جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۴۶۴۶
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۹

فکرشهر: به هنگام تشکیل دادگاه دکتر مصدق، طلبه جوانی در دادگاه شرکت می‌کند. این طلبه که بعدها از چهره‌های موثر ایران معاصر می‌شود در دادگاه نهضت آزادی نیز شرکت کرده بود.

به گزارش فکرشهر، تابناک نوشت: «سید محمدرضا حسینی بهشتی» پسر بزرگ شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی که در سال ۱۳۳۶ در قم متولد شده است، این روزها از مرز ۶۱ سالگی گذشته و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران و مدیر گروه فلسفه فرهنگستان هنر است. پسر بزرگ شهید بهشتی تحصیلات خود تا مقطع دبیرستان را در زادگاهش (قم) انجام داده و سپس برای ادامه تحصیل به پایتخت مراجعه می کند. او که در زمان شهادت شهید آیت الله دکتر بهشتی ۲۴ ساله بوده است، علیرغم سه سال و نیم تحصیل در رشته پزشکی آن را رها ‏می‌کند و به علت علاقه‌اش به علوم اسلامی، با بازگشایی دانشگاه‌ها تغییر رشته می‌دهد و به سراغ رشته فلسفه غرب رفته و در ‏دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را می گذراند. بهشتی سپس برای گذراندن دوره دکترا به آلمان می رود و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۶ در آلمان تحصیل می کند. او در سال ۱۳۶۶ به ایران ‏بازمی‌گردد و از همان سال در گروه فلسفه دانشگاه تهران تدریس فلسفه را آغاز می کند.‏ او به زبان های عربی، آلمانی، انگلیسی و اندکی یونانی و لاتینی تسلط دارد و عضویت پیوسته در فرهنگستان هنر، مسئول گروه فلسفه فرهنگستان هنر، عضویت در هیأت امنای مؤسسه مطالعات اجتماعی (وزارت علوم و تحقیقات و فناوری)، عضویت در هیأت امنای پژوهشگاه علوم انسانی و ... بخشی از فعالیت های اوست.

دکتر سید محمدرضا بهشتی در بخشی از گفتگویش با تابناک با اشاره به دادگاه دکتر مصدق عنوان کرد: «ایشان (شهید بهشتی) پیش از انقلاب هم با هوشیاری که نسبت به مسائل اجتماعی از مبارزات صنعت نفت داشت، در دادگاه مرحوم مصدق به عنوان تنها طلبه حاضر در دادگاه شرکت داشت که کارت ورودی ایشان در اسناد مربوط به ایشان وجود دارد. یا در دادگاه نهضت آزادی که آن هم موجود است، علاقه‌مند بود و مباحث دستگاه قضائی را دنبال می‌کرد. برای ایشان یکی از مسائلی که مطرح بود استقلال دستگاه قضایی بود به نحوی که حاکمیت و دولت حتی ضابطین انتظامی جهت‌دهنده به رسیدگی و احکام صادره در این دستگاه نباشند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر