جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۵۱۷
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۲

فکرشهر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم استان بوشهر گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۳ هکتار از زمین‌های ساحلی این شهرستان درقالب طرح بسیج ملی نهال‌کاری به کشت درخت "حرا" (مانگرو) اختصاص یافته است.

به گزارش فکرشهر، غلامحسین آقاجری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ترویج فرهنگ درختکاری، کمک به افزایش سطح عرصه‌های جنگلی، مقابله با ریزگردها، توسعه فضای سبز و سرسبزی کرانه‌های خلیج‌فارس از اهداف اصلی طرح بسیج ملی نهال کاری در این شهرستان ساحلی است.

وی اضافه کرد: ۱۰ هکتار از زمین‌های ساحلی شهرستان تاکنون نهال‌کاری شده‌است و پیمانکاران بومی می‌توانند در کاشت ۱۳ هکتاری حرا مشارکت کنند.

آقاجری اظهارداشت: در دی‌ماه سال ۹۷ نیز پنج هزار اصله نهال در سواحل این شهرستان با مشارکت گروه‌های مردم نهاد و انجمن‌های منابع طبیعی کاشته شد.

وی  افزود: حرا از گونه‌های درختان دریایی شناور در سواحل خلیج فارس، زیستگاه مهم برای آبزیان، بی مهرگان و پرندگان است و نقشی اساسی در حفظ محیط زیست دریایی دارد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم بیان کرد: جنگل‌های حرا روی خاک‌های لجنی ناشی از رسوب حاصل از فرسایش سواحل رشد می‌کند و با جزر و مد آب در دریا شناور می‌شوند و این ویژگی راز شگفتی این جنگل‌های اسطوره‌ای  است.

وی گفت: جنگل‌های مانگرو نقش بسزایی در اکوسیستم دریایی دارد و گل‌های حرا با بوی معطر و دلپسند علاوه بر جذب زنبورهای عسل، زیبایی و جلوه خاصی به طبیعت می‌دهد.

آقاجری افزود: جنگل‌های دریایی حرا از اول خرداد به مدت یک ماه، گل‌های خوشه‌ای زرد رنگ می‌دهند و از آخر مرداد ماه بذر آن برای تولید نهال از این درختان با مشارکت مردم بومی ساحل نشین کشت می‌شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم اظهار کرد: این نهال‌ پس از رشد تا ارتفاع ۲۰ تا ۳۰سانتی متر برای کاشت به سواحل، دهانه رودخانه و محل جزر و مد دریا منتقل می‌شود.

شهرستان ساحلی دیلم در شمال استان بوشهر قرار دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر