شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: مردی در سن و سال و تجربه جو بایدن، کارنامه‌ای دارد با نیم قرن فعالیت مداوم در دنیای سیاست، که در این مدت همواره شخصیت پراگماتیستی و عملگرایانه‌ای از خود را نشان داده است. بایدن شش بار بعنوان عضو کنگره انتخاب شده و هر بار به مدت شش سال در این منصب باقی مانده است. وی رئیس کمیسیون امور خارجه بود که به روابط و مسائل ایالات متحده با خارج می‌پردازد و مهمترین بخش آن، پرونده‌های مربوط به خاورمیانه است...
کد خبر: ۷۸۵۱۹
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۲

فکرشهر: عبد الرحمن الراشد در الشرق الاوسط، روزنامه نزدیک به دولت عربستان سعودی  نوشت: مردی در سن و سال و تجربه جو بایدن، کارنامه‌ای دارد با نیم قرن فعالیت مداوم در دنیای سیاست، که در این مدت همواره شخصیت پراگماتیستی و عملگرایانه‌ای از خود را نشان داده است. بایدن شش بار بعنوان عضو کنگره انتخاب شده و هر بار به مدت شش سال در این منصب باقی مانده است. وی رئیس کمیسیون امور خارجه بود که به روابط و مسائل ایالات متحده با خارج می‌پردازد و مهمترین بخش آن، پرونده‌های مربوط به خاورمیانه است.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: ما در برابر یک سیاستمدار خبره و معروف آمریکایی قرار داریم و این مساله مهمی است، چرا که منطقه عربی درگیر مسائل پیچیده‌ای است که در ضمن آن، روابط استراتژیک دولت‌های محوری در منطقه است.

برخلاف آنچه رسانه‌های مخالف عربستان در مورد تیرگی روابط بین این کشور با آمریکا، همزمان با ورود بایدن به کاخ سفید، ترویج می‌کنند، به عقیده من، کاملا عکس این مساله اتفاق می‌افتد. این در حالی است که با به قدرت رسیدن ترامپ در دوره قبلی هم چنین صحبت‌هایی از سوی دشمنان عربستان مطرح می‌شد. اما همانطور که انتظار داشتیم، منافع و تاریخ طولانی، به سرعت این دو کشور را به هم ربط داده و در زمان ترامپ هم رابطه خوبی بین این دو برقرار شد. البته در این باره باید گفت که ریاض نتیجه اهمیت، نقش و جایگاه خود را می‌بیند و این مهم، ارتباطی به تغییر رئیس جمهور در آمریکا ندارد.

زمانی که در سال ۱۹۹۰ عربستان مخالفت خود با حمله صدام حسین به کویت را نشان داد، موضع جرج بوش نسبت به عربستان، خوب بود. بیل کلینتون از همکاری نظامی حمایت می‌کرد و با عربستان برای پایان دادن به جنگ بوسنی، همکاری کرد. سپس جرج بوش پسر، در قبال حوادث ۱۱ سپتامبر موضع قاطعی را اتخاذ کرده و اجازه نداد رابطه با عربستان، تخریب شود. در این بین، بایدن احتمالا رئیس جمهوری خواهد بود که رابطه با ریاض را بهبود می‌بخشد.

بایدن رئیس جمهور منتخب و کارشناس و متخصص امور بین الملل، به یک همکاری محکم و منطقه‌ای در جهان نیاز دارد و در این میان، عربستان نقش مهمی در افزایش استقرار در منطقه و بویژه در فضای اسلامی دارد. همانطور که حوادثی که اخیرا در پاریس بوقوع پیوست، ثابت کرد که جهان به عربستان، بعنوان رهبر جهان اسلام نیاز دارد، بویژه در مقایسه با دولت‌های اسلامی دیگری که نقش تحریک کننده‌ای را برگزیدند که باعث خشمگین شدن قدرت‌های بزرگ، اتحادیه اروپا و ایالات متحده شد.

بسیاری بر این عقیده اند که با پیروزی جو بایدن، ما وارد مرحله تازه، پیچیده و مهمی می‌شویم که ممکن است برایمان خطرناک باشد.

عده‌ای دیگر بر این عقیده اند که سیاست واشنگتن در جهات مختلفی تغییر می‌کند و دولت جدید آمریکا به دنبال صلح با ایران و ضدیت با عربستان در مورد یمن و پرونده‌های حقوقی است.

آیا باید گفت بایدن یک رئیس جمهور افتخاری است و تیم دیگری دفتر کاخ سفید را اداره می‌کنند؟ در روز‌های آینده به این سوال پاسخ خواهیم داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر