جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۶۹۵۲
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵

فکرشهر: نماینده مردم زابل در مجلس از تدوین طرح استیضاح وزیر امور خارجه خبر داد.

به گزارش فکرشهر از خانه ملت، حبیب اله دهمرده از تدوین طرح استیضاح وزیر امور خارجه خبر داد و گفت: با توجه به جمع‌بندی که من و تعدادی از همکاران از مسائل کل کشور داشتیم، براساس قانون استیضاح وزیر امور خارجه را در دستورکار قرار دادیم.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح وزیر امور خارجه محورهای متعددی دارد، در تشریح این محورها افزود: ما همیشه فرصت‌ها را از دست دادیم اما به عنوان مصداق یک مورد را مطرح می‌کنم؛ آب سیستان یکی از محورهای استیضاح است؛ در این زمینه باید دقت کرد موضوع مربوط به رودخانه هیرمند در سال 96 در برنامه ششم توسعه به قانون تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: ایجاد ردیف بودجه برای آب ژرف از 96 تاکنون ادامه داشته و در قانون بودجه سال 1401 نیز بیش از 500 میلیارد تومان و در قانون بودجه 1402 حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع پیش بینی شده است.

دهمرده با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با معانت علمی رئیس جمهور در این حوزه در سال 95، ادامه داد: اولین حفاری چاه آب ژرف ایران با عمق بیش از 3 هزار متر در سیستان در سال 96 انجام گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: از آقای ظریف وزیر امور خارجه دولت سابق و از آقای اردکانیان وزیر نیرو دولت دوازدهم در سال 97 و از آقای امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم در سال 1401 درباره این موضوع سوال کردم.

وی با بیان اینکه قانون انتقال آب از دریای عمان در 1401 در صحن علنی تصویب شده است، افزود: آقای ظریف در سال 99 گزارشی برای سران سه قوا درباره آب سیستان تهیه کرد، همچنین آقای اردکانیان نیز در سال 99 مطلبی در این باره نوشت، آقای امیرعبدالهیان نیز گزارش مفصلی برای آب سیستان در 1401 نوشته است و در آن راهکارهای مربوط به برای آب پایدار سیستان را بیان کرده در واقع تمام مسئولان کشور در جریان هستند.

دهمرده با بیان اینکه درباره رودخانه هیرمند 207 مورد و درباره آب ژرف 235 مورد و درباره انتقال آب از دریای عمان 237 مورد نطق‌ و تذکر در صحن علنی مجلس بیان کردم، افزود: من نمی‌دانم باید چه کنم؛ در شرایطی که همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی و قانونی برای این موضوع وجود دارد، این سوال مطرح می‌شود، چه باید می‌کردیم که مسئولان امور خارجه اقدامات لازم را انجام دهند، چرا تا امروز کاری انجام ندادند و فقط حرف و حدیث بوده است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس با بیان اینکه پس از احداث بند کمال خان نتوانستیم یک مترمکعب آب بگیریم در حالیکه پیش از بند کمال خان هر سال حدود 3 تا 4 میلیارد مترمکعب آب وارد رودخانه هیرمند می‌شد، ادامه داد: پس از بستن بند کمال خان که بیش از 100 بار درباره آن اخطار دادم، حجم آب وارد شده در سال گذشته به 10 میلیون مترمکعب نیز نرسیده است حتی امسال نیز یک مترمکعب آب وارد رودخانه نشده است، مردم چگونه زندگی کنند؟ وی از وضعیت دپیلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه نیز انتقاد کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره دپیلماسی امنیتی، توضیح داد: تا پیش از ماجرای طالبان در طول تاریخ، کسی جرات نکرده از افغانستان به سوی ما شلیک کند اما اکنون پیوسته مرزبانان ما را می‌برند.

عضو کمیسیو ن آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های گردشگری ایران، ادامه داد: ظرفیت گردشگری کشور ما بسیار است، اما سهم ایران از گردشگری دنیا چه قدر است؟ این وضعیت به دلیل عدم اطلاع رسانی است.

وی با بیان اینکه تحریم به چه کسی ربط دارد؛ این موضوع به وزیر امور خارجه برمی‌گردد، تصریح کرد: آیا مدیران و سفرای کارآمد به کار گرفته‌اند، اگر این افراد کارآمد هستند باید در موارد مذکور اتفاقات مثبتی رخ دهد.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس با بیان اینکه من به عنوان نماینده مردم برای تحقق حقوق مردم از ابزارهای نظارتی و تقنینی خود استفاده کردم، گفت: استیضاح وزیر امور خارجه 3 برابر حدنصاب امضا دارد.

اعضای کمیسیون امنیت ملی  تکذیب کردند

 عضو کمیسیون امنیت ملی طرح استیضاح وزیرخارجه را تکذیب کرده و عملکرد او را در حوزه دیپلماسی قابل توجه خواند. شهریار حیدری گفت: طرح استیضاح وزیر خارجه‌ به هیچ عنوان در دستور کار نیست. اگر چنین موضوعی مطرح شود ابتدا در کمیسیون امنیت مورد بررسی قرار میگیرد اما اصلا چنین چیزی نیامده است.

حیدری در خصوص عملکرد وزیر خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان در این مدت زحمت خودش را می کشد و وزیر فعالی در کابینه است. به هرحال روابط بین الملل خیلی پیچیده است از یک طرف امریکا و رژیم صهیونیستی معادلات در حوزه دیپلماسی را برایمان سخت تر می کنند ولی با این وجود دیپلماسی جمهوری اسلامی فعال است. اکنون روابط با عربستان و حل و فصل تنش ها و روابط با کشورهای دیگر ،قراردادهای مهم دیپلماسی با روسیه و قرارداد ۲۵ ساله باچین را داریم که همه این ها حکایت از عملکرد خوب امیرعبداللهیان دارد.

هیچ موضوعی تحت عنوان استیضاح مطرح نیست؛ امیرعبداللهیان در دوران تصدی وزارت خارجه بسیار موفق عمل کرده‌ است

رضازاده عضو هییت رییسه کمیسیون امنیت نیز تاکید کرد که هیچ گونه موضوع یا مورد خاصی توسط نمایندگان در مجلس تحت عنوان استیضاح وزیر مطرح نشده است.

وی ادامه داد: امیرعبداللهیان در بحث تصدی وزارت امورخارجه در مدت یکسال و نیم اخیر بسیار موفق عمل کرده و با دیپلماسی سیاست باز توانسته با کشورهای عربی منطقه و حاشیه خلیج‌فارس، کشورهای همسایه و برخی از اعضای اتحادیه اروپا ارتباط دوستی و سیاسی برقرار کند.

رضازاده افزود: سطح روابط تجاری و اقتصادی وزارت خارجه با دولت گذشته متفاوت شده و این کاملا محسوس است. در این زمان حساس که با کشورهای عربی منطقه و عربستان درحال گسترش روابط دوستی هستیم موضوع استیضاح وزیر به صلاح مجلس و تشکیلات سیاسی کشور نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر