شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۵۲۵
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۶

فکرشهر- سيدفريور موسوی: صنعت فرسوده هواپيمايی ايران كه پيشتر با لوگوی هواپيمايی ملی ايران "هما" در جهان به عنوان يک شركت مدرن به همراه هواپيماهای جديد و ميزبانی و گروهی پروازی با دانش و مهربان در جهان اين صنعت شناخته می شد؛ اينک با وجود حدود ٢٧ ايرلاين و با وارد كردن هواپيماهای فرسوده، روزانه اقدام به جابه جايی مسافران كثيرالسفر به اقصی نقاط مسيرهای داخلی و خارجی کرده و با استرس بالا، آنها را به مقاصد از پيش تعيين شده خود ميرسانند كه اغلب با تأخيرات چندين ساعته و بالطبع درگيری های لفظی و حتی فيزيكی در برخی از فرودگاه های كشورمان همراه است.

 ورود و حضورهواپيماهای فرسوده و دسته چندمی ب اسن توليد بالای استانداردهای هوانوردی و جهانی، باعث ركود ترددهای ايمن در ميان اقشار مختلف مردم شده است! 

ایرلاین‌ها با دریافت تسهیلات ویژه (ارزهای هنگفت دولتی) از دولت، اقدام به وارد کردن فرسوده‌ترین هواپیماها می‌کنند، اما با این حال هزینه‌های دریافتی آن چندین برابر نرخ رایج در دنیا است و اين درحالی است كه هيچگونه تسهيلات خاص و ويژه ايی به مسافران خود ارائه نمی دهند. 

اما سوای هواپيماهای فرسوده، در تمام دنیا مبنای تعیین نرخ بلیت یک پرواز و محاسبه قیمت نهایی آن بر اساس نفر ـ ساعت پرواز است و به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز در بدترین و گران‌ترین حالت ۳۰ دلار از مسافر دریافت می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون در ایران چیزی در حدود ۶۰ دلار و بعضاً در برخی از مسیرها تا حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز از مسافران دریافت می‌شود.

اگر واقعاً صنعت هوایی کشور زیان‌ده است باید ایرلاین‌ها به این سوال پاسخ دهند که چرا تا این اندازه و در همین شرایط تحریم شاهد تقاضا، علاقه و گرایش برای صدور مجوز ایرلاین و ورود به این صنعت هستند و يا اگر زيان ده نيست، پس چرا عليرغم اينكه تسهيلات عالی و پرسودی را از دولت دريافت می کنند، اقدام به خريد هواپيماهای سن پائين و نوتر نمی كنند؟

 به هرحال باتوجه به اينكه همه آگاه و مطلع ايم كه تحريم های ناجوانمردانه بلوک غرب به رهبری آمريكا در صنعت هوانوردی ايران باعث تجربه های تلخی شده است، اما هنوز هم در دنيای اين صنعت بهترين خلبانان، مهمانداران، مهندسين هواپيما، كاركنان برج و ترافيک، كاركنان رمپ پروازی و زمينی و كنترلرهای مراقبت پرواز را  دارا هستیم و به ايشان افتخا رمی كنيم.

 در پايان از سازمان هواپيمايی كشوری درخواست می كنم كه با نظارت شبانه روزی بر اين صنعت و خروج هواپيماهای اسقاطی و از درجه اعتبار ساقط شده جهانی، جان مردم را در گرو اين طياره ها قرار ندهند چرا كه اين مردم مستحق بهترين ها در جهانند. 
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر