جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر:  بیکاری جوانان در کنار ظرفیت‌های نفت و گاز کشورمان زیبنده نیست/ طرح دوفوریتی حوزه اشتغال و تامین منابع مالی برای وزارت نفت تدوین می‌شود/ وزیر نفت قانون به‌کارگیری نیروهای بومی به مدیران پارس جنوبی ابلاغ کند/ درآمد یک میلیارد دلاری ماهانه با تکمیل چند فاز...
کد خبر: ۴۰۵۹۹
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

فکرشهر: وزیر نفت که به همراه اعضای کمیسیون انرژی مجلس به استان بوشهر سفر کرده بود گفت که در کنار اینهمه ظرفیت نفت و گاز نباید فرد بیکاری داشته باشیم.

به گزارش فکرشهر، بیژن نامدار زنگنه، امروز ـ دوشنبه، 2 بهمن ماه 1396 ـ پس از بازدید از 5 فاز در دست ساخت پارس جنوبی، در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس و برخی مسئولین استانی، با بیان این مطلب افزود: باید برای اشتغال شاغلان پارس جنوبی پس از تکمیل فازها، برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد.

 بیکاری جوانان در کنار ظرفیت‌های نفت و گاز کشورمان زیبنده نیست

وی با بیان این که «فازهای در دست تکمیل پارس جنوبی زنده هستند و تلاش برای تکمیل این فازها با جدیت ادامه دارد»، اظهارداشت: در منطقه پارس جنوبی، زنجیره تولید در نظر گرفته شده است و در کنار آن نگاه ویژه‌ای به صنایع پائین دستی داریم و واحدهای پتروشیمی نیز در این منطقه گسترش خواهد یافت.

زنگنه با اشاره به این که پنج فاز پارس جنوبی در سال ۹۷ تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز سال بعد تکمیل خواهد شد و ۲۰ هزار نفر در این فازها مشغول به کار هستند که پس از تکمیل و بهره‌برداری از این فازها بیکار می‌شوند و باید با برنامه‌ریزی مناسب برای این افراد، اشتغال مناسب ایجاد شود.

وی اضافه کرد: ثروت ملی در جهت بهبود زندگی مردم و افزایش درآمد کشور باید بکار گرفته شود و امیدواریم با کمک کمیسیون انرژی علاوه بر اخذ مجوزهای لازم به منظور تزریق سرمایه به این بخش بتوانیم وضعیت اشتغال این منطقه را نیز سامان ببخشیم .

وزیر نفت با بیان اینکه در کنار اینهمه ظرفیت نفت و گاز نباید فرد بیکاری داشته باشیم، تاکید کرد: افتخار برای ما این است که بتوانیم از این منابع برای رفاه حال مردم و برای رفع مشکلات آنها استفاده کنیم؛ با این همه منابع که در دریا و خشکی داریم، باید پروژه تعریف کنیم که این کار سختی است و نیاز به کمک دارد و باید منابع تعریف کرد و امیدواریم برای پیمانکاران کار ایجاد شود و سازندگان مشغول به کار باشند.

بیژن زنگنه با تقدیر از مردم منطقه که میزبانان خوبی برای صنعت نفت بوده اند، گفت: تمام تلاش ما در مجموعه وزارت نفت این است که بتوانیم زندگی مردم این منطقه از طریق راه اندازی فازهای پارس جنوبی و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بالا ببریم و تاکنون قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است و به عنوان مثال ما طی سال های آینده سعی می کنیم که کارکنان صنعت نفت را در همین منطقه اسکان دهیم و از شهرک سازی که منحصر به وزارت نفت باشد خودداری خواهیم کرد تا از این طریق وزارت نفت بتواند امکانات رفاهی برای همه مردم ایجاد کند و این امکانات منحصر به کارکنان نباشد.

درآمد یک میلیارد دلاری ماهانه با تکمیل چند فاز

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با راه اندازی پالایشگاه های سیراف 480 هزار بشکه میعانات گازی در این واحد ها  تبدیل به ارزش افزوده می شود که با احتساب پالایشگاه ستاره خلیج فارس و از مجموع تولید یک میلیون بشکه ای میعانات گازی از فارهای پارس جنوبی این امیدواری وجود دارد که ما دیگر نیاز چندانی به صادرات این محصول مهم نداشته باشیم و مجموع تولید این محصول در کشور به ارزش افزوده تبدیل شود.

زنگنه با اشاره به پیشرفت دریا و خشکی  فازهای 13،14، و20 تا 24 پارس جنوبی گفت: با راه اندازی این فازها در ماه یک میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد که این رقم بسیار قابل توجه ای است و ضروری است مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مرتبط در این زمینه یاری گر وزارت نفت باشند تا بتوانیم با تزریق سرمایه درآمد ارزی بیشتری نصیب کشور کنیم و در صورت معطلی در این زمینه و عدم تزریق سرمایه کشور را از درآمد ماهانه  یک میلیارد دلار از این شش فاز باقی مانده محروم کرده ایم.

وزیر نفت با اشاره به عملکرد وزارت نفت طی پنج سال گذشته گفت: طی این مدت 275 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شده است که در حال حاضر به تولید برابر با قطر از این میدان دست یافته ایم که این موفقیت بزرگی برای دولت تدبیر و امید است.

طرح دوفوریتی حوزه اشتغال و تامین منابع مالی برای وزارت نفت تدوین می‌شود

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه طرح دوفوریتی در حوزه اشتغال و تامین مالی برای وزارت نفت تدوین می‌شود گفت: کمیسیون انرژی مصمم به تصویب سهم 14/5 درصدی شرکت ملی نفت در مجلس شورای اسلامی است.

فریدون حسنوند با بیان این که «وزیر نفت عزمی جدی برای تکمیل فازهای مختلف پارس جنوبی داشته‌است»، افزود: شاهد دستاوردهای بزرگی در دوره وزارت زنگنه در پارس جنوبی هستیم و خوشحالیم که امروز شاهد تکمیل شدن این پروژه‌ها هستیم و امیدواریم همانطور که وعده داده شده است تا سال آینده شاهد تکمیل این طرح‌ها و پروژه‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه همه ایرانی‌ها از این عظمت و تمدن خوشحال و خرسند هستند، ادامه داد: کمیسیون انرژی به دنبال این است که یک طرح دو فوریتی برای تولید و به‌ویژه افزایش فرصت‌های شغلی در دو وزارت نیرو و نفت و مجموعه‌های وابسته، صنایع بالادستی و پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی و وزارت نیرو داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از کارها در منطقه پارس جنوبی باقی مانده است، افزود: تکمیل این فازها سالانه ۱۲ میلیارد دلار درآمد برای کشور در پی خواهد داشت.

وی، سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران از پالایشگاه‌های داخلی را حق مسلم این شرکت دانست و اظهار امیدواری کرد که اگرچه کمیسیون تلفیق این مهم را تصویب نکرد اما در آن بازنگری کند و به تصویب مجلس برسد.

وزیر نفت قانون به‌کارگیری نیروهای بومی به مدیران پارس جنوبی ابلاغ کند

نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر نیز در این نشست با بیان اینکه منطقه جنوب استان بوشهر دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است به قدمت بیش از 2 هزار سال سیراف اشاره کرد و با بیان اینکه صادرات در 21 قرن پیش در تمدن سیراف استان بوشهر وجود داشته است، خاطر نشان کرد: همانگونه که کشتی نفتکش سانچی حامل محصولات پارس جنوبی برای صادرات بود در 21 قرن پیش هم کشتی سلیمان سیرافی محصولات گوناگونی از این منطقه به دیگر نقاط جهان صادر می‌کرد و نشان از جایگاه این منطقه در تاریخ است.

سکینه الماسی با بیان اینکه استان بوشهر فقط ذخیره انرژی پارس جنوبی نیست، افزود: نیروگاه اتمی بوشهر و پارس جنوبی دو دست آورد بزرگ بعداز نظام مقدس جمهوری اسلامی است که مایه افتخار ایرانیان است.

نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر با تاکید بر اجرایی شدن ماده 47 قانون برنامه ششم مبنی بر بکارگیری نیروهای بومی استانی در پروژه‌های مختلف تصریح کرد: برخی مدیران در بکارگیری نیروهای بومی توجهی نمی‌کنند که لازم است قانون به‌کارگیری نیروهای بومی مجددا ابلاغ شود.

وی با تاکید بر توجه به پیوست‌های فرهنگی مجتمع‌ها و صنایع گاز، نفت و پتروشیمی گفت: صنایع مستقر در منطقه پارس جنوبی توجه ویژه‌ای به پیوست‌های فرهنگی داشته باشند تا حق مسلم مردم منطقه ضایع نشود.

الماسی با اشاره به اینکه بیمارستان مستقر در منطقه پارس جنوبی از سطح 3 هم پایین‌تر است افزود: این بیمارستان به عنوان سطح 3 معرفی شده و این در حالی است که متخصص جراح مغز و اعصاب در این مرکز درمانی مستقر نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر