جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۷۶۰۷
شنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

فکرشهر: با حضور مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی و شهرستانی نمایشگاه آثار، اسناد و کتاب مولفین روستای درازی شهرستان دشتی گشایش یافت.

به گزارش فکرشهر از مهر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی جمعه شب در آئین افتتاح این نمایشگاه گفت: فرهنگ مولفه‌ای خاص و ویژه است که در همه مناطق یافت می‌شود و زمینه توسعه، رشد و پیشرفت را فراهم می‌کند.

حمید زارعی به سابقه دیرینه روستای درازی در حوزه فرهنگ، ادب، و دین اشاره کرد و افزود: وجود حسینیه رئیس محمد با قدمت بیش از یکصد و سی سال خود نشان از ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که این روستا را نسبت به دیگر مناطق متمایز کرده است.

وی اظهار کرد: چاپ و دست‌نوشته‌های با سابقه بیش از یک قرن نشان دهنده استقبال مردم فرهنگ‌دوست این روستا از کتاب و کتابت است.

زارعی بیان داشت: در سال ۹۶ روستای درازی در جمع ۱۰ روستای برتر کتاب کشور قرار گرفت و دو سال متوالی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه داشت و این افتخار کسب شده باعث غرور و سربلندی مردم این روستا شده است.

وی تصریح کرد: روستای درازی زادگاه متفکران و علمای برجسته‌ای چون آیت‌الله سید غلامحسین مجتهد دشتی، آیت الله آخوند ملأ علی دشتی، سید حیدر سجادی، مرشد دشتی، شیخ علی عاشوری جد شهید شیخ ابوتراب عاشوری، شریف دشتی، سید استهباناتی و بسیاری دیگر از مفاخر دشتی است.

زارعی عنوان کرد: این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار، اسناد و کتاب مولفین روستا است که فرهنگ و ظرفیت ادبی و هنری این منطقه شهرستان دشتی را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: حسین زارعی، شکیبا زارعی، نگار توان، حسن قلندری، محمود عاشوری، حمید زارعی، به عنوان نویسنده و آثاری از آئین، آداب و رسوم و فرهنگ روستا اثر عبدالرسول قاسمی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی خاظرنشان کرد: آثار خطی سید نظام‌الدین، سید نیام‌الدین و سید شهاب‌الدین حسینی، سی پاره خطی، تابلوهای نقاشی مائده زارعی و پایان‌نامه‌های تحصیلی افراد برجسته روستا نیز قابل دیدن است.

لازم به توضیح است روستای درازی با هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری جنوب استان بوشهر و ۱۳ کیلومتری غرب خورموج مرکز شهرستان دشتی واقع شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر