شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۴۴۷
سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

فکرشهر: هیاتی از وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان به ریاست «فاروق اعظم»، مشاور ارشد این وزارتخانه برای رایزنی در خصوص قرارداد حق آبه میان دو کشور ایران و افغانستان به فردا (چهارشنبه) به تهران سفر می‌کند.

به گزارش فکرشهر از فارس، هدف از سفر این هیات افغانستان رایزنی در خصوص قرارداد حقابه ایران و اختصاس آب هلمند عنوان شده است.

فاروق اعظم در این خصوص گفت که هیاتی از وزارت آب برای اجرای متن قراردادی که بین ایران و افغانستان در سال 1351 درباره آب رودخانه هیرمند امضا شده به تهران سفر کند.

پیش از این مقامات طالبان بر اجرای کامل حق‌آبه ایران و افغانستان تاکید کرده بودند.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانست و گفت در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد جمهوری اسلامی ایران نیز از آب مستفید خواهد شد.

همچنین «انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی طالبان نیز در این باره گفت که افغانستان به همه تعهداتی که از پیش در مورد حق آبه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است.

به گفته وی، بر اثر خشکسالی افغانستان هم با کمبود آب مواجه است و شاید حق آبه ایران هم از این بابت متأثر شده و این مسأله، قابل بحث است.

سمنگانی همچنین تأکید کرد که طالبان آماده است نگرانی ایران در این زمینه را را از راه گفتگو رفع نماید.

در همین راستا امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران از اعزام هیات تخصصی به افغانستان برای بررسی موضوع حق آبه استقبال کرده بود.

متقی در این گفت‌وگو مهمان نوازی دولت و‌ مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و‌ مسلمان تأکید کرده و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر