سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۹۳۶
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰

فکرشهر: کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف انواع قند‌ها و شیرینی‌ها، عامل اصلی ابتلا به کبد چرب است که با فعالیت بدنی منظم و رعایت نکات تغذیه‌ای در کنار مصرف دارو می‌توان این بیماری را درمان کرد.

به گزارش فکرشهر از دانشگاه علوم پزشکی، فاطمه پوربهی بیان کرد: برخلاف تصور بسیاری از افراد که گمان می‌کنند کبد چرب فقط به دلیل مصرف چربی ایجاد می‌شود، آنچه بیشترین ضرر را به کبد می‌رساند مصرف زیاد قند‌ها و شیرینی‌ها است.
 
وی افزود: در شرایطی که مقدار زیادی چربی در سلول‌های کبدی تجمع پیدا کند، بیماری کبد چرب ایجاد می‌شود که انجام آزمایش خون و سونوگرافی کبدی، دو راه تشخیص کبد چرب است.
 
کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: درجات خفیف تا متوسط کبد چرب با رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و کاهش وزن بهبود می‌یابد، اما زمانی که کبد چرب شدید باشد لازم است در کنار موارد گفته‌شده، درمان دارویی نیز انجام شود.
 
به گفته وی، اصلی‌ترین راه درمان کبد چرب داشتن فعالیت بدنی منظم و همچنین رعایت یک سری نکات تغذیه‌ای ویژه است که توصیه می‌شود افراد مبتلابه کبد چرب، روزانه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه فعالیت فیزیکی مانند پیاده‌روی سریع یا انواع ورزش‌های دیگر را انجام دهند.
 
پوربهی اضافه کرد: فرد مبتلابه کبد چرب درصورتی‌که دچار اضافه‌وزن و چاقی است باید وزن خود را کاهش دهد، اما توجه به این نکته ضروری است که این کاهش وزن باید اصولی و با سرعت قابل قبولی باشد، زیرا کاهش وزن شدید و بسیار زیاد در مدت‌زمان کوتاه، به‌جای بهبود وضعیت کبد چرب، باعث بدتر شدن بیماری و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به کبد می‌شود.
 
وی تاکید کرد: در بیماری کبد چرب باید مصرف کیک، بیسکویت، نوشابه، آبمیوه (حتی آبمیوه طبیعی در مقادیر زیاد) و قند و شکر نزدیک به صفر شده و مصرف میوه‌هایی با قند بالا مانند انبه، موز، رطب و خرما به حداقل برسد، زیرا خرما به علت داشتن شاخص گلیسمیک و قند بالا در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث بدتر شدن کبد چرب شود.
 
مصرف چربی‌های حیوانی بیماری کبد چرب را تشدید می‌کند
 
کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: لازم است چربی‌های حیوانی در رژیم غذایی کاهش یابد. مصرف کله‌پاچه، کره، لبنیات پرچرب، روغن جامد و چربی‌های همراه گوشت باعث وخیم‌تر شدن کبد چرب می‌شود و بهتر است روغن مصرفی از نوع غیراشباع مانند روغن‌زیتون و آن‌هم به میزان متعادل باشد.
 
در تمام وعده‌ها از میوه و سبزیجات استفاده شود
 
وی تاکید کرد: برنامه غذایی فرد مبتلابه کبد چرب باید به‌گونه‌ای باشد که روزانه و در تمام وعده‌ها از گروه سبزیجات استفاده شود. خیار، گوجه، کاهو، کلم بروکلی و... ازجمله سبزیجاتی هستند که به‌سلامت بیشتر کبد کمک می‌کنند. میوه نیز روزانه ۲ تا ۳ واحد از انواع میوه‌ها مانند سیب یا مرکبات مصرف شود.
 
پوربهی گفت: غلات مانند نان و برنج به میزان متناسب با وزن و نیاز بدن و بیشتر به شکل سبوس‌دار مانند نان‌های سبوس‌دار (نان سنگک یا نان جو) و برنج قهوه‌ای استفاده شود. برای افزایش دریافت فیبر می‌توان روزانه به میزان یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را به سالاد یا برنج پخته‌شده اضافه کرد.
 
به گفته وی، زردچوبه ترکیب مفید دیگری است که در بهبود وضعیت کبدی بسیار موثر است. برای فعال شدن ماده موثر زردچوبه و بهره بردن از اثرات ضدالتهابی آن بهتر است که یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را همراه با کمی فلفل سیاه و یک قاشق چای‌خوری عسل در یک لیوان آب جوش (یک‌بار در روز) مصرف کرد.
 
کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف ویتامین E مانند مغز‌ها و دانه‌ها و یا مکمل آن، روزانه یک فنجان قهوه بدون شیر و شکر و مصرف هفته‌ای دو بار ماهی حاوی امگا ۳ بالا مانند سالمون و ساردین در بهبود سطوح آنزیم‌های کبدی مؤثر هستند.
 
پوربهی می‌گوید: در کنار کنترل رژیم غذایی و فعالیت بدنی منظم، داشتن یک سبک زندگی بدون استرس، در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب بسیار ضروری و موثر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر