شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۴۳۰۳
يکشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۳۴۲ قطعه بچه‌ لاکپشت از پنج لانه در نایبند شهرستان عسلویه به دریا رهاسازی شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، فرهاد قلی‌نژاد ظهر روز یکشنبه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ یازدهمین دوره اجرای طرح حمایت و حفاظت از لاکپشت‌های دریایی پارک ملی دریایی نای‌بند با حمایت مالی شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس در حال اجراست. به همت محیط‌بانان و نیروهای بومی آموزش دیده در سال‌های اخیر و حمایت‌های مداوم شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس نتایج طرح بسیار مطلوب بوده است.

وی تصریح کرد: هرساله در اواخر اسفند تخمگذاری لاکپشت‌های منقار عقابی در سواحل پارک ملی دریایی نای‌بند آغاز می‌شود. مهم‌ترین تهدیدات پیش روی فرآیند زادآوری لاکپشت‌های دریایی در فصل تولیدمثل مرتبط با عوامل انسانی (تردد و حضور، آلودگی نوری) و عوامل طبیعی (تخریب لانه از سوی شغال و روباه و آبگیری سواحل در زمان مد) است که در این طرح هردو معضل به صورت ویژه در حال مدیریت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطر نشان کرد: تردد انسان و بازدید گردشگران با همکاری دهیاری روستای بنود و موافقت‌های فرمانداری شهرستان عسلویه تا حدودی مدیریت شده است، اما تا نقطه مطلوب همچنان فاصله داریم.

قلی‌نژاد بیان کرد: شرایط طبیعی نیز از طریق جابه‌جایی لانه‌ها و ایجاد هجری سایت به صورت کامل مرتفع شده است و چرخه تولیدمثلی با این اقدامات مدیریتی تکمیل شده است.

وی عنوان کرد: در سال جاری تاکنون پنج لانه بازگشایی و به ترتیب لانه‌ها تعداد ۹۳، ۵۱، ۵۷، ۶۸ و ۷۳ نوزاد لاک‌پشت به صورت ایمن وارد که در مجموع از تعداد پنج لانه ۳۴۲ نوزاد لاک‌پشت به سواحل دریایی لاکپشت‌های پارک ملی دریایی نای‌بند رهاسازی شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر