیکرون در مقایسه با گونه‌های دیگر، آسیب ریوی کمتری داشتند، وزن کمتری از دست دادند و احتمال مرگ آنان نیز کمتر بود.

مطالعات بیشتر نشان می‌دهد میزان ویروس در بینی و مجاری تنفسی فوقانی مدل‌های حیوانی آلوده به اومیکرون مشابه گونه‌های دیگر است، ولی میزان ویروس در ریه مدل‌های مبتلا به اومیکرون یک دهم یا کمتر از سایر گونه‌هاست و دلیل خفیف بودن بیماری نیز همین است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر