شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: انفجار در کوه های ارم دشتستان/ محیط زیست: در محدوده اختیارات ما نیست/ منابع طبیعی: اگر کسی را در حال ارتکاب جرم دیدید به ما گزارش بدهید..
کد خبر: ۱۰۶۲۱۹
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲

فکرشهر- الهام راسخی: در رسته بندی موجودات زنده از گذشته تا به امروز، انسان را موجودی همه چیز خوار می پنداشتند؛ هرچند امروزه برخی رژیم های غذایی مثل گیاهخواری یا خام خواری هم به وجود آمده اند اما فکر نمی کنم زیست شناسان و دیرینه شناسان هرگز به مخیله شان خطور می کرد که این انسان همه چیزخوار به فکر زمین خواری، رودخانه خواری، ساحل خواری، دریاخواری، جنگل خواری و کوه خواری بیفتند. این اصطلاحات و لغات عجیب و غریب شوربختانه با پیشرفت بشر و صنعتی شدن زندگی ها وارد چرخه زندگی و زبان ما شد و حالا خیلی عادی شده است. آنقدر معمولی که بسیاری از ما وقتی می شنویم یا می بینیم خیلی راحت از کنار آن می گذریم. اما اگر این خوردن ها با مسایل دیگری چون استفاده از مواد منفجره همراه باشد، ماجرا شاید کمی فرق کند.

به گزارش «فکرشهر»، یکی از این وقایع، کوه خواری است که در منطقه «ارم» دشتستان در سکوت خبری اتفاق افتاده است. طبق اطلاعات مستند و موثقی که به دست «فکرشهر» رسیده، بخشی از کوه نزدیک به روستای «انارستان»، توسط مواد منفجره تخریب شده است. این کار گذاشتن مواد منفجره غیرقانونی و بدون گرفتن مجوز از ارگان های ذی ربط و تخریب و انفجار کوه به قیمت دست یابی به مکان هایی که طبیعت اجازه ورود انسان ها را به آن نمی داد، رخ داده است.

ماجرا از این قرار است که حدود یک سال و اندی پیش، در 5-4 کیلومتری روستای «انارستان»، عده ای اقدام به تخریب کوه با مواد منفجره کرده اند.

فردی از اهالی روستای انارستان در تشریح این اتفاق به «فکرشهر» گفت: انفجار اول مربوط به مهرماه  سال 1399 بود که ناقص بود و دوباره شهریور امسال همان جا را تخریب کردند و کار ناقصشان را کامل کردند.

وی در پاسخ به این که ارگان های مرتبط چه عکس العملی در قبال این قضیه نشان دادند گفت: فقط مامور گشت زنی منابع طبیعی آمد قضیه را صورت جلسه کرد. 

فرد مسن دیگری از اهالی روستای انارستان نیز در توضیح ماجرا گفت: اصل قضیه مربوط به اختلاف مرزی دو روستای «ارغون» و «انارستان» است که به 41-40 سال پیش برمی گردد. موضوع اختلاف بین دامداران اهالی دو روستا بر سر مرتع و چراگاهی است که طبق حکمی، منابع طبیعی آن را به اهالی انارستان داده است. 

وی با یادآوری اینکه از قدیم این چراگاه در اختیار اهالی انارستان بوده است و انارستانی ها از قبل از انقلاب به خاطر آن به دولت شاهنشاهی مالیات می داده اند، گفت: یکی از ادله و فرمول های منابع طبیعی که برای مرزبندی ارائه می دهند، موانع طبیعی یا آبریز است که هیچ راه و مسیری برای عبور وجود نداشته باشد. حالا مانع طبیعی (قسمتی از کوه) که تقریبا به ارتفاع حدود 10 متر بود، از سر راه برداشته شده است. از آن قسمت دام نمی توانست عبور کند و انفجار نشان می دهد که راه را برای عبور دام باز کرده اند. 

فردی دیگر از اهالی انارستان هم در این باره گفت: این کوه خواری برای باز کردن راه عبور دام و تغییر مرزها است وگرنه هیچ دلیل منطقی دیگری نمی توان برای آن پیدا کرد.

به گزارش «فکرشهر»، جدا از اختلاف مرزی که بین دامداران دو روستاست و کوه خواری، موضوع انفجار بسیار حائز اهمیت است که گویا مسوولان مربوطه آن را خیلی ساده و پیش پا افتاده گرفته اند. این که چرا و با چه مجوزی این انفجار را انجام داده اند؟ این مواد و امکاناتی را که برای انفجار به کار برده اند و برخی از آن مواد عمل نکرده و هنوز در شکاف های کوه باقی مانده است، چگونه به دست آورده اند؟ انفجارهایی که هم باید مجوز دار باشند و هم تحت الحفظ و با رعایت مسایل امنیتی انجام شوند! یعنی باید منطقه را پاکسازی کنند و نیروی انتظامی و حفاظت اطلاعات در جریان باشد زیرا  تراشه سنگ بر اثر انفجار ممکن است تا 500 متر به اطراف پرت شود؛ بحث تخریب محیط زیست و منابع ملی هم که موضوع مفصل و جداگانه ای است که حساسیت های خودش را دارد.

در این رابطه روابط عمومی محیط زیست شهرستان دشتستان به «فکرشهر» گفت: منطقه ای که در آن انفجار رخ داده جزو مناطق حفاظت شده نبوده و در محدوده اختیارات ما نیست.

روابط عمومی منابع طبیعی دشتستان نیز در پاسخ به «فکرشهر» گفت: انفجارهای صورت گرفته بدون مجوز و غیرقانونی بوده است. 

بهبهانی ادامه داد: مامور حفاظتی بخش «ارم»، موضوع را گزارش کرده و نامه به صورت محرمانه به حراست تحویل داده شده است. تخلف به صورت ناشناس بوده و حراست منابع طبیعی اذعان می دارد که هر دو مورد انفجار برای ما محرز نشده که  توسط چه فرد یا افرادی انجام شده است.

وی افزود: موضوع طی نامه ای محرمانه به پاسگاه و کلانتری «کلمه» و «بنداروز» داده شده که آن ها هم یک وقت در حین گشت زنی یا هنگام رسیدگی به پرونده ها و اعترافاتی که گرفته می شود اگر اطلاعاتی به دست آوردند در اختیار ما قرار بدهند اما تا الان از هویت فرد یا افرادی که این کار را کرده اند هیچ اطلاعی نداریم.

بهبهانی تصریح کرد: ما تا مطمئن نشویم که کار چه کسی بوده است، نمی توانیم علیه او طرح دعوی کنیم؛ هرچند انارستانی ها اظهار می کند که کار دامداران روستای ارغون است و نماینده دامدارن ارغون اظهار می کند که کار ما نیست. ما نیز مدرکی علیه آن ها نداریم که چه کسی بوده، چطور بوه و چرا اینکار را کرده است؟ اگر کسی می تواند از فردی که مواد منفجره کار گذاشته، سرنخی به ما بدهد، با حفظ هویتش اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد.

مسوول روابط عمومی منابع طبیعی دشتستان در پاسخ به اینکه «اگر دوباره و برای بار سوم بخش دیگری از کوه مورد تخریب قرار گرفت جه؟»، توضیح داد: عرصه وسیع و نزدیک به 8000 هکتار زیر نظر یک مامور حفاظتی است. مامور ما که همیشه در آن محل در حال گشت زنی نیست، مگر اینکه فردی گزارش آن ها را به مامور بدهد که در حال انجام تخریب کوه هستند یا قصد دارند این کار را انجام بدهد که ما آن موقع آنجا حضور پیدا می کنیم.

وی درباره اختلاف مرزی بین روستای «ارغون» و «انارستان» نیز بیان کرد: یک اختلاف مرزی بین دامداران روستای انارستان و ارغون است. کمیسیون بند 49 متشکل از چندین نفر از سازمان جنگل ها و اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر رای را به روستای انارستان دادند. دامداران ارغون به رای اعتراض کردند و دامداران انارستان به استناد رای که درآبان ماه سال جاری صادر شده است، اجازه ورود دام های روستای ارغون را به چراگاهایشان نداده اند. ما قصد داریم دو روستا به گونه ای بر سر مراتع به توافق برسند. قرار است اوایل هفته آینده جلسه ای مجددا تشکیل شود تا این اختلاف را حل و فصل کنیم. 

به گزارش«فکرشهر»، اختلاف بر سر منابع آب و خاک با خشکسالی های پی در پی و بحران های محیط زیستی فراوانی که در کشور ما از همه مدل و رقم در آن پیدا می شود کم نیست، اما اختلاف در منطقه کوچکی با این شدت و حدت که پای مواد منفجره غیرقانونی وسط بیاید، دور از انتظار بوده است. باید پرسید در این مدت یک سال و نیم، منابع اطلاعاتی و حراست سازمان منابع طبیعی برای ردیابی و شناسی فرد یا افراد مذکور چه اقداماتی انجام داده اند؟! 

اما آنچه مشخص است، این است که فرد یا افراد مذکور یا آنچنان پشتشان به منابع خاصی گرم است که دوباره اینکار را انجام داده اند؛ یا اینکه وقتی دیده اند که هیچ بگیر و ببند و تعقیب و گریزی نداشته اند و خیلی راحت از ماجرایی به این حساسی قسر در رفته اند، آن را تکرار و تهدید به انجام دوباره آن نیز داشته اند. پیدا کردن فرد یا افراد خاطی کار چندان سختی برای دستگاه های اطلاعاتی نیست زیرا مواد منفجره و دستگاه هایی که از آن برای انفجار استفاده شده است، چیزی  نیست که در هر جایی پیدا شود!

از همه این ها که بگذریم، انفجار در منطقه ای که در 5-4 کیلومتری آن خانه های مسکونی قرار دارد، جان انسان ها را هم تهدید می کند. علاوه بر این نمی شود که هرکسی بیل و کلنگ بردارد یا هر وسیله مجاز یا غیرمجازی دست بگیرد و برای خودش در کوه و تپه راه باز کند. این طور که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود، پس ارگان های دولتی و مراجع قانونی برای چه هستند؟

مضاف بر اینکه مامور حفاظتی منابع طبیعی به محض ورود دام ها به مناطق ممنوعه حتما پیگیری و شخص را جریمه می کند یا اگر فردی یک اتاق سنگی 20متری در زمین های ملی بزند فورا حکم تخریب گرفته و آن را تخریب می کنند حالا چرا درباره همچین مساله ای سکوت کرده اند و هیچ اقدامی انجام نمی دهند تا این گونه کوه ها را بخورند؟ 

نظرات بینندگان
شهروند
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴
دینامیت ؟؟؟؟ 

کجا داریم میریم ؟ 

دینامیت دست آدم معمولی است ؟ کی باور میکنه ؟ 

اگه فردا  تو خونه مردم پرتاب کنند چه کسی جوابگو است ؟ 
Mohsen
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵
افرادی که دسترسی دارند به این امکانات باید شناسایی شوند 

خیلی راحت میتوانند در گوشه کنار و حتی در شهر  موجب ناامنی و انفجار و تخریب شوند  

مسولان رسیدگی کنند
دوست دار محیط زیست
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
جای بسی تاسف است که چنین گستاخانه بجان طبیعت افتاده اند و کسی پاسخگو نیست کسانی که بدین راحتی دسترسی به مواد منفجره دارند زنگ تهدید و ناامنی را مینوازند به یقین چنانچه جلوی چنین حرکات وقیحانه ای گرفته نشود سایه شوم رعب وحشت و ناامنی زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد از مسئولان ذی صلاح انتظار برخورد جدی قانونی کوچکترین خواسته ماست 
کوهنورد
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
جای بسی تأسف است چنین حرکات شوم و نابخردانه ای که خود ظلمی ست آشکار در حق طبیعت و محیط زیست بکر منطقه
مطلع
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
از قدیم الایام و براساس تقسیمات کشوری حتی سابقه سکونت و کشت این مراتع متعلق و در اختیار اهالی و دامداران روستای انارستان بوده لذا کارشناسان ذیربط نیز طی سالیان بررسی و بازدید میدانی بر این مهم بدرستی سحه نهاده اند. این حرکات سبب اختلاف بین اهالی دو روستای ارغون انارستان که سالها در کمال احترام همدلی و ارتباطات دوستانه بوده و هستند میگردد    
همیار محیط زیست
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
>این مسیر یکی از بکرترین مسیرها ی کوهنوردی منطقه بود که با تاسف تخریب شد.کلیپی از یکی از سفرهای گروه کوهنوردی موجوده ک برای نشریه ارسال میشه
هادی
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
این انفجارها وبازگشایی راه قطعا جهت عبور ومرور دام بوده که دامداران  روستای ارغون جهت دسترسی به منابع بکر بالادست ایجاد نموده اند....
مصیب
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
این انفجار و بازگشایی قسمتی از کوه که امکان دسترسی به مراتع روستای انارستان را نداشته فقط جهت استفاده از مراتع روستای انارستان بوده
مهدی
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کاملا مشخص است که کار چه کسانی است.راه عبور برای دامداران ارغون ب مراتع روستای انارستان
مهدی
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
از اختلاف به اصطلاح مرزی که بگذریم ،واقعا توی دشتستان چه خبر هست؟ یعنی واقعا میشه تو این شهرستان مواد منفجره به کار برد و اونوقت یکی نطقش درنیاد، توی افغانستان هم دینامیت اینجور عمل نکرده در دسترس نیست که این عکسها نشون میده.

همین ساعت باید یگانه‌ای امنیتی اقدام به پاکسازی کنند که خدای نکرده از این مهمات برای خرابکاری در جای دیگه استفاده نشه
ابراهیم
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
بنویسیم زندگی بخوانیم محیط زیست. من با چشم خود دیدم که با  انفجار دهها دینامت در سکوت و بی خبری مراجع قانونی و انتظامی چه بلایی بر سر آن طبیعت زبان بسته درآورده اند. بسیار جای تعجب است که صدای مهیب این همه انفجار چگونه بگوش مسئولین نرسید اما زمزمه آهسته و یواشکی یک عتراض سیاسی و جتماعی در کل کشور طنین انداز می شود.   طبیعت را دریابید ای بی خبران

 
امین
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
حفظ محیط زیست ، تزریق روح تازه و با نشاط به زندگیست

چگونه است که اینهمه انفجار صورت گرفته اما نهادهای امنیتی پی گیری نکرده اند. اینهمه دینامیت از کجا آمده چه کسی بوده مگر می شود که شناسایی نشوند. چرا نهاد های امنیتی سکوت کرده اند
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
سلام باید به شدت با چنین اقداماتی برخورد شود و اگر نقصانی در قوانین وجود دارد اصلاح شود
امیر
|
-
|
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
من یک فعال محیط زیست و یک کنشگر اجتماعی هستم.من مساله را پی گیری کردم. این مرتع مربوط به روستای ارغون بوده و دامداران این روستا صرفا به خاطر این که بتوانند از مسیر نزدیک تر دام های خود را به مرتع برسانند، بخشی از آن را که صدمه ای هم به محیط زیست نزده، تخریب کردند. فقط بخش کوچکی از صخره،با متراژ خیلی کم تخریب شده است.
علی نقی
|
-
|
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
متاسفانه یه بازنشسته منابع طبیعی و از خدا بی خبر کاری انجام داد که مردم دو روستا را به جون هم انداخته منطقه ای که از قدیم ایام محل تحلیف دامداران ارغون بود اما بصورت خیلی مخفیانه و نمیدونم با چه چشم داشتی نفر بازنشسته منابع طبیعی که ............................  چنین اقدام ناشایستی انجام داد که موجب درگیری و رنجش دو منطقه انارستان ووارغون گردید // فکرشهر: با عرض پورش، بخشی از پیام شما حذف شد. 
عنایت عزیزی
|
-
|
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
این جز مراتع ارغون از  بخش بوشکان  است درصورتی که انارستان جز بخش ارم است، 
محمد
|
-
|
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
این منطقه متعلق به ارغون و بخش بوشکان هست نه انارستانو بخش ارم 

فقط یه ادم از خدا بی خبر منابع طبیعی بصورت مخفیانه این‌منطقه به روستای انارستان واگذار کرد 

که باید این رای باطل شود 
شرك
|
-
|
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
تخريب منابع طبيعي  حتما  توسط احدي از اهالي روستاي انارستان عمدا در مراتع روستاي ارغون  صورت گرفته است تا مراتع روستاي ارغون رانابود كند چون اين مراتع ربطي به انارستان ندارد
دوستدار محیط زیست
|
-
|
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
با سلام و عرض و ادب احترام ، به استحضار دوستان  می رساند که این مراتع در طرح مرتعداری ارغون و بخش بوشکان بوده و انارستان در بخش ارم قرار دارد 
محسن
|
-
|
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
 این مراتع جز بخش بوشکان روستای ارغون می باشد و هیچ ربطی ب روستای انارستان ندارد.
وطن
|
-
|
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
با سلام و درود فراوان

این مراتع جز روستای ارغون بوده و هست و هیچگونه ربطی به ‌‌‌انارستان ندارد لطفاً و چندین سال هست ک همین گونه هست
کرامت بهرام نژاد
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
این مراتع بدون هیچ شکی متعلق و جزیی از مراتع ارغون بوده و  هست و هیچ ارتباطی به انارستان ندارد .

راه ارتباطی دامداران ارغون برای استفاده از  این مراتع هم از این گذر نیست و کاملا مشخص است .

تخریب گران طبیعت باید شناسایی شوند و به اشد مجازات برسند.
K.azizi
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
این منطقه از قدیم ایام محل تحلیف دامداران ارغون بوده و هست ومتعلق به ارغون و بخش بوشکان می باشد روستای انارستان و بخش ارم 

اما متاسفانه در یک اقدام‌ناشایست منابع طبیعی  این حق به روستای انارستان واگذار کردید که باعث تنش بین دو روستا گردید است و اهالی محترم‌ارغون دست به محیط زیست و منطقه ای که از قدیم ایام دست اونها بوده و محل تحلیف این دامداران زحمت کش بوده نمیزنن و این کار کسانیست که یا تازه به دوران رسیده اند یا قصد خرابکاری و شلوغ کاری دارند 
طاهباز
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
این  تصویر  مربوط به مراتع  روستای ارغون است حالا یک دامدار اومده ۲یا ۳ متر مکعب سنگ در مراتع خودش وچراگاه دامهایش جابجا کرده  که چرای دام راحت تر  وسریعتر صورت پذیرد 

گناه کبیره که نکرده
محمد
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
این مراتع متعلق به ارغون است وهیچ ربطی به انارستان نداردمعمولا مرزها راابریزمشخص می کند ابریزاین مراتع برای هرواقع بینی روشن است ،اما متاسفانه روابط واقعیتها رامی پوشاندولی بدانند که خاک قابل گذشت نیست واجازه ی تسخیران رابه کسی نخواهند دادبه هرقیمتی
محمد
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
این. مراتع متعلق به ارغون است وربطی به انارستان ندارداگه رابطه ها چندروزی ان رابه انارستان نسبت داده اما ذهی خیال باطل تجاوزبه خاک قابل  اغماض نیست 
مصطفی بهزادی
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
در وادی بیخبری مسولین بخش بوشکان قسمت بزرگی از بخش بوشکان به بخش ارم واگذار شده و حالا با فرافکنی قصد دارند داستان را به شکلی دیگر جلوه دهند و در این بین دامداران همیشه مظلوم ارغون متضرر شده اند ما هرگز چنین ظلم آشکاری را برنمیتابیم 
trust
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
سلام خدمت همه سروران اگر حرف از کوه خواری و زمین خواری باشه که باید عرض کنم اون از خدا بیخبری که مراتع ارغون رو با رانت یا ناشی گری به منطقه انارستان رای داده اون زمین خوار و خدانشناس هست اگر می خواهید دشمن مردم و طبیعت رو پیدا کنید با یقه این افراد رو بگیرید که مردم ارغون و انارستان که سالها باهم دوست و همسایه هستند رو به جان همدیگر انداختند شما اگر از خود مردم انارستان بپرسید که به ناحق حرف نزنند این منطقه رو درست نمی شناسند چطور این منطقه که جد بر جد مردم ارغون در اینجا دامدار بودند را به انارستان سپردند.و یک نکته ای که در عکس موجوده چطور هنوز دینامیت ها سالم هستند و منفجر نشدند آقای خبرنگار خودت اطلاع داری حتما دیگه درج خبر معنایی ندارد.و نکته آخر من نمیدونم درست کردن راه از کی تاحالا شده زمین خواری و کوه خواری  
امین
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
این کوه توسط کوه خواران که منابع طبیعی در انتقال ان مشارکت داشت تخریب شده/// فکرشهر: انتشار این نظر به معنای تایید آن نیست.
حسین
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
این مراتع مربوط به ارغون می باشد و هیچ ربطی به انارستان ندارد . 
امین متقی فر
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
این کوه توسط کوه خواران که منابع طبیعی در انتقال ان مشارکت داشت تخریب شده/// فکرشهر: انتشار این نظر به معنای تایید آن نیست.
مهدی انصاری
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
با سلام اینجانب  با اینکه رشته ام مهندسی ارشد محیط زیست هست ،هرگونه تغییر یا اختلال در محیط زیست که مضر یا نامطلوب باشد و بدون مجوز منابع طبیعی و ذیربط باشد کاملا غیرقانونی ووممنوع میباشد و از اونجا ک انفجار دینامیت هم صورت گرفته ک این جرم مربط ب مراجع قضایی میباشد و از اونجایی ک این مرتع مربوط ب بخش بوشکان روستای ارغون میباشد درصورتی ک ثابت شود توسط غیربومی (بیگانه)این انفجار صورت گرفته کاملا جنبه قانونی دارد و لذا عاجزانه از اداره مربوطه و اهالی روستای ارغون خواهشمنداست ک نسبت ب این موضوع قاطعانه برخورد شود و این اقدام  ناپسندانه را محکوم خواهیم کرد،
شهروند
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
وقتی به حریم خانه ات تجاوز شود و برای شنیدن صدای تو تمامی گوشها کر و تمامی چشمها بسته شود و تماما بحث بر سر لابی گری است 

باید به شکلی اقدام شود که تماما بدانند تجاوز به خاک از انفجار مخوف تر است 
شهروند
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
وقتی به حریم خانه ات تجاوز شود و برای شنیدن صدای تو تمامی گوشها کر و تمامی چشمها بسته شود و تماما بحث بر سر لابی گری است 

باید به شکلی اقدام شود که تماما بدانند تجاوز به خاک از انفجار مخوف تر است 
الیاس بهزادی
|
-
|
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
با دروود  این  محدوده متعلق به محدوده ارغون بوده   و ارتباطی با بخش ارم ندارد       تناقض  ممنوع  هر چند  باب شده  
مهدی
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
جالبه که اهالی ارغون با اطمینان خاطر وبدون ترس از عواقب کارخطرناک و غیر قانونی که انجام دادن راحت اعتراف هم میکنن.
مهدی
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
دوستان ارغونی که ادعای مرتع میکنن ،کدوم مرتع تو کل کشور هست که مرتعدارش راه دسترسی طبیعی بهش نداره؟این خودش ثابت میکنه که ادعای بی مورد دارین
مسعود
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
چندین سال حق انارستان ضایع کردید.با تهمت زدن به این و آن خودتون ضایع نکنید.شهامت داشته باشید اشتباه خودتون بپذیرید
عیسا
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
انفجار کار کسیه که راه عبور نداره بعد راحت میاد ادعای مرتع میکنه.و راحت میاد میگه که بازم انجام میدم .دوران غصب کردن و رابطه بازی تون تموم شد.......
همیار محیط زیست
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶
آفای غ .ق(ارغونی) تو جمع و با صدای بلند میگه کار ما بوده و یه مسیر دیگر رو هم بازمیکنیم.!!!!وقاحت هم حدی داره
میلاد مصدق
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹
به زودی زود انشااله اسامی متخلفین تحویل حفاظت اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی خواهد شد.خودشون در صورت صلاحدید معرفی عمومی خواهند کرد
میلاد مصدق
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
اون دوستان ارغونی که نگهبان سد هستند خوب میدونن کار کیه....چون چسبیده به محل کارشونه.و نگهبانم هستن و بودن......
موسی
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
ارغون راه باز کرده و زمینها  رو  میدن اجاره به عشایری که تو این فصل ازسال  از استانهای همجوار میان دشتستان.الان هم اونجان.....!! /// فکرشهر: انتشار این نظر به معنای تایید آن نیست.
موسی
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
اجاره مرتع؟مگه میشه ؟مگه داریم؟با چه مجوزی؟ارغون مرتع انارستان میده به عشایر اجاره میگیره؟منابع طبیعی دقیقا کجاست؟چکار میکنه؟ /// فکرشهر: انتشار این نظر به معنای تایید آن نیست.
مهدی
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
اگه لازمه تا معرفیشون کنم.پای چندنفر وسط.درهمون نزدیکی!!!!!تو خود روستای ....
فعال محیط زیست
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
هرگونه انفجار ، آن هم در نزدیکی چندین روستا، چسبیده به جاده ، در یک زیستگاه فوق‌العاده مستعد نیازمند مجوز است. حتی در فقدان تمام آن آیتم‌ها هم نیازمند مجوز است. اما ظاهر منفعت طلبان از هیچ چیز باکی ندارند و در روز روشن انفجاری در این حد ایجاد می‌کنند. زیست گاههای بکر منطقه کامل به خطر افتاده و چالش های زیست محیطی زیادی را سبب شده است اکنون منفعت طلبان یک منطقه خاص می گویند چیزی نشده حالا چند متر زمین هم تخریب شده این که منطقه انفجاری بخشی از ارغون یا انارستان است در ارتکاب جرم چه فرقی می کند آسیب‌های ساختاری فعالیت‌ها انفجاری بر ساختار زمین‌شناختی منطقه و حتی سفره‌ها و مسیرهای زیرزمینی آب را هم باید به این چالش‌ها افزود. اگر هم منطقه به مناطق مسکونی نزدیک باشد یا در همسایگی آن زیستگاه گونه‌های جانوری قرار گرفته باشد هم اهمیت ماجرا بیشتر می‌شود. بی توجهی به آیین نامه های انفجار کاملا مشهود است و هیچ یک از نهادهای محیط زیستی در جریان نبوده اند از سوی دیگر نهادای منیتی ه که کاملا بی اطلاع هستندمقررات فنی مواد منفجره در محیط زیست یکی از همین آیین‌نامه‌هاست که مروری گذرا بر آن نشان می‌دهد در ۱۰ فصل به همه پیش‌نیازهای انجام یک انفجار اشاره شده و حتی مسائلی مانند لرزش هوا، پرتاب سنگ، پوشش محافظ، مدار انفجار، مقدار و ترکیب مواد منفجره و ده‌ها معیار دیگر توجه شده است. اما به نظر می‌رسد در مطقه ارغون که عمدتا نزدیک به مناطق مسکونی هستند نظارت چندانی بر این مقررات وجود ندارد. چرا که چنین انفجاری بدون اطلاع قبلی نیروهای حفاظت محیط زیست انجام شده است. مسأله‌ای که شاید ریشه در ضعف قوانین هم داشته باشد.
وحید مصدق
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
سلام به مردانِ روزگار
آنان که شرف و مردانگی را بر سر مشتی خاک قمار نکردند و برای رسیدن به دنیا، از دین مایه نگذاشتند.
سیل خشم مردم انارستان سرِ آنهایی که حقیقت را میدانند و چشمان خود را به هوای تغییر دادن مرزی که هم از نظر کارشناسان منابع طبیعی (بازدید چندین باره از محل و تحقیقات میدانی چندین ساله حول مشخص نمودن مرز دو روستا بر اساس آبریز و موانع طبیعی که توسط دست طبیعت بسیار زیبا رسم شده) و هم پدران و اجداد خودشان مشخص بوده (جوری که حتی قبل از انقلاب اسلامی، خراج این مراتع به عهده ی مردم انارستان بوده) بر روی حقیقت بسته اند به سنگ خواهد زد تا بدانند که حکم دست درازی به خانه ی همسایه در دین مبین اسلام قطع ید است.
رای پرونده ای که مدت ها بر سر آن بحث و درگیری بود از همان ابتدا مشخص بود ولی هر بار با کارشکنی، جنجال و استفاده از روابط به جای ضوابط، مردم روستای ارغون مسئله ی حل شده را کش دادند(نظیر همین نظرات بی پایه و اساس که ذیل این متن میبینیم).
در پاسخ به این شبهه که این مرتع جزو ارغون و بخش بوشکان است باید عرض کنم که از مرز مشخص شده که در بالا ذکر شد به بعد متعلق به آنهاست و مراتعی که این طرف مرز و محل بحث می باشند متعلق به روستای انارستان و بخش ارم می باشد.
نکته ی دیگر اینکه مردم انارستان سابقه ی کشت، دامداری و سکونت در مراتع مورد نظر طی حداقل یک قرن گذشته را دارند.
"گفتم که الف،گفت دگر، گفتم هیچ/
در خانه اگر کس است یک حرف بس است"

                                                                       "و من الله التوفیق"
از اهالی انارستان
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
محل مورد نظر مرز بین مراتع روستاهای ارغون وانارستان می باشد که دامداران روستای ارغون جهت دست رسی به مراتع روستای انارستان اقدام به بازگشایی ان البته از طریق غیر قانونی نموده اند لازم بذکر است که تنگه مورد بحث همچون  تنگ های دیگر فاقد راه عبور ومرور از طرف روستای ارغون به مراتع بالادست که از قدیم تا کنون محدوده انارستان بوده ومی باشد وبعضا بعضی ازتنگ ها (تنگ شیخ عبدلی)کوه نوردان با طناب و بکسل به سمت کوه قلعه انارستان تردد می نمایند
یک انارستانی
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
در جواب بعضی از دوستان که فرمودند مراتع روستای ارغون  بخش بوشکان، مراتع فوق از قدیم ایام تا کنون متعلق به انارستان بوده ومی باشد و اصلا از سمت ارغون راه دسترسی وجود ندارد بعضا کوهنوردان با طناب و وسائل کوهنوردی از این تنگه ها عبور می نمایند همین بازگشایی غیر قانونی سندی محکم دال بر اینکه مراتع بالادست متعلق به انارستان می باشد.
محیط زیست سالم
|
-
|
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
هم استانی های عزیزی که نظر دادند که مراتع متعلق به ارغون و بخش بوشکان است

بسیاری از آنها  نه  محل دقیق  مراتع مورد دعوی را میدانند که در کجا  واقع شده و نه محل انفجار و  تخریب و زمین خواری را 

نه از روی آگاهی و اشراف به مراتع مورد دعوی بلکه از روی تعصب منطقه ای نظر داده اند 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر