سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار فرهنگ و هنر
کد خبر: ۱۱۹۹۴۸
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰

فکرشهر: بعد از برکناری سرپرست تألیف لغتنامه دهخدا، تعدادی از مولفان لغت‌نامه از جمله حسن انوری، سعید نجفی اسداللهی و رسول شایسته اعلام کردند، دیگر به موسسه دهخدا نمی‌روند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، اکرم سلطانی، سرپرست سابق تالیف موسسه لغتنامه دهخدا با تأیید خبر برکناری‌اش، گفت: به حکم رییس جدید موسسه دهخدا، حضور من در آنجا ضروری دانسته نشد و به کتاب‌خانه مرکزی دانشگاه تهران منتقل شده‌ام.

او در ادامه توضیح داد: بیش از سی سال است که در موسسه لغتنامه دهخدا کار کرده‌ام اما سابقه رسمی‌ام ۲۶ سال است؛ شروع کارم با ویراستاری لغتنامه دهخدا بود. بعد سرپرست ویراستاران شدم. سپس به حکم شادروان سیدجعفر شهیدی سرپرست بخش تألیف شدم و تا دو هفته پیش این سمت را داشتم و در خدمت بزرگان موسسه بودم.

او درباره خبر انصراف تعدادی از مولفان لغتنامه دخدا نیز با تأیید این موضوع گفت: تغییر حکم من، تعدادی از مولفان را ناراحت کرد. آن‌ها نامه‌ای به رییس جدید لغتنامه دهخدا، خانم حمیرا زمردی نوشتند و خواستند این تصمیم پس گرفته شود. اما چون این‌کار نشد و بعد هم رییس موسسه حاضر به پاسخ‌گویی نبودند، مولفان این را بی‌احترامی تلقی کردند و از ادامه کار با موسسه دهخدا خودداری کردند. ابتدا دکترحسن انوری خداحافظی کرد و بعد مولفان دیگر.

این پژوهشگر درباره این‌که چه کسان دیگری از ادامه همکاری انصراف داده‌اند، افزود: استاد سعیدنجفی اسداللهی که حاضر به همکاری نشدند. مطمئن نیستم اما فکر می‌کنم استاد رسول شایسته، سرپرست علمی کار ما هم اعلام کردند با این شرایط نمی‌توانند ادامه کار دهند. تعدادی دیگر هم به تبعیت از استادان بزرگ تمایلی ندارند که ادامه کار بدهند.

اکرم سلطانی درباره این‌که این تغییرات چه تأثیری بر روند فعالیت‌های موسسه دهخدا خواهد گذاشت، بیان کرد: در آینده می‌توان به این موضوع جواب داد اما با توجه به کارهایی که انجام می‌دادیم و برنامه‌هایی که داشتیم درکارهای پژوهشی موسسه خدشه‌هایی وارد خواهد شد. البته امیدوارم شرایط بهتری حاکم شود و موسسه بتواند کارش را آن‌طور که باید ادامه دهد.

سرپرست سابق تالیف موسسه لغتنامه دهخدا در پایان گفت: افتخار این را داشتم که ۳۰ سال در خدمت بزرگان باشم. درست است که اسمم سرپرست بود اما خدمتگزار بزرگان بودم و دستشان را می‌بوسم. همیشه برای آن‌ها احترام قائلم و تابع نظرات ایشان هستم و هرچه بفرمایند،اطلاعت امر می‌کنم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر