جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۱۱۵
سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

فکرشهر: نخلداران منطقه وحدتیه شهرستان دشتستان استان بوشهر با اشاره به بارش‌های اخیر و سرریز شدن سدسرقنات از مسئولان مرتبط خواستار استفاده از حجم آب ذخیره شده در این سد برای آبیاری نخیلات خود شدند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، آنان افزودند: با ورود سامانه بارشی موسوم به مونسون طی روزهای اخیر به استان بوشهر و بهره مندی شهرستان دشتستان از بیشترین میزان بارش‌ها و ثبت بیش از ۸۸ میلیمتر باران طبق آمارهای رسمی در این شهرستان، این بارندگی ها و سیلاب های ناشی از آن باعث سرریز شدن سدها و بندهای این شهرستان شد.

به گفته نخلداران وحدتیه بارش باران بویژه در این فصل که بخش عمده کشاورزی استان بوشهر و بویژه دشتستان با وجود چهار میلیون اصله نخل و تولید ۷۰ درصد از مجموع ۱۶۵ هزار تن خرمای این استان برای نخلداران این شهرستان برکت بسیار بزرگی است و بهره مندی از این برکات آسمانی و سیراب کردن نخیلات تشنه بر اثر خشکسالی های متوالی سال های اخیر منطقه و جلوگیری از هدر رفت این حجم از آب بسیار حائز اهمیت است. 

یکی از سازه های آبی شهرستان دشتستان که برای مناطق دالکی، وحدتیه و سعدآباد پراهمیت به شمار می رود سد سرقنات است که با بارش های چند روز اخیر سرریز شده است.

نماینده باغداران وحدتیه و دالکی در گفت و گو با ایرنا ضمن تقدیر از اقدام استاندار بوشهر در بحث رهاسازی آب به  کانال های آبیاری پایین دست در منطقه سعدآباد برای نخیلات منطقه افزود: از استاندار بوشهر در بازدید از سد سرقنات و پیگیری وی برای استفاده بهینه از حجم آب ذخیره شده و رهاسازی به موقع آب به نخیلات منطقه بسیار تشکر و قدردانی می‌کنیم.

حسین مزارعی افزود: این آب‌های سیلابی برای سیراب شدن نخیلات نعمت خدادادی است و نیاز است کانال های فرعی وحدتیه، سرقنات و دالکی نیز از این نعمت استفاده کنند.

وی بیان کرد: نیاز است دریچه های کانال های آبیاری مربوط به این اراضی با همت مسئولان و متولیان بازگشایی شود 650 هزار اصله نخیلاتی این منطقه سیراب شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر وحدتیه گفت: از استاندار بوشهر بابت حضورشان در منطقه و رهاسازی آب سیلابی ناشی از بارندگی های اخیر در کانال های مناطق پایین دست در سعدآباد تشکر و قدردانی می کنیم و از استاندار و متولیان آب بویژه دراین مدت بارندگی که این نعمت خدادادی اتفاق افتاده انتظار داریم آب را طوری تقسیم کنند که منطقه دالکی و وحدتیه نیز از این نعمت استفاده کنند.

هیبت الله  سالاری اضافه کرد: با توجه به گل آلود بودن آب که برای نخیلات بسیار خوب است و تشنگی نخلستان ها  نیاز است که دراولین فرصت با دستور استاندار بوشهر درریچه ها باز شود تا کشاورزان این منطقه از این نعمت خدادادی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان  بوشهر گفت: شبکه دالکی شامل چهار ناحیه آبیاری است که تا قبل از بارندگی ناحیه ۱ و ۲ که شامل وحدتیه و روستاهای اطراف آن است آبیاری شده و ناحیه سه و چهار که شامل سعد آباد و روستاهای اطراف آن است باقی مانده بود که این ۲ ناحیه نیز به واسطه سیلاب آبیاری شده اند.

علی محمدی اظهار کرد: تا پایان هفته آبیاری ناحیه سه و چهار تکمیل و دوباره ناحیه یک و ۲ که شامل وحدتیه و روستاهای بالا دست می شود از این آب منتفع می شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر