شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
کد خبر: ۱۱۳۲۲۳
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱

فکرشهر: مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: میزان شیوع عمری ناباروری اولیه در زنان در این استان ۱۴.۵ و ثانویه ۱۸.۶ است و در بین استان‌های با شیوع بالای ناباروری قرارگرفته است.

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز شنبه به نقل از دکتر آزیتا انارکی به مناسبت هفته جمعیت افزود: بر اساس آخرین مطالعه انجام شده در ایران در سال ۱۳۹۸، میزان شیوع عمری ناباروری اولیه در زنان ایرانی ۱۱.۹ و ثانویه ۱۵.۳ در هر ازدواج در کل کشور بوده است.

وی اضافه کرد: استان بوشهر از نظر شیوع بالای ناباروری اولیه، چهارمین استان کشور و از نظربالا بودن ناباروری ثانویه، نهم کشور است.

انارکی با بیان اینکه بیش از  سه میلیون و ۲۰۰ هزار زوج در کشور ناباوری اولیه و ثانویه تجربه می‌کنند، گفت: زوجی که به مدت یک سال خواهان فرزند بوده و باردار نشده، باید ازنظر ناباروری بررسی شود، این بررسی در خانم‌های ۳۵ سال و بالاتر، باید بعد از ۶ ماه انجام شود.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تأخیر در بارداری باعث می‌شود فرصتِ تشخیص زودرس ناباروری از دست برود؛ علاوه بر این احتمالِ باروری با افزایش سن کاهش می‌یابد.

 انارکی اظهار داشت: افزایش سن ازدواج، افزایش فاصله فرزند آوری از زمان ازدواج و تمایل به کاهش تعداد فرزندان و تک‌فرزندی از عواملی هستند که احتمال بروز ناباروری‌های اولیه و ثانویه را افزایش می دهند.

وی افزود: همچنین چاقی، استفاده از دخانیات، افزایش آلاینده‌های ناشناخته مؤثر بر سیستمِ تولید مثل از عوامل دیگر بروز ناباروری‌های اولیه و ثانویه است.

انارکی تأکید کرد: داشتن سبک زندگی سالم مانند تغذیه، ورزش، هوای سالم و دوری از استرس، نه‌تنها می‌تواند از ناباروری پیشگیری کند بلکه در درمان ناباروری هم مؤثر است.
وی افزود: در استان بوشهر مرکز تخصصی درمان ناباروری وجود دارد و زوجین نابارور می‌توانند در سال ۱۴۰۱ از خدمات درمانی ناباروری با پوشش بیمه سلامت استفاده کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر