شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۴۸۱
دوشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۵

فکرشهر-  امرالله  آذرکشت: در یک نگاه کلی در بین رشته های مختلف ورزشی جهان، ورزش فوتبال محبوب‌ترین و پر‌طرفدارترین ورزش به‌ شمار می‌رود که نه فقط در عرصه اقتصاد و تجارت بین الملل و بازار سرمایه، بلکه در فرهنگ و اجتماع مردم سراسر جهان با رنگ، نژاد، عقاید، آداب و رسوم و زبان مختلف وارد و با آن آمیخته شده است؛ اما با توجه به حجم تراکنش‌ها و گردش مالی بسیار بالایی که در ورزش فوتبال وجود دارد به نوعی تبدیل به یک صنعت و تجارت در سطح ملی و بین المللی شده است تا آن جایی که رهبران سیاسی کشورهای جهان برای تماشای مسابقات فوتبال جلسات خود را کنسل و یا به تاخیر می‌اندازند و در سراسر دنیا برایش جشن‌ها و کارناوال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ملی راه‌ می‌اندازند و بیشتر از نصف مردم جهان طرفدار و هوادار پر و پا قرص این ورزش مهم و پر هیجان به حساب می‌آیند.

باشگاه های معروف ورزشی در سراسر جهان در امر تیم داری و اداره مطلوب باشگاه خود در عرصه ورزشی، اقتصادی و تجارت بین الملل، در این رشته جذاب و پرطرفدار مجبور به پرداخت هزینه هایی گزاف و بسیار سنگین برای حضوری موفق، سودمند و هدفمند در حفظ جایگاه و اعتبار خود هستند.

مدیران و دست اندرکاران باشگاه ها معمولاً آگاه به مشکلات، مصائب و مسائل صنعت فوتبال و اقتصاد و تجارت جهانی آن و هم چنین چگونگی سرمایه گذاری در تمامی مقاطع آن هستند و اگر مدیری در بعد اقتصادی و تجارت بین المللی فوتبال نتواند اقدامات مهمی را انجام دهد قطعاً نخواهد توانست به آینده روشن باشگاهش چشم دوخته و امیدوار باشد.

تغییر نام فصل نقل و انتقالات بازیكنان فوتبال در تمام لیگ های جهان به بازار نقل و انتقالات خود مهر تاییدی بر اهمیت بعد اقتصادی و تجاری فوتبال در عرصه اقتصاد و تجارت بین الملل است. امروزه اكثر قریب به اتفاق بازیكنان فوتبال در مستطیل سبز ملاك عشق و علاقه و به قول فوتبالی ها تعصب، را برای انتخاب باشگاه خود کنار گذاشته و به پیشنهادهای بالای مالی که به آنها می شود نگاه می کنند تا بتوانند در دوران کوتاه فوتبال حرفه ای خود با استفاده کامل از جایگاه اقتصادی و تجاری فوتبال بهره کافی را برده و از این راه سرمایه گذاری کرده و به امرار معاش و گذران زندگی بپردازند.

باشگاه هایی در بازار نقل و انتقالات از نظر اقتصادی و تجاری در سطح بین المللی موفق خواهند بود كه با درایت و برنامه ریزی دقیق و جیب پرتری قدم در این عرصه گذاشته باشند و تیم هایی می توانند نتیجه های لازم و مطلوب را كسب كرده و نهایت استفاده را ببرند كه در برندسازی و در بازار خرید و فروش مربیان و بازیكنان کهکشانی موفق عمل کرده و از خوان بی انتهای صنعت فوتبال نهایت بهره را ببرند.

شاید اگر در بین كشورهای صاحب فوتبال مثل برزیل و یا آرژانتین که سهم چشمگیری در این صنعت علی الخصوص در بحث تولید و صدور بازیکن در اقتصاد و تجارت بین الملل دارند به پیدا كردن میانگین سطح سواد و ثروت خانوادگی بازیكنان فوتبال آنان بپردازیم ، با ارفاق بتوان دیپلم و سطح متوسط زندگی را برای آنها منظور كرد. با این اوصاف كاملاً مشخص است که بازیكنان فوتبال از اینكه بتوانند از استعداد و نبوغ خود در این زمینه به معرفی خود پرداخته و با ایجاد شهرت كسب درآمد نمایند نهایت سعی و تلاش خود را کرده و از جان خود مایه می گذارند.

اگر دولتمردان یك كشور از گرفتن میزبانی تورنمنت های معتبر بین المللی فوتبالی به تكاپو می افتند و هر چه بیشتر برای بهتر برگزار شدن آن تلاش خود را به كار می بندند، مطمئناً نگاه اول آنها به هزینه های هنگفتی است كه می توانند از طریق آن به اقتصاد كشور خود واریز كنند. شركت های مختلف تبلیغاتی به دنبال بازیكنانی هستند كه به اندازه كافی دارای شهرت و محبوبیت در بین جوامع بین المللی باشند تا پس از قرار دادن كالای تبلیغی خود در كنار آن بازیكن بتوانند به فروش بالای كالای خود در بازار و اقتصاد جهان اطمینان داشته نقش موثری را در تجارت بین الملل ایفا نمایند.

اما آیا باز هم با این اوصاف بازیكنان به درآمد از این رشته ورزشی می توانند اكتفا كنند و تأمین آینده بعد از دوران فوتبال حرفه ای خود را در موفقیت در این رشته ببینند؟! آنچه مسلم است هیچ باشگاهی در دنیا قادر نیست بازیكنان خود را تحت پوشش بیمه خود در آورد تا آنها بتوانند در دوران بعد از بازیگری به درآمد حاصل از آن اكتفا كنند ، زیرا تمامی بازیكنان فوتبال معمولاً طبق قراردادی معین به عضویت یك باشگاه در خواهند آمد و غالبا مدیران باشگاه ها تعهد خود نسبت به بازیکنان حرفه ای را طبق مدت قید شده در آن قرارداد می دانند. 

با نگاهی اجمالی به وضعیت شغلی و جایگاه برخی از بازیكنان دنیای توپ گرد در اقتصاد و تجارت بین الملل فوتبال به اهمیت این مسأله پی خواهیم برد كه بازیكنان فوتبال با تلاش وافری که انجام می دهند نیز در صدد تأمین وضعیت اقتصادی بعد از دوران حرفه ای بازیکنی خود بوده تا به فكر ایجاد شغل دیگری نباشند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر