جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۲۰۰۸۸
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

فکرشهر: تحقیقات ژنتیکی ارتباط مستقیمی بین سطوح پایین ویتامین D و سطوح بالای التهاب را نشان می‌دهد.
 
له گزارش فکرشهر، مهر به نقل از ساینس دیلی نوشت: التهاب بخش مهمی از روند بهبودی بدن است. اما هنگامی که ادامه یابد، می‌تواند به طیف گسترده‌ای از بیماری‌های پیچیده از جمله دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و بیماری‌های خودایمنی منجر شود.
 
در این مطالعه، داده‌های ژنتیکی ۲۹۴,۹۷۰ شرکت‌کننده با استفاده از تصادفی‌سازی مندلیفی برای نشان دادن ارتباط بین سطوح ویتامین D و پروتئین واکنش‌گر C، که یک شاخص التهاب است، مورد بررسی قرار گرفت.
 
دکتر «آنگ ژو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید: «یافته ها نشان می‌دهد که افزایش ویتامین D در افراد مبتلا به کمبود ممکن است التهاب مزمن را کاهش دهد.»
 
دکتر ژو می‌گوید: «التهاب روشی است که بدن شما برای محافظت از بافت‌های شما در صورت آسیب دیدگی یا عفونت، بروز می‌دهد.»
 
وی می‌افزاید: «سطوح بالای پروتئین واکنشی C توسط کبد در پاسخ به التهاب تولید می‌شود، بنابراین زمانی که بدن شما التهاب مزمن را تجربه می‌کند، سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی C را نیز نشان می‌دهد.»
 
این مطالعه پروتئین‌های واکنش‌گر ویتامین D و C را مورد بررسی قرار داد و یک رابطه یک‌طرفه بین سطوح پایین ویتامین D و سطوح بالای پروتئین واکنش‌گر C، که در هنگام التهاب متجلی می‌شود، یافت.
 
به گفته ژو، «تقویت ویتامین D در افراد مبتلا به کمبود ممکن است التهاب مزمن را کاهش دهد و به آنها کمک کند تا از تعدادی از بیماری‌های مرتبط جلوگیری نمایند.»
 
این مطالعه این احتمال را نیز افزایش می‌دهد که داشتن غلظت کافی ویتامین D ممکن است عوارض ناشی از چاقی را کاهش دهد و خطر یا شدت بیماری‌های مزمن ناشی از التهاب را مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌های خودایمنی کاهش دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر