جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»؛
فکرشهر: سوم اسفندماه 1392 بود که ارسلان زارع، به عنوان فرماندار دشتستان معرفی شد. فرمانداری که متولد سال 46 در بخش کاکی شهرستان دشتی است؛ دو فوق لیسانس در رشته های حقوق خصوصی و مدیریت دولتی و یک دکترا در رشته ی مدیریت اقتصاد دارد. وی، در حالی در دولت تدبیر و امید، فرماندار بزرگ ترین شهرستان استان شد...
کد خبر: ۳۴۱۵۷
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۲

فکرشهر: سوم اسفندماه 1392 بود که ارسلان زارع، به عنوان فرماندار دشتستان معرفی شد. فرمانداری که متولد سال 46 در بخش کاکی شهرستان دشتی است؛ دو فوق لیسانس در رشته های حقوق خصوصی و مدیریت دولتی و یک دکترا در رشته ی مدیریت اقتصاد دارد. وی، در حالی در دولت تدبیر و امید، فرماندار بزرگ ترین شهرستان استان شد، که سابقه ی حضور در سمت فرمانداری دیر و معاونت فرمانداری دشتی در دولت اصلاحات را نیز در کارنامه داشت؛ با این حال، ورود او به دشتستان، حتی یک مخالف هم نداشت.

در همان زمان و تنها دو هفته پس از این انتصاب، به همراه همکارانمان در پایگاه خبری ـ تحلیلی «فکرشهر» تصمیم گرفتیم برنامه ها و اولویت های کاری فرماندار جدید دشتستان را از وی جویا شده و به سمع و نظر شهروندان برسانیم؛ در عین حال و با توجه به غیر بومی بودن زارع در دشتستان، دیدگاه برخی صاحبنظران، کارشناسان و مسوولین را نیز جویا شدیم تا به فرماندار جدید دشتستان برای اولویت بندی برنامه ها و خواسته های مردم کمک کرده باشیم.

یک سال پس از آن و همزمان با انتشار نخستین شماره از نشریه مکتوب «فکرشهر» که همزمان با یک سالگی حضور زارع به عنوان فرماندار در دشتستان نیز بود، نگرخواهی «فکرشهر» از همان افراد با این سوال تکرار شد که: «چقدر از برنامه هایی که پیشنهاد کرده بودید، اجرایی شده یا در برنامه ی کاری فرماندار قرار گرفته است؟»؛ البته از خود ارسلان زارع نیز این سوال و سوالات دیگری که صاحبنظران مطرح کرده بودند را، در گفت و گویی مفصل، پرسیده و منتشر کردیم.

اکنون، حضور ارسلان زارع به عنوان فرماندار در دشتستان وارد چهارمین سالش شده و عمر 4 ساله ی دولت یازدهم نیز رو به پایان است و با این که انتخابات 29 اردیبهشت ماه، تکلیف دولت بعدی را مشخص کرده و دولت دوازدهم، ادامه ی دولت تدبیر و امید می باشد، اما این امکان وجود دارد که ارسلان زارع، دیگر فرماندار دشتستان نباشد! هر چند خود وی معتقد است که این تفکر صحیح نیست و ناشی از جابجایی مدیران در دولت قبلی می باشد!

 در حالی که تصمیم گرفته بودیم با این نگرخواهی، پرونده ی ارسلان زارع را به عنوان فرماندار دشتستان، ببندیم، ولی با این دیدگاهی که وی داشت، به نظر می رسد هنوز برای خاتمه ی این پرونده، زود باشد.

و اما، در نخستین نگر خواهی، که اسفندماه 92 انجام شد، نظر دهندگان، موارد مختلفی را مطرح کرده بودند، از جمله ارتقای امنیت، افزایش اعتبارات، حمایت از شهرداری ها و شوراها، ایجاد فضای ورزشی، افزایش سرانه فضای سبز، توجه به مسایل زیربنایی شهر و شهرستان، ایجاد ثبات مدیریتی و شایسته سالاری، استفاده از بخشداران فعال و خلاق، حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذار، گسترش فضای تفنن و تفریحات سالم جوانان، جلوگیری از زمین خواری و تغییر کاربری ها، اصلاح راه ها و پل ورودی شهر، اصلاح جاده ی ارم از سمت پل نمازگاه، توجه به کودکان و ارزش دادن به افتخار آفرینان، توزیع عادلانه ی اعتبارات، توسعه ی شهرک های صنعتی و پتروشیمی و...، ایجاد شور و نشاط در جامعه، حضور در بین مردم، تولید فکر، برخورد دانش بنیان با مسایل و...؛ هر چند سال بعد ـ اسفندماه 93 ـ که نگرخواهی تکرار شد، همه با تکرار برخی خواسته های خود گفته بودند که از عملکرد زارع تا حدود زیادی راضی هستند.{متن کامل این دیدگاه ها و گفت و گو با فرماندار، برای بازخوانی، در پایگاه خبری ـ تحلیلی «فکرشهر» و نخستین شماره ی نشریه ی مکتوب «فکرشهر»، قابل دسترس است}.

و اما، ارسلان زارع نیز در همان نگرخواهی نخست که سال 92 انجام شد، موارد زیر را به عنوان برنامه ها و اولویت های خود مطرح کرده بود:

ـ حفظ و حراست از ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات .

 ـ اجرای سیاست های عمومی دولت در حوزه شهرستان و نهادینه سازی حقوق شهروندی بر اساس شعار دولت تدبیر و امید.

 ـ ایجاد زمینه مناسب جهت رشد و ارتقاء فرهنگی، معنوی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بانوان.

 ـ رویکرد توسعه محور بر اساس مدیریت برنامه ای برای بهبود همه شاخص‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ،امنیتی و اقتصادی و مذهبی در راستای تحقق توسعه متوازن.

 ـ تقویت شوراهای اسلامی به منظور جلب مشاركت همه جانبه و همکاری صمیمانه مردم شریف دشتستان در امور مشاركت پذیر و سازماندهی مطلوب آن و اعمال نظارت بر شوراها در چهارچوب قوانین .

 ـ نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی، بهبود معیشت مردم و ارتقاء سطح رفاه اجتماعی .

 ـ تقویت و توسعه بخش کشاورزی، صنعت و معدن با تاکید بر افزایش بهره وری به منظور ایجاد اشتغال پایدار.

 ـ حفظ، بهبود کیفیت و تقویت منابع آب به ویژه آب آشامیدنی.

 ـ تامین اعتبار لازم برای اجرای طرح های عمرانی با تاکید بر تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام شهرستان و نظارت بر اجرای آن ها و احداث پروژه های بزرگ  که سهم زیادی در ایجاد تولید و اشتغال دارند .

 ـ استفاده از منابع انسانی و بهره گیری از نظرات مشورتی نخبگان، فرهیختگان و اصحاب رسانه دشتستان.

 ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاه های ذیربط به منظور فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و پیشرفت و گسترش آموزش و پرورش، آموزش عالی و تحقیقات، ورزش، بهداشت عمومی و انواع فعالیت های هنری.

 ـ فراهم آوردن موجبات تشكیل و ایجاد زمینه های لازم برای تاسیس و توسعه مجامع و تشكل های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تخصصی و نظارت بر فعالیت های آن ها به منظور گسترش مشاركت های مردمی در همه زمینه ها و نهادینه شدن آزادی های سیاسی و اجتماعی. 

در راستای بررسی عملکرد ارسلان زارع به عنوان فرماندار دشتستان، با تعدادی از همان افرادی که سال 92 و 93 در نگرخواهی شرکت کرده بودند، تماس گرفته و از آن ها پرسیدیم: «عملکرد آقای زارع را چگونه دیدید؟ آیا به آن چه شما گفته بودید، عمل شد؟»؛ البته از آن میان، با برخی از نظردهندگان قبلی به علت ایجاد شائبه ی تبلیغات ـ چون عضو شورای شهرهای شهرستان بودند ـ و همچنین نماینده ی سابق مردم در مجلس، تماس گرفته نشد و سه نفر از نظردهندگان نیز به دلایلی که می توان آن را محافظه کاری نامید، از پاسخ سر باز زدند. 

آن چه در این پرونده می خوانید، دیدگاه برخی صاحبنظران سال های قبلی راجع به اکنون و گفت گو با فرماندار دشتستان می باشد.

مطالب مرتبط:

ـ مسوول زمانی دیده می شود که جامعه و کمبودهایش را ببیند/ فریده دهملایی

http://www.fekrshahr.ir/node/34153

ـ تحمل انتقادات می تواند کلاس آموزشی خوبی باشد / نادر آزاده

http://www.fekrshahr.ir/node/34154

ـ ای دل، ار سیل فنا بنیاد هستی برکند... / فریده فهیمی

http://www.fekrshahr.ir/node/34155

ـ شهرستان دشتستان به مرتبه ای که استحقاق آن را دارد، نرسیده است/ امین کریمی

http://www.fekrshahr.ir/node/34156

ـ گفت و گو با فرماندار دشتستان

http://www.fekrshahr.ir/node/34152

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر