شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۶۶۳
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۲

فکرشهر- محمد محمدزاده فرد: مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: از چالش های مهم منابع طبیعی خشکسالی، کاهش بارندگی و توسعه بیابان است.

هیچ تناسبی بین تخریب ها و بیابان زدایی نیست که مهم ترین دلیل آن بهره‌برداری غیر اصولی روستاییان و عشایر است

به گزارش «فکرشهر»، «عبدالحسین گرشاسبی» امروز دوشنبه ـ ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱ ـ در جمع خبرنگاارن بیان داشت: هیچ تناسبی بین تخریب ها و بیابان زدایی نیست که مهم ترین دلیل آن بهره‌برداری غیر اصولی روستاییان و عشایر است و جا دارد همه دستگاه ها به کمک منابع طبیعی بیایند تا این مشکل حل شود.

وی با بیان این که «تعامل سازنده مبتنی بر قانون با سایر دستگاه ها به صورتی که کم ترین خسارت به برنامه‌های دولت و منابع طبیعی وارد شود، از جمله برنامه‌های ما است» افزود: از مهم ترین پروژه‌های ما کاداستر اراضی ملی، اعاده پارک ها و منابع طبیعی به مجریان متقاضی، تعیین حدود جنگل ها و ذخائر چوب است.

استفاده از پساب آب های سه شهرستان برای کشت هکتارها درخت

گرشاسبی درباره کم آبی نیز گفت: از پساب آب های سه شهرستان بوشهر، گناوه و دیلم می توان برای کشت چندین هکتار زمین و درخت استفاده کرد که این برنامه را در دستور داریم.

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر این را نیزگفت که «اراضی ملی استان بوشهر بیش از یک میلیون و هفتصد هزار مترمربع است که ۱۸ درصد آن را بیابان در بر گرفته است» و افزود: سطح جنگل های استان بیش از ۳۲۰ هزار هکتار است که نزدیک به ۳۰ هزار هکتار آن دست کاشت است.

گرشاسبی تصریح کرد: سیاست ما توسعه منابع جنگلی در اراضی آبی است، چون بعد از کاشت احتیاج به نگهداری خاصی نیز ندارد.

اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای آبخیزداری استان

وی ادامه داد: ۷۸ درصد از حوزوه آبخیز در استان بوشهر، داخلی و مابقی دریایی و ساحلی است و اگر مبلغی که برای آبخیز کشور در نظر گرفته شده، محقق شود، میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال آن به استان بوشهر می‌رسد و می‌توانیم انقلابی در این حوزه در استان بوشهر ایجاد کنیم.

او تاکید کرد: سدها یکی از مهم ترین کارها در حوزه آبخیزداری هستند که نقش بسزایی در کشاورزی دارند و می‌توانند به عنوان یک سد تاخیری عمل کنند و از سیلاب ها جلوگیری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر با اشاره به وجود «بیش از یک میلیون و صد هزار هکتار مراتع در استان بوشهر»، اظهارداشت: از این میزان مراتع استان، بیش از ۹۰۰ میلیون هکتار آن کم تراکم است؛ همچنین در استان بوشهر، ۳۳۱ هزار هکتار بیابان داریم و یکی از راه ها در بحث مقابله با بیابان زایی، توسعه افزایش طرح های آبی و پرورش میگو است که عاملی موثر در جلوگیری از ریزگردها است.

گرشاسبی افزود: استفاده از پنل های خورشیدی نقش بسزایی در بسیاری از امور مربوط به منابع طبیعی دارد که در حال برنامه ریزی های لازم برای این مورد هستیم.

وی با بیان اینکه «مبلغ ۱۱۷ میلیارد تومان بودجه برای اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر در نظر گرفته شده که شامل اعتبارات کشوری و استانی است» افزود: مجموعا ۱۱۰ پروژه ملی و استانی برای اجرا در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده که امیدوارم بتوانیم با جذب اعتبارات لازم این کارها را انجام دهیم.

از این به بعد هیچ زمینی برای هیچ کاری بدون طی کامل روند قانونی به کسی واگذار نخواهد شد

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر تاکید کرد «از این به بعد هیچ زمینی برای هیچ کاری بدون طی کامل روند قانونی به کسی واگذار نخواهد شد» و افزود: در معادن که یکی از مخرب ترین عوامل تخریب منابع طبیعی است، طبق قانون باید ۲۵ درصد از زمینی که به آنها داده می‌شود را به کاشت درخت اختصاص دهند ولی متاسفانه این کار را انجام نمی‌دهند و نظارت دقیقی نیز بر روی آنها بعد از اخذ پروانه نمی‌شود که باید این روند تغییر کند.

گرشاسبی بیان کرد: متاسفانه منابع طبیعی از نظر امکانات، بودجه و منابع انسانی از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ اعتبارات مصوب نیز کامل تخصیص داده نمی‌شود و اگر می‌خواهیم که کار منابع طبیعی به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید تخصیص ها کامل انجام شده و سایر دستگاه ها نیز به کمک منابع طبیعی بیایند.

وی درباره زمین های رفع تصرف شده در استان و زمین های منطقه آزاد بوشهر نیز گفت: بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی حریم دریا با کمک سایر دستگاه ها رفع تصرف شد، البته هنوز مناطقی هستند که در تصرف هستند، خصوصا در منطقه ویژه؛ در مورد  منطقه آزاد بوشهر نیز، نقشه و سایر کارهایی را که مربوط به ما بوده، انجام و تحویل منطقه آزاد داده ایم و منتظریم تا آنها کارهای خود را انجام داده و پاسخ ما را بدهند.

 بیش ترین میزان آتش سوزی مراتع در دشتستان و تنگستان

رئیس حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: بیشترین میزان آتش سوزی ما در دشتستان و تنگستان است که پس از آتش سوزی نیز به دلیل سختی های مسیر مقابله با حریق بسیار سخت است.

سرهنگ نوروزی بیان کرد: تلفن های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ برای تماس های مردمی است که مردم می‌توانند با تماس با این شماره گزارشات خود از هر نوع تخلف مربوط به منابع طبیعی را اعلام کنند.

وی افزود: دوستداران طبیعت فعال و زیاد شده اند و به محض رویت تخلف خصوصا قطع درخت آن را گزارش کرده و ما نیز پیگیری های لازم را انجام می‌دهیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز گفت: تمام تلاش ما این است که سرعت آب را پس از باران کم کنیم تا به خاک نفوذ کند.

سیدرضا حسینی بیان داشت: در سال گذشته بالغ بر ۱۱۸ میلیارد تومان مصوب داشتیم که کمتر از ۵۰ درصد آن تخصیص داده شد و پروژه ها ناتمام ماند و در سال جاری در مجموع اعتبارات کشوری و استانی مبلغ ۷۸ میلیارد تومان مصوب داریم و امیدواریم با تخصیص لازم بتوانیم طرح ها را اجرایی کنیم.

وی افزود: برخی پروژه هایی که در سال های گذشته کار شده بود فرسوده شده اند که همگی شناسایی شده و امیدواریم با تامین اعتبار لازم بتوانیم همه آنها را درست کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر