شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۱۰۸
جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰

فکرشهر: مردم شهر دوراهک در شهرستان دیر ۱۰ هزار پرس غذای نذری به مناسبت نیمه شعبان پخت و در بین همه شهروندان توزیع کردند.

به گزارش فکرشهر از مهر، هادی دوراهکی: پخت غذای نذری در روز نیمه شعبان یکی از سنت‌های دیرینه و حسنه‌ای است که از گذشته بسیار دور تاکنون در شهر دوراهک ادامه داشته است.

در این روز بزرگ همه مردم شهر دوراهک و روستاهای اطراف و مهمانانی که از شهرهای اطراف مهمان خانه‌های شهروندان دوراهکی هستند، غذایی که برای بیش از ۱۰ هزار نفر، متبرک به نام مبارک‌ترین مولود است را میل کردند.

به مناسبت سالروز میلاد قائم آل محمد حضرت مهدی (عج) و به نیت تعجیل در فرج آن حضرت، به رسم سال‌های پیش با همکاری مردم و جمع آوری نذورات آنها، روز جمعه غذای نذری برای ۱۰ هزار نفر از عاشقان و دلسوختگان امام عصر در شهر دوراهک و روستاهای اطراف پخت و توزیع شد.

پخت غذا غروب دیروز آغاز شد و پیش از ظهر امروز به پایان رسید.

ترویج فرهنگ مهدویت

فرماندار دیر دیر در حاشیه بازدید از مراحل پخت غذای نذری شهر دوراهک با تقدیر از تلاش‌های مردم دوراهک برای برگزاری جشن‌های شعبانیه و برپایی پخت غذای نذری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: مشارکت مردم و خیران در برگزاری جشن‌ها و سنت پخت بزرگترین غذای نذری شعبان در شهر دوراهک، سبب می‌شودکه جشن‌ها باشکوه بیشتر برگزار شود.

یونس باربرز ضمن تجلیل از خانواده شاکری و گرامیداشت یاد و خاطره حجت‌الاسلام شیخ محمد شاکری، اظهار داشت: آنچه موجب امیدبخشی در جامعه می‌شود، فرهنگ انتظار است که باید در تقویت آن تلاش شود.

فرماندار دیر ضمن قدردانی از دست اندرکاران این برنامه معنوی گفت: برنامه معنوی و مذهبی پخت و توزیع غذای نذری در راستای علاقه مندی مردم به اهل بیت علیهم السلام به‌ویژه امام زمان (عج) است.
یونس باربرز افزود: مردم ولایت مدار شهر دوراهک از سال‌های خیلی دور این سنت حسنه و حرکت پسندیده را اجرا کرده و علاقه مندی خود به امام زمان اثبات می‌کنند.

وی با بیان اینکه جشن‌های نیمه شعبان باید با محوریت ترویج فرهنگ مهدویت برگزار شود، افزود: این روز باید یک فرصت مغتنم در راستای ترویج فرهنگ معنویت باشد.

پخت غذای بیش از ۱۰ هزار

رئیس ستاد مردمی پخت غذای نذری شعبانیه شهر دوراهک در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در این روز غذای بیش از ۱۰ هزار دلداده قائم آل محمد (عج)، با کمک و نذورات همه مردم پخت می‌شود.

حسن دوراهکی با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ نفر نیرو در امر پخت غذای نذری از غروب روز چهاردهم شعبان تا ظهر پانزدهم مشارکت دارند و کار بسته‌بندی غذا از ساعت ۹ صبح روز نیمه شعبان آغاز و غذاها توسط خودروهایی که از قبل مشخص شده‌اند به مساجد و حسینیه‌های هر محله فرستاده می‌شود و براساس قبض‌هایی که از چند روز قبل توسط گروهایی از ستاد مردمی پخت غذای شعبانیه به تعداد همه افراد خانواده‌ها در شهر دوراهک و حومه، توزیع‌شده، مردم غذاهای نذری خود را دریافت می‌کنند.

دوراهکی با بیان اینکه این سنت حسنه بیش از نیم قرن است که هر ساله در این شهر توسط مردم اعم از زن و مرد و به صورت گروهی در یک فضایی کاملاً صمیمی و معنوی برگزار می‌شود، افزود: شهر دوراهک هر سال یک‌هفته مانده به نیمه شعبان با آذین‌بندی کوی و برزن آماده برگزاری شکوهمند این روز بزرگ شیعیان است.

رئیس ستاد مردمی پخت غذای نذری شعبانیه شهر دوراهک ضمن تجلیل از خانواده حاج عباس شاکری برای میزبانی هرساله پخت غذای نذری، گفت: پخت غذای نذری نیمه شعبان هر ساله در منزل حاج عباس شاکری و با همکاری همه شهروندان دوراهکی انجام می‌شود.

برگزاری جشن‌های مردمی

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار دیر نیز در حاشیه بازدید از پخت غذای نذری در شهر دوراهک در گفتگو با مهر، گفت: باید با استفاده از این فرصت زمینه شناخت ولی‌عصر (عج) و انتظار فرج فراهم و در این دهه موضوع مهدویت تبیین شود.

علی اخلاقی ضمن تجلیل از همکاری همه مردم شهر دوراهک در برپایی جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف در این شهر، اظهار داشت: جشن‌های نیمه شعبان در شناساندن سیره امام زمان (عج) به جوانان مؤثر است.

نیمه شعبان آغاز حرکتی بزرگ در دین اسلام است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیر نیز در حاشیه بازدید از این مراسم معنوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نیمه شعبان تنها یک عید اسلامی نیست، بلکه آغاز حرکتی بزرگ در دین اسلام است که بواسطه آن اهداف الهی عملیاتی می‌شود و باید با استفاده از این فرصت زمینه شناخت ولی‌عصر (عج) و انتظار فرج فراهم و در این دهه موضوع مهدویت تبیین شود.

غلامرضا ناطقی مشارکت مردم در برگزاری جشن‌های ویژه میلاد امام زمان (عج) را از عنایات الهی عنوان کرد و گفت: امروز در سطح شهرستان دیر مشارکت مردم در همه مراسمات مذهبی بسیار بالا است و این حضور خودجوش و کم نظیر و این عشق و دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت باعث شده است که شاهد خلق چنین اتفاقات عظیم فرهنگی و مذهبی در سطح شهرستان باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر