جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی می‌گویند محصول برجام کجاست گفت در شرایط تبادل نفت در برابر غذا قرار داشتیم گفت الان بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم، و...
کد خبر: ۲۲۳۶۵
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۸

فکرشهر: سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی می‌گویند محصول برجام کجاست گفت در شرایط تبادل نفت در برابر غذا قرار داشتیم گفت الان بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم، و برای ۷۳ میلیارد دلار اعتبار با ۱۲ بانک مذاکره می‌کنیم

\n\n

به گزارش فکرشهر از پايگاه اطلاع‌رساني دولت، محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، در جلسه هفتگي خود با رسانه‌ها به مرور عملکرد 33 ماهه دولت یازدهم پرداخت.

\n\n

او در توضیحات خود گفت: دولت یازدهم زمانی کار خود را آغاز کرد که محدودیت تحریم‌ها به مرحله پرمخاطره‌ای رسیده بود. محدودیت صادرات نفت قرار بود تنها در برابر تبادل با غذا بیشتر شود و همه صادرات نفتی مشمول تحریم می‌شد. نرخ تورم بالای 40 درصد و رشد اقتصادی نزدیک منفی 7 درصد در ذهن مردم ثبت شده است.

\n\n

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه تلاش کردیم تحریم‌ها در ابتدا تشدید نشود، گفت: پس از این مرحله تلاش کردیم که تحریم‌ها برداشته شود. دولت در این راستا مسئولانه اقدام کرد و با مذاکره سخت و حساس، تحریم‌ها را از اقتصاد ایران حذف کرد. برجام در 3 ماه قبل به تایید طرفین رسیده و اجرایی شد. البته با صعوبت‌ها و فشار کاهش نرخ نفت، روند کاهنده تورم ادامه یافت و در فروردین ماه امسال وضعیت رو به بهبود بود.

\n\n

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رشد اقتصاد ایران به مثبت 3 درصد رسید، گفت: البته الان رشد اقتصادی حوالی 1 درصد مثبت است ولی برای ما قانع کننده نیست. با چنین شرایطی بسیار بی‌انصافی است که اقدامات دولت را نادیده گرفت. برخی می‌پرسند محصول برجام کجاست و دستاوردها را نفی می‌کنند. برخی از ابتدا با مذاکرات مخالفت بودند و بدبینانه نظر می‌دادند که امکان دستیابی به توافق نیست. همیشه جنگ اعصاب داشتیم که وجوه بلوکه شده ایران آزاد شده یا نه. مشخص شد همه این موارد حل شد و سوئیفت برقرار شد و الان نیز می‌گویند محصول برجام چیست؟

\n\n

دو نمونه از ثمرات برجام
\nمعاون رئیس جمهور با اشاره به بیان جزئیات دو نمونه از اثرات و ثمرات برجام توضیح داد: برجام، تنها یک توافق در یک مورد اختلافی با قدرت‌های بزرگ جهانی از جمله آمریکا بود. این که هر روز یک نمونه از غدّاری و ناجوانمردانه عمل کردن آمریکا بیان می‌شود، خلط مبحث است. برجام تنها درباره مسایل هسته‌ای است و تحریم‌های نامشروع دیگر باید سر جای خود حل و فصل شود. آمریکایی‌ها هر روز یک مشکل درست می کنند. روزی درباره دستیابی ایران به پدافند دفاعی خود گفتند که با روح برجام سازگاری ندارد و ما هم گفتیم این موارد ارتباطی به برجام ندارد. آخرین مورد نیز درباره بلوکه کردن 2 میلیارد دلار از اموال ایران در دادگاه‌های آمریکا بود. به دستور رئیس جمهور کارگروهی در این باره تشکیل شده و برای بازگرداندن حقوق ملی تلاش می‌کند.

\n\n

وی با اشاره به اینکه مراجع قانونی باید پیگیر دلایل این موضوع شوند، گفت: دولت در ابتدا قصد دارد برای بازگرداندن این وجوه تلاش کند. دستگاه‌های نظارتی نیز باید در اینباره وارد شوند.

\n\n

‌سخنگوی دولت درباره سالی که سرمایه گذاری 2 میلیاردی در آمریکا انجام شده، گفت: این بحث در ارتباط با خرید اوراق قرضه از سال 2003 تا 2008 است. الان توجه ما بیشتر به استیفای این مبلغ و بازگرداندن اقدام مجرمانه دادگاه آمریکایی است. من تایید نمی‌کنم در چه دولت‌هایی این اقدام صورت گرفته. باید گزارش کارگروهی که در این باره تشکیل شده به دولت برسد تا ما نیز موضوع را با مردم در میان بگذاریم.

\n\n

دکتر نوبخت در ادامه سخنانش با اشاره به رفع تحریم‌ها گفت: آیا کسی وجود دارد بگوید اصل تحریم نفتی لغو نشده؟ الان بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز نسبت به گذشته صادر می کنیم. موضوع بعدی دستاورد اقتصادی برجام است. برجام فرصت سرمایه گذاری در داخل را برای رشد اقتصادی فراهم کرد. الان رئیس جمهور کره جنوبی برای اولین بار در ایران با یک هیات 230 نفره حضور دارند و در حال مذاکره و عقد قرارداد و امضای توافقنامه هستند. در طی 3 ماه اخیر 16 هیات خارجی برای عقد قرارداد به ایران سفر کرده اند. 8 رئیس جمهور، 5 نخست وزیر، 3 رئیس مجلس سنا و 14 وزیر خارجه به ایران آمده اند و با 12 بانک و موسسه مالی جهانی برای استفاده از 73 میلیارد دلار اعتبار، مذاکره کرده‌ایم.

\n\n

او با اشاره به اینکه برای 41 پروژه با بودجه 3 میلیارد و 418 میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده گفت: این سرمایه گذاری برای استان‌های مختلف کشور از جمله در خراسان رضوی، کردستان، قم، بوشهر، خوزستان، همدان، یزد، سیستان و بلوچستان، تهران، البرز، گیلان، قزوین و مرکزی بوده است.

\n\n

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: با وجود این دستاوردها برخی منتقدان در صف تندروهای آمریکایی و اسراییلی قرار می‌گیرند و با همان لحن از برجام سخن می‌گویند. با این حال، امروز هیاتی از سرمایه‌گذاران خارجی‌ها برای مذاکره به ایران آمده بودند ولی هتل‌های تهران برای آنها جا نداشت و مجبور شدیم از طریق سازمان مدیریت برای آنها اتاق بگیریم.

\n\n

وی با عذرخواهی از مردم گفت: از سختی‌های زندگی مردم باخبریم و از آنها عذر می‌خواهیم. باید گفت رئیس جمهور و سایر اعضای هیات دولت بیش از ظرفیت عادی کار می‌کنند تا مشکلات مردم رفع شود.

\n\n

نقش بانک‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی
\nنوبخت در پاسخ به سئوالی درباره نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی گفت: بانک‌ها دو مشکل اساسی دارند. یکی سرمایه کافی در اختیار ندارند. از سوی دیگر مطالباتی از شرکت‌ها و بدهکاران دارند که باعث می‌شود بانک‌ها نتوانند تسهیلات لازم را در چهارچوب اقتصاد مقاومتی که در افزایش تولید نمود دارد، ارائه کنند. دولت برای هر دو موضوع برنامه‌ریزی کرده است. ابتدا سرمایه بانک‌ها از طریق وصول مطالبات تسهیلات پرداختی از صندوق ذخیره ارزی افزایش می‌یابد. دوم وصول مطالبات بانک‌ها از دولت را در دستور کار قرار دادیم. مقرر شد دولت طی سالهای 95 و 96 از طریق انتشار اوراق مالی، بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کند و طی 3 سال پس از آن، اوراق را از مردم خریداری کند. البته مجلس این تبصره را حذف کرد ولی ما دنبال تصویب آن در مجلس بعدی هستیم تا مطالبات بانک‌ها از دولت را صفر کنیم. همچنین دولت برای صادرات و تولید یارانه خواهد پرداخت.

\n\n

نوبخت درباره عملکرد دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز گفت: 100 پروژه برای اجرایی شدن در سال 95 مشخص شد و دستگاه‌های مسئول نیز مشخص شدند. کارها در حال انجام است و در جلسات مستمر ستاد اقتصاد مقاومتی، آن دستگاه‌ها گزارش می‌دهند.

\n\n

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها در ستاد اقتصاد مقاومتی موظف به اقدام جهت افزایش تولید هستند، گفت: هر وزارتخانه‌ای می‌داند چه وظیفه‌ای دارد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ارتباط با طرح‌های عمرانی، مشارکت مردم را با واگذاری طرحها افزایش می‌دهد و همچنین 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 4هزار واحد نیمه فعال خواهد رسید تا افزایش تولید را شاهد باشیم. اگر رشد اقتصادی از 1 درصد به بالای 5 درصد برسد، نشان می‌دهد مساعی دولت نتیجه بخش بوده است.

\n\n

وی همچنین درباره اصلاح نظام بانکی گفت: بانک‌ها الان وضعیت خوبی ندارند. بانک‌های خارجی که می‌خواهند با بانک‌های ایرانی کار کنند می‌بینند وضعیت خوب نیست. نمی‌گوییم بانک‌ها ورشکسته‌اند ولی صورت مالی خوبی ندارند. اصلاحات دولت باعث بهبود وضعیت بانک‌ها می‌شود.

\n\n

تک نرخی کردن ارز
\nرئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: بانک مرکزی شرایط یکسان سازی نرخ ارز را دنبال می کند و در اولین فرصت این مهم انجام خواهد شد.

\n\n

آرای مینو خالقی چه شد؟
\nسخنگوی دولت درباره پرسشی در خصوص صدور اعتبارنامه مینو خالقی، نماینده منتخب اصفهان از سوی وزارت کشور نیز گفت: این اختلاف حقوقی بین دولت و شورای نگهبان وجود دارد. دولت مستندات قانونی در اختیار دارد که در بررسی اعتبارنامه منتخبان باید مجلس اظهارنظر کند. بنده در سال 67 نماینده مجلس بودم. موردی درباره یک نماینده‌ای مطرح شد. درباره او نیز عکس‌ها و مسایلی مطرح کرده بودند. یک روحانی محترم داشت از اعتبارنامه آن نماینده دفاع می‌کرد و من در ذهنم است. رای مجلس نیز بر تایید همان منتخبی بود که برایش اشکال گرفتند. امثال این موضوع همیشه مطرح بوده که بعد از رای آوردن مطالبی مطرح می‌شود و پس از تایید انتخابات در هر حوزه، مسایل باید به مجلس واسپاری شود. اعتراض نمایندگان در کمیسیون تحقیق بررسی می‌شود و نظر حقوقی دولت، کاملا متقن، مستند و تجربه شده است و این پرونده نیز باید به مجلس برود و مجلس اظهارنظر کند. رئیس جمهور بر این نظر تاکید دارد و وزارت کشور نیز از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کند.

\n\n

وی در ادامه توضیحاتش درباره صدور اعتبارنامه مینو خالقی توسط وزارت کشور گفت: همواره دیدارهایی بین مقام معظم رهبری و رئیس جمهور صورت می‌گیرد ولی اینکه درباره این مسئله دیداری صورت گرفته باشد، بنده اطلاعی ندارم. دولت فراتر از موضعگیری، از همه ظرفیت‌های قانونی خود استفاده می‌کند.

\n\n

تغييرات كابينه
\nخبرنگاری درباره تغییر وزرای صنعت، ورزش و آموزش و پرورش و احتمال استیضاح وزیر کشور بخاطر ابطال آرای مینو خالقی پرسید. نوبخت در پاسخ گفت: همه اعضای کابینه با قوت کارشان را انجام می‌دهند.

\n\n

حجاج ایرانی به حج می‌روند؟
\nسخنگوی دولت درباره اعزام حجاج ایرانی به حج گفت: ملت ایران انتظار دارد یک سفر ایمن و با عزت فراهم شود. روی واژه «عزت» تاکید می‌کنیم چون بدیهی‌ترین انتظاری که از کشور میزبان حجاج داریم، رعایت نمی‌شود. بدیهی است با عملکرد دولت عربستان، احتمال عدم رعایت عزت زائران وجود دارد. تاکنون دولت عربستان نسبت به ایفای تعهدات بین‌المللی، انسانی و اسلامی خود امتناع کرده است.

\n\n

ادامه ممنوعیت واردات خودروهای خارجی
\nنوبخت درباره محدودیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی خارجی گفت: ما این محدودیت را با عدم ثبت سفارش انجام می‌دهیم و همچنان دولت از ثبت این نوع خودروها امتناع می‌کند. ما نیز خود را حامی تولید ملی می‌دانیم و تا جایی این حمایت را پیش می‌بریم که کمپین مقابله با خودروی ملی شکل می‌گیرد و حمایت ما از صنعت داخلی باعث انتقاد دیگران می‌شود.

\n\n

اصرار دولت بر بازگرداندن تبصره‌های حذف شده بودجه
\nاو درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه گفت: ایراد این شورا به ورودی درآمدهای ارزی در سهم 20 درصدی حاصل از درآمدهای نفت و گاز صندوق است. این مورد برای شورای نگهبان ابهام بود. درباره تبصره 14 نیز ایراد داشتند که بیشتر ابهام است که انتظار رفع آن می‌رود. از نظر ما مهمترین ایراد حذف تبصره‌های 19 و 20 است که برای اصلاح نظام مالی و بانکی کشور وضع شده بود.

\n\n

نوبخت در این باره توضیح داد: با برقراری این تبصره‌ها بانک‌ها می‌توانستند در اقتصاد مقاومتی نقش بیشتری ایفا کنند. همچنین ما با تبصره‌ای که حذف یارانه 24 میلیون نفر از هموطنان را با این استدلال که ثروتمند هستند الزامی می‌کند، مخالفیم و معتقدیم این حذف، عادلانه نیست.

\n\n

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: بالغ بر 26 میلیارد و 500 میلیون تومان سقف درآمدهای عمومی در بودجه افزایش یافت. نمایندگان می‌گفتند این همه مالیات از فعالان اقتصادی می‌گیرید و چرا درآمد غیرواقعی است؟ از این مبلغ 12 میلیارد و 600 میلیون تومان مربوط به تهاتر ردیف‌های جمعی-خرجی است. امیدواریم در فرصت اعاده بودجه به مجلس، مجلسیان این موارد را اصلاح کنند. مجلس باید به تبصره‌های 19 و 20 رای دهد تا اقتصاد مقاومتی اجرا شدنی باشد.

\n\n

اقدامات دولت برای ماه رمضان
\nاو درباره کاهش ساعات کار ادارات در ماه رمضان گفت: هنوز ما برای کاهش ساعات اداری به جمع بندی نرسیده‌ایم. هم تلاش می‌کنیم قانون را رعایت کنیم و هم سعی داریم در شرایطی که کارمندان دولت به عبادت و کار می‌پردازند اختلال پیش نیاید. کنترل قیمت‌ها برای دولت بسیار مهم است و اجازه افزایش بی‌جهت قیمتها را نمی‌دهیم. سیاست مهار تورم را دنبال می‌کنیم، همچنین با گرانفروشی‌ها برخورد می‌شود.

\n\n

اقدامات دولت برای رفع دست اندازی آمریکا به اموال ایران
\nنوبخت درباره اقدامات دولت برای بازگرداندن اموال کشور در آمریکا گفت: هیاتی از سوی رئیس جمهور برای پیگیری بازگشت 2 میلیارد دلار اخیر تعیین شده و همچنین این هیات موظف است بازگرداندن سایر اموال ایران در آمریکا را دنبال کند.

\n\n

دولت درباره رئیس مجلس آینده نظری ندارد
\nاو درباره ریاست آینده مجلس نیز گفت: برخی افراد گمانه‌زنی‌های غیرواقعی در خصوص تمایل دولت به یکی از نمایندگان مطرح می‌کنند. ما نه نظری داریم و نه دنبال تاثیر بر نظرات نمایندگان هستیم. آنها خود، رئیس مجلس را انتخاب می‌کنند و ما به استقلال قوه مقننه اصرار داریم.

\n\n

سهم دولت در بیمه محصولات کشاورزی
\nنوبخت درباره بیمه محصولات کشاورزی گفت: برای جبران خسارات کشاورزان از دو روش اقدام می‌کنیم. یکی صندوق‌های بیمه هستند که محصولات کشاورزی را بیمه می‌کنند که پس از ورود خسارت، جبران می‌شود. بخش دیگر، فراتر از این است و دولت مستقیما کمک می‌کند. هر سال از ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران و ماده 10 قانون تنظیم برخی مقررات مالی دولت استفاده می‌کنیم و ضمن ارزیابی خسارات، آنها را با تصویب هیات وزیران جبران می‌کنیم.

\n\n

مجلس با افزایش حقوق کارمندان چه کرده؟
\nنوبخت درباره افزایش حقوق کارمندان دولت گفت: افزایش حقوق کارمندان بر اساس نرخ 12 درصد از اول فروردین ماه اجرایی می‌شود. ما منتظر ابلاغ بودجه هستیم. این بخش در اختیار دولت است و در ضوابط اجرایی، ما مقدماتش را پرداخت کردیم. برای بازنشستگان نیز که زیر 1 میلیون تومان هستند، از کف 20 درصد شروع کردیم. برای سایر کارکنان شاغل که تبعیض وجود دارد، در شرایط اجرایی بودجه، این تبعیض را برمی‌داریم و همه کارکنان دولت از بند 10 ماده 68 استفاده خواهند کرد. امیدواریم هر چه سریعتر بودجه ابلاغ شود.

\n\n

چرا حقوق فروردین ماه بازنشستگان زیاد نشد؟
\nسخنگوی دولت درباره این که چرا افزایش حقوق فروردین ماه بازنشستگان اعمال نشد، توضیح داد: ما این افزایش را اعمال خواهیم کرد، منتظر ابلاغ بودجه هستیم. آنچه داریم انجام می‌دهیم ادامه 12 ماه سال 94 است. به محض ابلاغ بودجه، این افزایش را از اول فروردین اعمال می‌کنیم. برای بازنشستگان از 1 و نیم میلیون تومان به پایین بر طبق ضریب‌های تعیین شده حقوق را اضافه می‌کنیم. افزایش ضریب به صورت پلکانی است. طوری است که برای کف حقوق، 1 میلیون و 50 هزار تومان برای بازنشستگان لشکری در نظر گرفته شده است و برای کشوری‌ها نیز زمینه را برای افزایش پرداخت حقوق فراهم خواهیم کرد.

\n\n

عدم پرداخت عیدی بازنشستگان راه آهن
\nنوبخت ضمن تایید عدم پرداخت عیدی بازنشستگان راه آهن گفت: این اشخاص از صندوق‌های مرتبط با خود، عیدی می‌گیرند. باید این صندوق‌ها اقداماتی برای تقویت خود انجام دهند. ولی در حال حاضر دولت کل مطالبات صندوق بازنشستگان لشکری را می‌پردازد. درباره صندوق بازنشستگی کشوری نیز این صندوق 10 درصد از اعتبارات خود را از دولت دریافت می‌کند. باز هم 1000 میلیارد تومان دیگر توسط دولت به این صندوق از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت شد.

\n\n

او در ادامه گفت: بازنشستگان راه آهن از شکل دیگری استفاده می‌کنند. بخشی از هزینه‌های اقدامات رفاهی را شرکت راه آهن می‌پردازد که ناتوان از پرداخت است. هفته قبل قرار شد این بخش را هم سازمان بازنشستگی کشوری تقبل کند که 130 میلیارد تومان بیشتر نیست. این را نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقبل به پرداخت کرد. امروز با بازنشستگان فرهنگی دیدار داشتیم و بازنشستگان راه آهن نیز بودند و این مشکل را بیان کردند. انشالله در اردیبهشت ماه این مطالبات پرداخت می‌شود.

\n\n

سخنگوی دولت گفت: بازنشستگان صندوق بازنشستگی راه آهن حقوق گرفته‌اند ولی عیدی دریافت نکرده‌اند که امیدواریم این ماه پرداخت شود.

\n\n

موضع دولت درباره اتهام دخالت در انتخابات مجلس
\nنوبخت درباره ادعای دخالت دولت در انتخابات گفت: هر کسی ممکن است ادعایی داشته باشد. هر کسی ادعای مستندی دارد، به قوه قضاییه منعکس کند. قانون مشخص کرده مجازات تخلف در انتخابات چیست. هر کسی می‌خواهد اتهام بزند و افشاگری کند، یک لحظه نیز نسبت به مجرم و مقصر امان ندهد و به قوه قضاییه شکایت کند!

\n\n

وی در ادامه گفت: به نظر ما با منتخبان آینده بهتر می‌توانیم کار کنیم و مشکلی نخواهیم داشت چون این نمایندگان برخاسته از آخرین اراده ملی در انتخابات هستند.

\n\n

خبرنگار دیگری به اظهارات حداد عادل درباره دخالت دولت در انتخابات استناد کرد و پرسید آیا این اتهامات توسط دولت پیگیری حقوقی می‌شود؟ نوبخت در پاسخ گفت: این از مصادیقی نیست که معاونت حقوقی ورود کند. کسی حرفی زده و مقتضی نیست ما برویم دادگاه او را به عنوان مفتری تعقیب کنیم. هر کسی فکر می‌کند تخلفی از دولت صورت گرفته به قوه قضاییه منعکس کند و یک روز هم به ما امان ندهد. اگر این کار را نکند و در رسانه‌ها شبهه افکنی کند، می‌توان در صداقت او تردید کرد. البته در جاهای لازم، معاونت حقوقی دولت وارد می‌شود.

\n\n

تعیین تکلیف بدهی دولت به تامین اجتماعی
\nنوبخت درباره بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی گفت: هر سال به تعدادی از دستگاه‌ها رد دین می‌شود. ما قبول نداریم به نهادی که بدهکاریم، یک کارخانه ورشکسته در عوض آن بدهیم تا او بتواند از مزایای این کارخانه بهره‌مند شود. معتقدیم واحدهای تولیدی باید بهره‌ور شود و از سودش، بدهی پرداخت شود.

\n\n

او با اشاره به مطالبات تامین اجتماعی از سالیان گذشته گفت: در برنامه ششم در حال ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی هستیم.

\n\n

حقوق رئیس جمهور چقدر است؟
\nنوبخت در پاسخ به سئوالی درباره حقوق خود و دکتر روحانی گفت: من عضو هیات علمی هستم. حقوق من، دریافتی عضو هیات علمی است و آقای رئیس جمهور نیز عضو هیات علمی است و همان حقوق را می‌گیرد.

\n\n

بازبینی در عملکرد وزارت آموزش و پرورش
\nنوبخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان دیروز رهبر انقلاب درباره وزارت آموزش و پرورش گفت: مبرهن است باید کاستی‌های مربوطه در این وزارتخانه بررسی و رفع شود و نیاز است در عملکرد نظام آموزشی بازبینی صورت گیرد.

\n\n

دولت امکان استرداد برنامه ششم را دارد
\nنوبخت درباره احتمال بازگرداندن لایحه برنامه ششم به دولت گفت: ما نیز اخباری شنیده‌ایم که در کمیسیون‌های مجلس بحث‌هایی مطرح شده که شاکله برنامه ششم توسعه را متفاوت می‌کند. گزارش رسمی به ما نرسیده ولی اگر این اخبار صحت داشته باشد، دولت راهکار قانونی برای استرداد برنامه ششم دارد.

\n\n

او در توضیح این اقدام گفت: بر اساس ماده 138 آیین نامه داخلی مجلس، دولت می‌تواند طی نامه‌ای، لایحه را در صورت عدم تصویب کلیات، استرداد کند که کلا این لایحه به دولت برمی‌گردد. اگر کلیات تصویب شده باشد، این فرآیند شکل دیگری می‌یابد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر