جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۸۹۸۲
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: پس از چند هفته تلاطم و تنش میان گوجه کاران استان بوشهر و مسوولین وزارت جهاد کشاورزی و وعده های مسوولین و نمایندگانی چون نماینده دشتستان در مجلس برای کاهش تعرفه های صادرات گوجه، بالاخره قیمت اعلام شده که افزایش بیش از صد در صدی نسبت به قیمت 6 هزار تومانی سال قبل داشت و به 13 هزار تومان رسیده بود، مجددا به 6 هزار تومان برگشت و سپس به 65 تومان (650 ریال) برای استان های جنوب کشور از جمله بوشهر کاهش یافت ولی باز هم کشاورزان استان از این قیمت راضی نبودند و اعتراض داشتند و در حالی نهم آذرماه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر به ایرنا گفت: با موافقت وزیر جهاد کشاورزی تعرفه عوارض صادرات محصول گوجه فرنگی زراعی برای استان های جنوب کشور از ۶۰ هزار به ۶۵۰ ریال کاهش یافت، که یک روز قبلش یعنی 8 آذرماه، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از صفر شدن تعرفه صادرات گوجه فرنگی تولید شده در استان بوشهر خبر داده بود.

به گزارش «فکرشهر»، در اوایل آبان ماه، نماینده دشتستان در یازدهمین مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر صنعت معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار رسیدگی فوری به مشکلات تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی و حذف تعرفه صادرات شده و گفته بود: «اکنون که در فصل برداشت گوجه‌فرنگی در جنوب کشور از جمله استان بوشهر هستیم، وضع تعرفه بر روی صادرات گوجه فرنگی موجب کاهش شدید قیمت آن شده و اگر به همین روال ادامه یابد، با ورشکستگی فراگیر کشاورزان روبرو خواهیم بود. لازم است که در اسرع وقت ضمن حذف تعرفه صادرات برای گوجه فرنگی، سازمان تعاون روستایی برای خرید تضمینی محصول و تنظیم قیمت آن ورود کند». پس از آن و در روز شنبه ـ 28 آبان ماه ـ «محمد علی نیکبخت»، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تعاون روستایی، در جمع کشاورزان دشتستان حاضر شد و با اشاره به افت قیمت گوجه‌فرنگی گفت: مشکلات گوجه‌کاران در سطح ملی پیگیری و چاره‌اندیشی می‌شود. مهم ترین وظیفه جهاد کشاورزی حمایت از تولید و تولیدکننده است و همه ظرفیت‌ها را در این زمینه به کار گرفته‌ایم. حق کشاورزان است که محصول آنها به موقع فروش برود. همه این مسائل مربوط به وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نیست و دستگاه‌های مختلف در این زمینه تأثیرگذار هستند.

اما با وجود قول های مسوولین استانی برای پیگیری موضوع و وعده های معاون وزیر جهاد کشاورزی، کشاورزان استان بوشهر همچنان شاکی بودند تا سه شنبه، اول آذرماه که «نوذر منفرد»، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، در جمع خبرنگاران، از بازگشت تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی به مصوبه خردادماه خبر داد و گفت: تعرفه صادرات گوجه فرنگی از ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان به ۶ هزار تومان برگشت و تمامی گمرک‌ها موظف به اجرای آن هستند.

اما این قیمت قبل هم کشاورزان استان بوشهر را راضی نکرد و اعتراضات ادامه داشت و حتی تجمعی نیز در مقابل استانداری انجام شد و حتی وعده های نماینده شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی برای «عرضه مستقیم گوجه‌فرنگی استان بوشهر در ۳۰۰ میدان و بازارهای میوه و تره‌بار تهران» و وعده حضور «نمایندگان سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در مزارع گوجه‌فرنگی به صورت مستقیم و اقدام برای خرید گوجه‌فرنگی استان بوشهر» نیز به جایی نرسید تا بالاخره با موافقت وزیر جهاد کشاورزی تعرفه عوارض صادرات محصول گوجه فرنگی زراعی برای استان های جنوب کشور از 6 هزار تومان (۶۰ هزار ریال) به 65 تومان (۶۵۰) ریال کاهش یافت. این خبر به طور رسمی در رسانه های کشوری اعلام شد ولی 8 آذرماه ـ سه شنبه ـ « ابراهیم رضایی»، نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی، از صفر شدن تعرفه صادرات گوجه فرنگی تولید شده در استان بوشهر خبر داد و گفت: در جلسه با نمایندگان و مسوولان استان با وزیر جهاد کشاورزی، پس از رایزنی‌های فراوان و متقاعد شدن وزیر جهاد کشاورزی، به دستور وزیر عوارض صادرات گوجه‌فرنگی استان بوشهر حذف شد.

یک روز پس از این اظهارات ابراهیم رضایی، در 9 آذرماه ـ روز چهارشنبه ـ «علی باستین»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر به ایرنا گفت: با موافقت وزیر جهاد کشاورزی تعرفه عوارض صادرات محصول گوجه فرنگی زراعی برای استان های جنوب کشور از ۶۰ هزار به ۶۵۰ ریال کاهش یافت. افزایش تولید، استمرار گرمای هوا و کاشت اقلام پرمحصول گوجه فرنگی از دلایل این تصمیم گیری بوده است.

وی اظهار کرد: بر این اساس گوجه فرنگی کاران استان های جنوبی تا پایان آذرماه جاری فرصت دارند با اظهار کالا در گمرک‌های استان‌های مبدأ مجاز به صادرات محصول خود از طریق گمرک‌های سراسر کشور با تعرفه جدید هستند. عوارض تعیین شده شناور بوده و با تغییر میزان تولید و قیمت مصرف کننده در بازار داخلی و سایر عوامل، قابل تغییر است و مسوولان مربوطه در این زمینه تصمیم ‌گیری می‌کنند.

به گزارش «فکرشهر» بر اساس اعلام جهاد کشاورزی استان بوشهر، پیش‌بینی می‌شود ۶۰۴ هزار تن محصول گوجه فرنگی از سطح ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر برداشت شود؛ ۸۰ هزار تن محصول از سطح هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان به صورت پاییزه و ۵۱۴ هزار تن از سطح ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار در کشت زمستانه و ۱۰ هزار تن از ۲۰۰ هکتار در کشت بهاره در استان بوشهر برداشت می‌شود و به نظر می رسد با این میزان تعرفه که هنوز مشخص نیست حذف شده یا به میزان 65 تومان کاهش یافته، شاهد افزایش قیمت و افزایش صادرات این محصول از استان باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر