شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»; نسخه الکترونیکی، سنگی پیش پای بیماران خاص و قشر آسیب پذیر
فکرشهر- الهام راسخی: حذف نسخه های کاغذی پزشکان و الکترونیکی شدن آن، جدا از اهدافی که دنبال می کند، مشکلاتی را برای برخی از بیماران به وجود آورده است. بر اساس بخشنامه های اعلام شده، نسخه الکترونیکی در تمام مراکز درمانی کشور و همین طور مطب پزشکان از دی ماه امسال اجباری شد؛ بر اساس این طرح، پزشک باید داروهای بیمار را در سیستم با رمزی که مخصوص خود پزشک است، در سامانه ثبت کند؛ این سیستم به تمام داروخانه ها متصل بوده و بیمار با مراجعه به هر داروخانه ای می تواند داروهایش را دریافت کند.
کد خبر: ۱۰۵۰۸۷
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

فکرشهر- الهام راسخی: حذف نسخه های کاغذی پزشکان و الکترونیکی شدن آن، جدا از اهدافی که دنبال می کند، مشکلاتی را برای برخی از بیماران به وجود آورده است. بر اساس بخشنامه های اعلام شده، نسخه الکترونیکی در تمام مراکز درمانی کشور و همین طور مطب پزشکان از دی ماه امسال اجباری شد؛ بر اساس این طرح، پزشک باید داروهای بیمار را در سیستم با رمزی که مخصوص خود پزشک است، در سامانه ثبت کند؛ این سیستم به تمام داروخانه ها متصل بوده و بیمار با مراجعه به هر داروخانه ای می تواند داروهایش را دریافت کند.
به گزارش «فکرشهر»، هرچند این طرح به صورت پراکنده در بعضی از مراکز درمانی از سال گذشته شروع به کار کرده بود، اما اجباری شدن آن باعث شده که سایر بیمه های درمانی زیر پوشش این طرح قرار بگیرند و اگر پزشکی نسخه کاغذی به بیمار بدهد، داروهای بیمار مشمول بیمه نخواهد شد و هزینه آن آزاد حساب می شود.
استفاده نکردن برخی از پزشکان از این سیستم، بیمار را مجبور می کند که برای ثبت نسخه کاغذی در سامانه به پزشک دیگری مراجعه کند تا نسخه ای را که پزشک اصلی در کاغذ نوشته است، در سیستم وارد کند تا بتواند از بیمه، برای گرفتن داروهایش استفاده کند که خود این مساله از لحاظ حقوقی و قانونی مشکل دارد. این موضوع نه تنها برای دارو، بلکه برای سایر آزمایش های تشخیصی، عکس برداری و سونوگرافی نیز وجود دارد.

اما با وجود اجباری شدن این طرح و تاکید به اجرای آن، هنوز هم برخی از مراکز درمانی آن را اجرا نمی کنند. عمل نکردن به این طرح توسط برخی از پزشکان، هزینه های درمان بیماران را چندبرابر می کند زیرا بیماران مجبورند که دارو را به قیمت آزاد از داروخانه تهیه کنند؛ این مساله برخی مراکز دولتی و مطب های خصوصی را هم شامل می شود؛ هر چند طبق آمار، در مطب های خصوصی به جز تعداد محدودی از پزشکان به ویژه متخصصان زنان و زایمان، بقیه از این سیستم استفاده می کنند. اما مساله وقتی حادتر می شود که در بخش اورژانس و بخش بستری تنها بیمارستان یک شهرستان نیز نسخه نویسی الکترونیک انجام نشود و دارو به قیمت آزاد به دست بیمار اورژانسی برسد. نمونه این وضعیت، بخش اورژانس و بخش بستری بیمارستان شهید گنجی برازجان است که تنها بیمارستان شهرستان بزرگ دشتستان است و به جز دشتستانی ها، از دیگر شهرستان های استان بوشهر و حتی استان های همجوار هم بیمارانی برای مراجعه دارد؛ اما در این بیمارستان دولتی، نیز همچنان نسخه به صورت دستی نوشته می شود و بیمار دارو را به قیمت آزاد می گیرد.
فرض کنید یک نفر در اورژانس بیمارستان توسط پزشک ویزیت شده یا چند روز در بخش بستری بوده است؛ موقع ترخیص پزشک یک سری دارو برایش تجویز می کند یا طبق تشخیص برایش عکس برداری، سونوگرافی یا آزمایش نوشته است، اما چون در سربرگ نوشته شده و نسخه کاغذی است، به هر داروخانه یا مرکز عکس برداری یا آزمایشگاهی مراجعه کند، باید هزینه را به صورت آزاد پرداخت کند.
بر اساس اطلاعات دریافتی «فکرشهر»، علت این امر، همکاری نکردن پزشکان برای وارد کردن داروها به سامانه عنوان می شود.
قرائن و شواهد موجود حاکی از این است که پزشکان بیمارستان شهید گنجی برازجان، همچنان از نسخه های کاغذی استفاده می کنند که نه تنها برای بیماران اورژانس و بستری، بلکه برای کسانی که بیماری های خاص هم دارند مشکل ساز شده است؛ زیرا طبق دستورالعمل، فقط پزشکان بیمارستان می توانند داروی این بیماران را تجویز کنند. یعنی اگر پزشک در مطب خصوصی دارو برایش بنویسد، نمی تواند داروهایش را طبق تعرفه بیمه بگیرد و با او به قیمت آزاد حساب می شود. در چند روز گذشته یک بیمار هموفیلی طی تماس با «فکرشهر» گفت که برای گرفتن نسخه داروهایش در بیمارستان شهید گنجی سرگردان بوده است. وی دو بار به بیمارستان مراجعه کرده و پزشک به او نسخه کاغذی داده و حاضر نشده است که داروهایش را در سامانه به صورت الکترونیک ثبت کند.
شاید پزشکان موقع نوشتن نسخه، شرایط مالی بیمار را در نظر نگیرند و به جز سلامت و درمان فرد به چیز دیگری فکر نکنند، اما این حقیقت قابل انکار نیست که هستند کسانی که با مراجعه به داروخانه و شنیدن هزینه داروهایشان از خیر گرفتن آن می گذرند و دست خالی بیرون می آیند. بالا رفتن هزینه درمان و قیمت داروها علاوه بر درد بیماری، رنج دیگری را برای خود بیمار و خانواده هایشان به وجود آورده است. از یک طرف باید نگران سلامت بیمار باشند و از طرف دیگر نگران تهیه دارو و هزینه های بالای درمان.
مسوول بیمه سلامت در دشتستان درباره وضعیت موجود در پاسخ به «فکرشهر» گفت: ما در بیمارستان شهید گنجی، امکانات ثبت نسخه الکترونیکی را فراهم کرده ایم و در بخش اورژانس و سایر بخش های بیمارستان شهید گنجی برازجان، سامانه ثبت نسخه الکترونیکی را قرار داده ایم و برای پزشکان رمز ارسال و آموزش داده شده است.  
«لیلا لطیف نیا» در پاسخ به این که «وظایف بیمه در این خصوص در چه حد است»، نیز بیان کرد: ما ارائه دهنده خدمت در بیمارستان نیستیم، آنها اجرا کننده هستند و ما تنها بخش نظارت و آموزش هستیم.

اما با وجود آموزش و نظارت بیمه بر این امر، نسخه نویسی ها در بیمارستان برازجان همچنان کاغذی است. رییس بیمارستان شهید گنجی برازجان در این باره، در پاسخ به «فکرشهر» گفت: تقریبا چهارماهی است که یکی از دغدغه های اصلی تیم اجرایی بیمارستان، تجویز نسخه به صورت الکترونیک است و در این خصوص چندین جلسه پیرامون چگونگی اجرایی شدن گرفته شده است. ابعاد کار طراحی شده و در بخش‌هایی مانند کلینیک تخصصی، دیالیز و تالاسمی، علیرغم مشکلاتی همچون قطعی های مکرر اینترنت و کندی سامانه سازمان های بیمه گر، زیرساخت ها‌ی مورد نیاز تامین شده و تجویز الکترونیک نسخه در حال اجرا است.
شهرام جلال پور ادامه داد: اما متاسفانه بخش اورژانس به دلیل شرایط خاص مراجعین از نظر اورژانسی بودن، ازدحام مراجعین و‌ رعایت حال بیماران محترم، در برخی موارد نسخه نویسی توسط پزشک به صورت کاغذی انجام می شود.
وی در پاسخ به اینکه «آیا نمی شود برای اجرای این طرح مانند داروخانه ها که نسخه خوان دارند، از یک نیروی آموزش دیده برای ثبت نسخه پزشک در سامانه استفاده کرد»، توضیح داد: هیچ پزشکی چنین چیزی را قبول نمی کند چون یک اشتباه کوچک در ثبت داروی بیمار از طرف فردی که نسخه پزشک را در سامانه وارد می کند، گریبان پزشک را تا همیشه خواهد گرفت و برای همین پزشکان چنین چیزی را قبول نمی کنند.

دکتر جلال پور درباره زمان حل این مشکل نیز در پاسخ به «فکرشهر»، گفت: ان شاءاله در تلاش هستیم تا با همکاری همکاران محترم در بیمه سلامت و دیگر سازمان های بیمه گر و همچنین  با تکمیل زیرساخت های لازم از لحاظ سخت افزار و نرم افزار و استقرار یک پزشک عمومی ویژه بیماران سرپایی و همکاری پزشکان محترم، این مشکل نیز تا اواسط بهمن ماه مرتفع شود.
به گزارش «فکرشهر»، حذف دفترچه های درمانی کاغذی از ابتدای اسفند 1399 کلید خورد و دیگر دفترچه های بیمه برای کسانی که برگه دفترچه آنها و یا اعتبار آن تمام شده بود، صادر نشد. این طرح با هدف هوشمندسازی و نظام‌مند کردن شیوه درمان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش اشتباهات نسخه خوانی، کاهش تداخلات دارویی، کاهش مراجعات حضوری و افزایش فرهنگ مشاوره آنلاین پزشکی اجرایی شده است.
اما این که این طرح، چقدر می تواند به اهدافی که برای آن پیش بینی شده است برسد را زمان مشخص خواهد کرد. طرحی که شروع لنگ لنگانی داشته است و در اولین قدم های خود برای اقشار کم درآمد، بیماران خاص و آسیب پذیر جز زحمت و سنگ اندازی چیزی نداشته است. علاوه بر این، افراد بسیاری هستند اکه اگر دچار بیماری شوند به خاطر کم کردن هزینه درمان به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند اما با این اوضاع پیش آمده رفتن به بیمارستان با رفتن به مطب های خصوصی پزشکان تفاوت چندانی نخواهد داشت. قشری که با هر زحمت و سختی است بیمه خود را به موقع پرداخت می کنند تا اگر بیماری عارضشان شد، پشتشان به بیمه گرم باشد، اما با این نحوه اجرای طرح، گویا این پشت گرمی هم برداشته شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر