شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۷۸۶۶
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

فکرشهر: سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: بیش از ۱۹ هزار نفر در شهرستان دشتستان از نظر بیماری‌های قلبی و عروقی خطرسنجی شدند.

به گزارش فکرشهر، ماریا خویش‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در استان بوشهر شناخته می‌شود که در برنامه طرح تحول سلامت توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است

وی ادامه داد: بیش از ۱۹ هزار نفر از افراد بالای ۳۰سال در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه بهداشت از نظر پیشگیری از بیماریها ی قلبی و عروقی خطر سنجی شدند. که ۱۲ درصد از این تعداد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان افزود: در این برنامه، بروز خطر از نظر حوادث قلبی و عروقی در افراد بالای ۳۰ سال تا  ۱۰ سال آینده  ارزیابی و پیش بینی می‌شود.

آموزش و مراقبت و درمان

وی خاطرنشان کرد: آموزش و مراقبت و درمان مبتلایان به بیماری قلبی و عروقی، فشارخون بالا، دیابت و کلسترول خونی بالا در این برنامه انجام می‌گیرد و تمامی افراد بالای ۳۰ سال ساکن شهر و روستاهای شهرستان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت از خدمات فوق بهره مند شوند.

خویش‌دوست تصریح کرد: با توجه به اهمیت و لزوم پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در گروه سنی میانسالان(۳۰ تا ۵۹ ساله) انجام آزمایشات قند و چربی خون برای این گروه در آزمایشگاه‌های دولتی شهرستان به صورت رایگان انجام می‌شود.

لزوم افزایش ورزش

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان از ورزش به عنوان یکی از عوامل داشتن قلبی سالم‌تر نام برد و افزود: فعالیت هوازی (ایروبیک) بهترین ورزش برای قلب است.

وی ادامه داد: این فعالیت‌ها شامل پیاده‌روی تند، دویدن نرم، شنا، دوچرخه‌سواری و ... است یا هر فعالیتی که قلب و ریه‌ها و عضلات را برای مدتی به کار گیرد.

 کاهش مصرف نمک و پرهیز از روغن جامد

خویش دوست بر لزوم ترک سیگار تاکید کرد و افزود: از همه مردم می‌خواهیم که برای حفظ سلامت قلب هرگز به سمت دخانیات نروید یا هر چه زودتر آن را ترک کنید.

وی خواستار پرهیز از مصرف روغن جامد شد و اضافه کرد: روغن‌های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده هستند که نقش مستقیمی در افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.

خویش‌دوست با تاکید بر لزوم مصرف به‌اندازه نمک، گفت: نمک عاملی مهم در افزایش فشار خون و شیوع بیماری‌های قلبی است. برای کاهش مصرف نمک توصیه می‌شود نمک را سر سفره نیاورید و از خوردن تنقلات شور مثل چیپس، پفک و خیارشور خودداری کنید.

خواب سالم و لزوم مصرف میوه

وی همچنین حفظ آرامش را ضروری دانست و اظهار داشت: زندگی سالم و دور از تنش در کنار خانواده یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان خواب سالم را نیز ضروری خواند و بیان کرد: حداقل شش تا هشت ساعت خواب در هر شبانه‌روز برای هر فرد لازم و ضروری است تا بدن بتواند فعالیت معمول خود را داشته باشد.

وی با تاکید ب لوم مصرف میوه و سبزی به اندازه کافی، ادامه داد:مصرف فیبر موجود در میوه‌ها و سبزی، قند و چربی خون را کاهش می‌دهد و در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر