شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
پسر بی بی صدیقه؛ از بم تا جهانی شدن با تولد اولین نوزاد (IVF) ایران
کد خبر: ۸۳۳۵۲
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰

فکرشهر: انگار دنیا بر سرش خراب شده بود وقتی فکر می کرد پس از ۹ بار لقاح خارج رحمی، ۱۷ بار فولیکول گیری، چندین بار جراحی و امتحان روش های مختلف درمان درطول ۱۲ سال، به بن بست رسیده و دیگر بچه دار نمی شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، اما درست در لحظه ای که از همه دنیا قطع امید کرده بود خدا به کمکش آمد و به دکتر افلاطونیان معرفی شد؛ ۲ سال بعد او با روش باروری کمک شده صاحب فرزند شد؛ هنوز که هنوز است باورش نمی شود و حس می کند روی ابرهاست؛ هنوز روز تولد پسرش و وقایع آن روز را با هیجان زیاد و خوشحالی وصف ناشدنی آن لحظه یادآوری می‌کند.

۳۰ سالگی نخستین فرزند به دنیا آمده به کمک روش لقاح خارج رحمی در ایران

نه تنها مریم بلکه مادر وجیهه، نخستین فرزند به دنیا آمده به کمک روش لقاح خارج رحمی (IVF) در ایران نیز کمک پروفسور افلاطونیان و نخستین گروه تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی یزد را هیچ گاه فراموش نمی کنند؛ حالا وجیهه در همین روزها ۳۰ سالگی اش را جشن گرفته و صاحب دو فرزند دو قلوست.

پروفسور، هیچگاه سخن دکتر الحسنی، پزشک محققی که او را در طرح تحقیقی بررسی "میزان موفقیت لقاح خارج رحمی  (IVF) در بیماران نابارور" یاری کرده بود، فراموش نمی کند که گفت، روزی می رسد پاشنه در مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد را از جا بکنند و جای سوزن انداختن هم نخواهد بود؛ همان هم شد اما نه به آسانی و راهی که پزشکان انگلیسی  ۱۲ سال پیش از ایران طی کردند.

قلب عباس افلاطونیان شکست وقتی در دوران جنگ عراق علیه ایران در راه تلاش برای راه اندازی یکی از اولین مراکز درمان ناباروری با تکنولوژی نوین در خاورمیانه، از دو پزشک سوئدی و استرالیایی در کنفرانس توکیو ژاپن درخواست کمک کرد و آنها صراحتا به علت مسائل سیاسی دست رد به سینه اش زدند اما او از بی بی صدیقه، عشق به مردم را آموخته بود و بنابراین با دست خالی و با دشواری بارها راه یزد - تهران را در زمانی که فرودگاه بسته بود با اتوبوس طی کرد تا وسایل مورد نیاز تحقیقات را فراهم کند.

 هدف بلند او که پیشرفت علمی کشور و کمک به زوج های نابارور ایران ناامید از بچه دار شدن بود، با استقامت و تلاش او برای عبور از چالشهای این مسیر پر پیچ و خم به ثمر رسید و در حالیکه تنها ۳۵ سال سن داشت طرح تحقیقاتی اش بسیار مورد استقبال دکتر فقیهی، رئیس دانشگاه وقت و نیز دکتر حسین صادقی شجاع از معاونان پژوهشی وقت وزارت بهداشت قرار گرفت و در نهایت مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد راه اندازی شد.

وقتی خبر تولد اولین نوزاد به دنیا آمده به روش لقاح خارج رحمی (IVF) در ایران در دی ماه ۱۳۶۸ اعلام شد، رسانه های دنیا با تعجب این خبر را مخابره کردند و باورشان نمی شد که محققان ایران موفق به انجام چنین کاری شده باشند؛ ان زمان بود که زوج های ایران از سراسر کشور، اروپا و خاورمیانه برای درمان ناباروری به پژوهشکده تولید مثل در یزد سرازیر شدند و این در شرایطی بود که یزد امکانات زیاد همچون هتل برای پذیرایی مسافران نداشت و خانه های مردم در اختیار زوج های نابارور قرار می گرفت.

او پس از راه اندازی  پژوهشگاه و مرکز تولید مثل و بیمارستان مادر (تخصصی زنان و زایمان و ناباروری ) به مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی در تمام استانها کمک کرد تا  برای کمک به زوج های نابارور راه اندازی شوند؛ بعد از آن گروهی از پژوهشگاه رویان به یزد آمدند تا آموزشهای لازم در این زمینه را فرا بگیرند که این همکاری همچنان ادامه دارد؛ در نتیجه آن، هم اکنون ۸۰ مرکز درمان ناباروری در کشور فعال شده و در حال خدمات رسانی به زوج های نابارور ایران است.

اما انچه او را پدر درمان ناباروری ایران کرده تنها به دلیل پیشرفت های علمی اش، تخصص اش و دست و پنجه طلایی اش حاصل نشده بلکه آنچه بیشتر بیمارانش و کادر درمانی از آن یاد می کنند، صبوری، مهربانی و وجدانی است که در کارش می گذارد؛ در حالیکه برخی پزشکان متخصص در این حرفه پولهای کلانی برای درمان زوج های نابارور کسب می کنند او با تمام وجودش، عشقش و احترامش به مردم که یادگار پدرش احمد و مادرش بی بی صدیقه است، هیچ زوج ناباروری را ناامید می کند و تمام راههای ممکن را با تشخیص به موقع و با کمترین هزینه به پیش می برد؛ در عوض تنها یک چیز خوشحالش می کند؛ آن هم دیدن نتیجه کارهایش و خوشحالی زوج هایی است که سالها برای تولد فرزندشان لحظه شماری کرده اند.

عباس افلاطونیان متولد بم است و پدر و مادرش هم از یزدی های مقیم بم بودند؛ این خانواده از زمانی ساکن بم شدند که غلام علی قناد پدربزرگ او به عنوان یکی از قنادان مشهور یزد ورشکسته می شود و به زاهدان و سپس بم رهسپار می شود؛ پدرش هم تاجر می شود و فروشنده لوازم خانگی و البته علاقمند به کارهای عام المنفعه به طوریکه با کمک خیرین شهر بم، در ساخت یک درمانگاه به نام مهدیه مشارکت می کند.

مادرش بی بی صدیقه کرباسی، فرزند ابوالقاسم کرباسی بنیان گذار هیئت حسینی کرباسی نیز مورد احترام مردم شهر بود و عاشق کودکان؛ همه زندگی اش را وقف کمک به مردم می کرد و بی ریا همه را دوست داشت؛ وقتی دکتر به همراه خانواده برای دیدار مادر به بم می رفتند، مادر جعبه های شیرینی سوغاتی یزد را پیشکش مهماناتی می کرد که برای درمان به خانه پدری می آمدند؛ دلش می خواست هر کاری در توانش هست برای کمک به مردم انجام دهد.

دکتر چنین از او یاد می کند: "به مادر می گفتم نمی خواهم در چهار روزی که مهمان شما هستم مانع آسایش شما شوم ولی او در پاسخ می گفت آنها مریض تواند اما مهمان من هستند؛ همیشه دوست داشت بیشتر خدمت کنم و همین موضوع خوشحال ترش می کرد. خسته می شدم اما او نه و این برای من درس زندگی شد که بدانم احترام به مردم چقدر مهم است"

حالا او چندین سال است به رحمت خدا رفته اما روحش در عباس جریان دارد و نه تنها هنوز به یاد مادر که این روزها سالگرد وفاتش بوده است، بلکه به زادگاهش بم علاقه خاصی دارد؛ گرچه ۳۷ سال از عمرش را به درخواست همسرش و به علت خصلت بارزش که خانواده دوستی است در یزد روزگار می گذراند اما هنوز هم می گوید که اگر به خواست همسرش نبود در بم می ماند و این را در حالی می گوید که تمام توانش را برای خدمت به مردم این شهر گذاشته است.

ماجرای شنیدنی علت تصمیم افلاطونیان برای انتخاب حرفه تخصص زنان و زایمان

از ساخت بیمارستان افلاطونیان گرفته تا راه اندازی زایشگاه مهدیه بم و خدمت در بیمارستان امام خمینی بم تنها بخشی از خدمت این پزشک به مردم رنج کشیده زلزله زده بم است اما اینکه چطور تصمیم گرفت از راه پزشکی به مردم شهر خدمت کند ماجرایی شنیدنی دارد.

او در دوره دبیرستان بود که با درد آپاندیس مواجه می شود و از آنجا که در بم جراح وجود نداشت با کمک اقوام از طریق جاده خاکی بم - کرمان به بیمارستان ارجمند کرمان منتقل و توسط یک پزشک که اتفاقا یزدی بوده است درمان می شود؛ در پی این واقعه به رشته پزشکی علاقمند می شود و تصمیم می گیرد این حرفه را دنبال کند و این در شرایطی بود که در درس ریاضی بسیار موفق بود.

در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت و در همان سال در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول شد؛ او از همان سال نیت کرد پس از اتمام تحصیل به بم برگردد و به مردم شهرش خدمت کند چرا که فکر می کرد همانطور که خودش به پزشک نیاز پیدا کرد مردم نیز حالا به کمک او نیاز دارند. همین شد که سال ۱۳۵۴ و پس از فارغ التحصیلی به بم برگشت و بی اندازه کار کرد چرا که در بم تنها چند پزشک هندی و پاکستانی وجود داشت و بنابراین حضور یک پزشک ایرانی در این منطقه بسیار نیاز بود.

او در جریان فعالیتش دریافت که بسیاری از زنان در هنگام زایمان به دلیل نبود متخصص زنان یا جان خود را در جاده بم – کرمان از دست می دهند و یا به سختی خود را به کرمان برای درمانهای تخصصی تر می رسانند؛ همین شد که تصمیم گرفت تخصص زنان و نازایی را انتخاب کند و در نهایت دوباره به بم برگردد تا به مردم این منطقه خدمت کند. خودش می گوید اگر دوباره جوان شود باز هم همین شغل را انتخاب می کند چرا هدفش همیشه خدمت به مردم بم بوده است.

شعار عباس افلاطونیان در زندگی همین است؛ در زندگی هدف داشته باش و برای رسیدن به اهدافت تلاش کن و این هدف مقدس خواهد بود اگر نفع دیگران در آن باشد و اینکه از مسیر رسیدن به هدف چه خدمتی به جامعه می شود.

او سال ۱۳۵۹ و بعد از فارغ التحصیلی دوره تخصص و بعد از انقلاب انقلاب به بم برگشت و سه سال در این شهرستان خدمت کرد؛ همزمان با خدمت در بیمارستان امام خمینی بم، به همراه دوستش دکتر هاراطونیان که به دعوت او و برای گذراندن دوره طرح به بم آمده بود، در راه اندازی زایشگاه مهدیه، همان درمانگی مشارکت کرد که پدرش در ساخت آن کمک کرده بود؛ پدری که هیچگاه اصرار نداشت فرزندانش حرفه او را پیشه کنند و بسیار علاقمند بود ۱۰ فرزندش درس بخوانند.

عباس، یادگار پدر نیز برای او سنگ تمام گذاشت و بیمارستانی به یاد پدرش، افلاطونیان در بم ساخت؛ کلنگ توسط پدر به زمین زده شد و آنقدر محکم ساخته شد که در زلزله مهیب سال ۱۳۸۲ با وجود آسیب دیدن اما پابرجا ماند و کسی در این بیمارستان آسیب ندید؛ با کمک کریمی، استاندار دلسوز وقت، این بیمارستان دوباره در عرض ۹ ماه بازسازی شد و اولین جایی بود که مردم جرات کردند زیر سقف آن بخوابند چرا که تا قبل آن همگی در چادرها بسر می بردند.

چگونگی شکل گرفتن نخستین دانشگاه علوم پزشکی در یزد

بعد از سه سال خدمت در بم به اصرار همسرش که دختر دایی او و اهل یزد بود به این شهر مهاجرت کردند؛ او در آغاز با زنده یاد دکتر جلال مجیبیان از متخصصان بنام و تاثیرگذار در استان یزد و متخصص زنان و زایمان همکاری و در سال ۱۳۶۲ در راه اندازی اولین دانشگاه علوم پزشکی پس از انقلاب در یزد ایفای نقش می کند. این دانشگاه با کمک اساتیدی همچون دکتر جمالی(پاتالوژیست) و نیز مرحوم صدوقی پا می گیرد.

دکتر افلاطونیان در سال ۱۳۶۴ وارد دانشگاه علوم پزشکی یزد می شود و در بدو ورود به دانشگاه وارد شورای پژوهشی دانشگاه می شود که هنوز هم در این شورا در حال خدمت است. تا به اکنون حدود ۳۵ سال است که در این دانشگاه در حال تدریس است. هنوز که هنوز است عاشق معلمی است و می گوید:" اساتید با دیدن دانشجوهای جوان، خود نیز جوان می شوند و انرژی مضاعفی برای نزدیک شدن به اهدافشان می گیرند."

عباس در ادامه به همراه دکتر کریم زاده، دیگر متخصص زنان و زایمان که سال ۱۳۶۳ از تهران به یزد آمده و به دانشگاه پیوسته بود، به ادامه کار می پردازند. آنها در آغاز پروژه ای برای بررسی میزان موفقیت (IVF) یا لقاح خارج رحمی در زوج های نابارور ایران تعریف کردند؛ این پروژه چندین سال بود که در دنیا در حال اوج گرفتن بود اما عملیاتی کردن آن در ایران به علت مصادف شدن با جنگ عراق علیه ایران بسیار دشوار بود؛ هم رفت و آمدها مشکل بود و هم امکانات کم.

در نهایت آنها، طرح تحقیقاتی را به دانشگاه علوم پزشکی یزد ارائه کردند و دانشگاه هم پذیرفت. او در حالیکه تنها ۳۵ سال سن داشت طرحش را ارائه کرد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت؛ هم وزارت بهداشت و هم خارجی ها باورشان نمی شد که گروهی در یزد آن هم در شرایط جنگ، بتوانند چنین کاری انجام دهند که در دنیا نو بود؛ اولین کشوری که به چنین تکنولوژی دست یافت، انگلیس در سال ۱۹۷۸ میلادی بوده است و پنج سال بعد آمریکا توانست؛ پیش از آن نیزاسترالیا موفق به این کار شده بود و کم کم سایر کشورهای اروپایی در این زمینه پیشرفت کردند؛ ایران در خاورمیانه نیز جزء کشورهای اول و دوم در اجرای موفقیت آمیز این پروژه بوده است.

تعجب رسانه های دنیا از تولد اولین فرزند ای وی اف ایران در سال ۶۸

هیچ وقت از یادش نمی رود روزی که خبر تولد اولین فرزند ای وی افی ایران که اتفاقا ۸ دی ماه سالگرد تولدش بوده است، رسانه ای شد؛  خیلی از خبرگزاری های دنیا این خبر را با تعجب اعلام کردند و باور نمی کردند که ایرانی ها در چنین شرایطی بتوانند چنین تکنولوژی در سال ۱۹۹۰ میلادی و سال ۱۳۶۹ خورشیدی داشته باشد.

پروفسور افلاطونیان به ایسنا گفته است، برخی ها در چند سال اخیر ادعا کردند که اولین عمل لقاح خارج رحمی را آنها انجام داده اند و در این شرایط تعجب می کنم که چرا ۲۵ سال پیش چنین ادعایی نداشتند و حالا این موضوع را مطرح کنند؟ همه اینها در حالی است ما در یزد اولین گروهی بودیم که لقاح خارج رحمی را انجام دادیم.

همین بس که از عباس افلاطونیان در دیدارش با رهبری در سال ۱۳۸۶ تقدیر شده و رهبری درباره او گفته است" اولین جرقه پرشعف درمان ناباروری در یزد زده شد. افراد زیادی به یزد و تهران می آیند و مرادشان در این قضیه، یعنی فرزندخواهی برآورده می شود با قیمتی ارزانتر از دنیا و محیطی عفیفانه و نجیبانه تر"

کاهش بسیار هزینه های درمان ناباروری با طرح اجرا شده از سوی دولت در چند سال اخیر

افلاطونیان از کاهش بسیار هزینه های درمان ناباروری با طرح اجرا شده از سوی دولت در چند سال اخیر گفت و تشریح کرد: برخی بیمه های تکمیلی هزینه های درمان ناباروری را پوشش می دهد؛ وزارت بهداشت نیز از چند سال پیش طرحی را تحت عنوان حمایت از زوج های نابارور به اجرا گذاشت که در مراکز دولتی و برخی مراکز خصوصی از این طرح استفاده می شود و مبلغی از هزینه ها توسط دولت تامین می شود؛ حتی در طرحی جدید که هنوز اجرا نشده درنظر دارند داروهای درمان هم تحت پوشش بیمه قرار دهند؛ هزینه ها نسبت به گذشته خیلی تفاوت کرده است و در یزد شاهد آن هستیم که حتی کسانی که نمی توانستند برای درمان مراجعه کنند حالا با کاهش هزینه ها می توانند برای درمان اقدام کنند.

درمان نازایی در ایران تنها با ۵۰۰ دلار

وی در ادامه گفت : قبل از شیوع کرونا، تعداد زیادی بیمار از کشور عراق داشتیم که تنها با صرف هزینه ۵۰۰ دلار، می توانستند دو هفته در یزد زندگی و هم با روش (IVF)، درمان و صاحب فرزند شوند؛ هزینه های درمان در ایران ۱۰ برابر کمتر از کشورهای دیگر است چرا که هزینه درمان در کشورهای دیگر حداقل ۵۰۰۰  دلار است ولی در اینجا بخاطر مسائل مربوط به قیمت ارز ارزانتر تمام می شود.

به گفته این متخصص درمان نازایی، امکانات درمان در ایران با کشورهای دیگر یکسان است و تنها تفاوت محدودی در تامین تجهیزات به روز شده به دلیل تحریم ها وجود دارد ولی تکنولوژی همان است و فرقی نمی کند.

مشخص شدن تاثیر کرونا بر باروری در سال های آینده

پروفسور در پاسخ به اینکه کرونا تا چه اندازه می تواند در روند بارداری موثر باشد، توضیح داد: هنوز اثر این ویروس به صورت کامل مشخص نیست چرا که تنها یکسال است با این ویروس برخورد کرده ایم، بنابراین با گذشت زمان، اثرات ویروس کرونا بر جنین، زنان باردار و ناباروری، سقط جنین، زایمان زودرس و آنومالی جنینی بر اساس مطالعات جداگانه مشخص می شود؛ اینها سوالاتی است که در آینده می توان به آنها پاسخ داد و نهایت همکاران فوق تخصص پری ناتولوژیست می توانند بهتر پاسخگو باشند.

بر طبق مطالعاتی که افلاطونیان بررسی کرده، درست است که مواردی همچون افزایش سقط جنین در پی ابتلا به کرونا و سایر ویروس ها گزارش شده اما سوال اول این است که آیا ویروس می تواند سبب آسیب دیدن اسپرم مردان، ناباروری آنان و یا انتفال ویروس به زنان شود؟ مطالعات اندکی در این زمینه در یزد شروع شده که به صورت قطعی پایان نیافته اما پاسخ این گروه محقق این بوده که تاکنون اثر این ویروس در اسپرم مردان مبتلا به کرونا مشاهده نشده است.

اما در مطالعات جهانی ثابت کرده است  که این ویروس در مایع منی مردان دیده شده است و در آینده مشخص خواهد شد که آیا این موضوع بر روی کیفیت و کمیت اسپرم تاثیرگذار بوده است یا خیر؟ پاسخ این مسائل در حال حاضر امکان پذیر نیست چرا که ابتدا مطالعات به صورت جداگانه توسط پژوهشگران مختلف انجام می شود و سپس افرادی این مطالعات را جمع بندی می کند و بررسی می شود که در مجموع جمع جبری تاثیرگذار بوده است یا خیر؟

می گوید، اگر از او بپرسند آیا کرونا بر روند درمان ناباروری افراد مبتلا به کرونا اثر دارد یا نه، به آنان خواهم گفت نمی دانم چرا که اثراتش هنوز ناشناخته است و اختیار درمان در چنین شرایطی به عهده بیمار است و از بیماران رضایت نامه کتبی گرفته می شود؛ بیماران می توانند جنین را فریز کنند تا در شرایط ایمن، انتقال جنین رخ دهد که بارها این کار انجام شده است.

دکتر که به تازگی یکی از دوستان خوب و همکارش را به نام دکتر فقیهی، متخصص چشم و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد را بر اثر کرونا از دست داده، با تاثر از این واقعه یاد می کند و ادامه می دهد: با وجود آنکه امید بسیاری به نجات دکتر فقیهی وجود داشت اما از دست رفت؛ خانواده ام همیشه نگران سفرهایم به تهران در ایام کرونا هستند و من هم طبیعتا می ترسم چرا که هواپیما در سفرهای هوایی شلوغ است و درست است که همه ماسک می زنند اما کافی است یک نفر مبتلا به مدت ۱۵ دقیقه در فضای بسته هواپیما حضور داشته باشد، در آن صورت به راحتی می تواند به دیگران منتقل شود.

کرونا بر روند درمان زوج های نابارور نیز اثر گذاشته تا آنجا که بر طبق پیشنهاد سازمان های جهانی، از اسفندماه ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹ به علت ناشناخته بودن کرونا و نیز اورژانسی نبودن برخی درمانهای نازایی متوقف شد اما حالا با فروکش شدن بیماری و فشار بیماران برای ادامه درمانشان، افلاطونیان خدمت رسانی به بیماران در بیمارستان درمان ناباروری اش در یزد را از سر گرفته است.

او در ادامه گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: کادر درمان اولین کسانی هستند که در مقابل کرونا آسیب پذیرترند و در مقابل وظیفه کادر درمان، کمک به بیماران است؛ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نیز همه تلاششان را برای کمک به مبتلایان به کرونا انجام دادند اما در عین حال مرگ و میر در پیک مختلف شیوع در یزد و بسیاری از استانها قابل توجه بود و کنترل آن تنها به تلاش کادر درمانی بستگی ندارد.

از نظر افلاطونیان و کادر پزشکی جهان، آمار ۵ درصد مرگ و میر یک بیماری، عدد بالایی است و این موضوع تنها مختص به ایران نبود بلکه کشورهای پیشرفته ای همچون آمریکا و انگلیس و فرانسه که شاید سطح سیستم های درمانی بهتری دارند نیز مرگ و میر بالای مبتلایان را تجربه کردند چرا که سطح و سرایت انتشار این بیماری زیاد بوده است؛ هر چه سطح سرایت کم شود میزان مرگ و میر نیز کاهش می یابد؛ همین شده است که حدود پنج درصد بیماران مبتلا به کرونا وضعیت وخیمی پیدا می کنند و کارشان به ای سی یو کشیده می شود و ممکن است جان خود را از دست دهند.

به اعتقاد پروفسور، کرونا بیماری جدید و ناشناخته ای است؛ اوایل معتقد بودند که این بیماری بیشتر جان سالمندان دارای بیماری های مزمن را می گیرد اما اخیرا مشاهده شده که نوع معروف شده به کرونای انگلیسی جان جوانها را نیز گرفته است؛ تشخیص انواع و چگونگی جهش های مختلف این بیماری در آینده به عهده متخصصان عفونی و اپیدمیولوژیست هاست اما آنچه که دنیا برای نجات از این بیماری چشم دوخته، تزریق واکسن است تا بدن بتواند واکنش بیولوژیک نشان بدهد و با تولید آنتی بادی خود را ایمن سازد.

واکسن تا پیش از این نیز برای مقابله با بیماری های عفونی ناشی از ویروس و یا باکتری بکار گرفته شده است و همین امر باعث افزایش طول عمر انسان در طول تاریخ شده است تا آنجا که هم اینک دیگر مرگ و میر ناشی از بیمارهای عفونی و واگیر کمتر شده  چرا که با بیماری های عفونی برخورد شده است و آنچه بیشتر باعث مرگ در ایران می شود عوارض دیابت و سرطان ها به عنوان نمونه هایی از بیماران غیرواگیر و یا تصادفات است.

همه مردم ایران باید برای مقابله موفق با کرونا واکسینه شوند

وی به ایسنا تاکید کرد که همه مردم ایران باید برای مقابله موفق با کرونا واکسینه شوند تا نگرانی کمتری از روند شیوع کرونا وجود داشته باشد.

این روزها نه تنها کرونا بلکه آلودگی هوا نیز با انتشار سوخت های فسیلی در کلان شهرهای ایران خبرساز شده و این سوال را به ذهن می آورد چه بلایی سر مادران باردار می آید و آیا انان و نوزادهای در راهشان از آلودگی هوا در امان می مانند؟

به گفته دکتر افلاطونیان آلودگی هوا ناشی از انتشار مواد سمی رخ می دهد و انتشار انواع گازهای ناشی از سوخت خودروها و یا گوگرد و سرب بر اثر سوختن مازوت می تواند بر دستگاه تنفسی و سایر ارگانهای بدن و نیز اندام تناسلی اثر گذارد؛ به عنوان مثال در مطالعه ای دیده شده که آلودگی هوا می تواند میزان سقط جنین را افزایش دهد اما برای ثابت شدن این موضوع باید مطالعات بیشتری در مناطق مختلف دنیا انجام شود تا علت تاثیرگذاری آن مشخص شود اما قطعا بی تاثیر نیست؛ همانطور که مشاهده شده مرگ و میر افراد مسن و مبتلا به بیماری های مزمن با آلودگی هوا بیشتر می شود.

اما اینجا در مرکز درمان ناباروری بیمارستانی در تهران، دکتر به دور از هیاهوی آلودگی تهران و ماجراهایش در حال ویزیت بیمارانی است که مدت هاست آمدنش را از یزد انتظار کشیده اند؛ در راهروی باریک کلینیک فوق تخصصی نازایی، یکی در حال رفتن به اتاق جراحی برای فولیکول گیری و دیگری در حال انتقال به بخش مراقبتهای پس از عمل است.

گروهی در صف انتظار برای ویزیت شدن و تشخیص روند درمان هستند؛ ازهم می پرسند چه کسی از کار دکتر نتیجه گرفته؟ دیگری با ناامیدی می گوید از روند درمان بی نتیجه خسته شده و به کنار دستی اش می گوید دعا کنید این بار از کار دکتر افلاطونیان نتیجه بگیرم.

یکی دیگر آماده از جنین فریز شده اش استفاده کند و دوباره روش (IVF) را امتحان کند و به بیمار دیگر می گوید، نگران نباش دکتر خوش اخلاق است و هر کمکی از دستش بر بیاید برایت انجام می دهد؛ خلاصه کلام آنکه اینجا اخرین شانس شان را برای بچه دار شدن با کمک دکتر افلاطونیان امتحان می کنند و همگی می گویند توکلشان به خداست.

پدر درمان ناباروری ایران از زوج های ایرانی که انتظار بچه را می کشند می خواهد ناامید نباشند و درباره فرایند تولید مثل این طور توضیح داد: در حالیکه یک زوج سالم در یک ماه ۲۵ درصد توان باروری در ازای یک سیکل قاعدگی زن دارند اما آنها که به درمان نازایی وارد شدند به هر شکل و از طریق درمان طبی، جراحی، باروری کمک شده ای وی اف توانستند به طور متوسط کمک کنند تا موفقیت باروری ۲۵ درصدی زن در هر سیکل قاعدگی حاصل شود.

ممکن است زوجی در یک ماه ۲۵ درصد بارور بشوند، ۶ ماه، ۷۵ درصد، یک سال ۸۵ درصد و ۲ سال ۹۰ درصد شود؛ ملاک باروری را یکسال قرار دادیم چرا که تنها ۵ درصد تفاوت شانس باروری در میان یک سال و ۲ سال است و به همین دلیل پزشکان می گویند در صورتیکه یک زوج یک سال با هم باشند و به صورت نرمال حاملگی اتفاق نیفتد درمان برای این زوج کمک کننده است که در همه دنیا صادق است.

پزشکان در گذشته معتقد بودند بیشتر زنان و کمتر مردان در ناباروری دخیل هستند اما این فاصله روزبه روز در حال کمتر شدن است و یا به عنوان مثال می گفتند تنها افزایش سن زنان در نازایی آنان دخیل است اما حالا می گویند سن مردان نیز مهم است و اگر سن مرد از ۴۰ سالگی عبور کند باروری اش کاهش می یابد و یا خطر سقط در زنان افزایش می یابد؛ گاهی هم نازایی ها علت های ناشناخته ای دارند.

وی ادامه داد: در خانمها بیشتر اشکال در تخمک گذاری است که انواع و اقسام دارد و علت بیشتر نازایی مردان نیز ناشناخته است؛ ممکن است بخشی از نازایی مرد به علت دارو و یا اشعه باشد اما بیشترشان ناشناخته است.

تولد فرزند با کمک درمانهای کمک باروری در برخی کشورها در حال افزایش است

افلاطونیان خاطرنشان کرد: درمان های جدید نازایی از ۴۲ سال پیش شناخته شده است و توانسته بسیار کمک کننده باشد؛ هم اینک ۸ میلیون فرزند در دنیا داریم که با تکنیک های درمانی به دنیا آمده اند و جالب است که تولد فرزند با کمک این نوع درمانها در برخی کشورها در حال افزایش است؛ به عنوان مثال ۵ درصد تولدها در دانمارک با کمک روشهای درمانی حاصل شده است چرا که ممکن است خانواده ها در چنین کشوری دیرتر فرزند بخواهند و سن بارداری در چنین کشوری افزایش یافته باشد و در نتیجه مجبور به استفاده از کمک های درمانی برای تولد فرزند شوند.

وی تاکید کرد: ممکن است همین فرایند در کشور ما در سال های آینده هم اتفاق بیفتد و به همین دلیل لازم است به ازای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، یک مرکز درمان ناباروری وجود داشته باشد و حال که ایران حدود ۸۰ میلیون جمعیت دارد حدود ۱۶۰ مرکز نیاز خواهد بود در حالیکه هم اینک حدود ۸۰ مرکز وجود دارد؛ امید است این مراکز در سال های آینده در جاهایی که نیاز است تاسیس شود.

موکول شدن زمان قطعی درمان کامل ناباروری در دنیا به آینده

او، زمان قطعی درمان کامل ناباروری در دنیا را به آینده موکول کرد و گفت: این علم آینده است که ناباروری را می تواند به طور کامل از بین ببرد؛ به عنوان مثال دانشمندان در کنار پرداختن به (IVF)، به اهمیت سلولهای بنیادین پی بردند که هم از سلولهای جنینی حاصل می شود و هم از سلولهای سوماتیک. دانشمندان در حال تحقیق هستند تا بتوانند با استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان و بافت های دیگر برای انسانی که اسپرم ندارد و یا تخمک ندارد سلولهای جنسی بسازند که این تحقیق برای حیوانات جواب داده و به نظر می رسد خیلی این موضوع طول نکشد که اگر از ان استفاده شود تغییر زیادی حاصل می شود؛ عده ای هستند که دوست ندارند از طریق اهدای اسپرم و یا تخمک دیگری بچه دار شوند که با این روشهای نوین این مشکلات هم حل خواهد شد.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد، تکنیک های (IVF) در آینده آسانتر شوند همانطور که دانشمندی ژاپنی در آمریکا گفته بود در آینده آنقدر تکنیک های (IVF) آسانتر می شوند که افراد می توانند خیلی آسان و با قیمت ارزان از آن استفاده کنند.

او ضمن اینکه از تولید مثل به عنوان یکی از ارکان حیات انسان یاد می کند، فرزندخواهی را برای مادران یک نعمت دانسته، نعمتی که مادر می تواند عشقش را به پای فرزندش بگذارد و بنابراین معتقد است هر اقدامی در این جهت انجام شود خدمت است، کما اینکه می گوید: در همین مسیر تشخیص ناباروری در ایران بیشتر شده است؛ قبلا آمار آن گرفته نمی شد و یا تشخیص داده نمی شد و جمعیت ایران هم مثل اکنون نبود.

وی، اینکه اعلام می شود ۲۰ درصد زوجین ایران نابارورند را درست نمی داند و در توضیح می گوید: قبل انقلاب، جمعیت ایران ۳۰ میلیون بوده که هم اکنون به ۸۰ میلیون رسیده است؛ طی تحقیقی که در چند سال پیش در یزد انجام شد مشخص شد تنها ۵ درصد زوجین، نابارور بودند که البته سن زوجین در این تحقیق پایین بوده است.

بهترین زمان باروری یک زن بین ۲۱ تا ۲۹ سالگی است

این استاد درمان نازایی، بهترین زمان باروری یک زن را بین ۲۱ تا ۲۹ سالگی دانسته و در عین حال تصریح کرده است، خیلی از دختران ایرانی بالای ۳۰ سال ازدواج می کنند و برخی هم بارداری را به خاطر شرایط تحصیل و یا موقعیت اجتماعی و اقتصادی به تاخیر می اندازند که از نظر پزشکی دیر می شود و سن بالای بارداری دردسرساز می شود و یا درگیر بیماری هایی مثل اندرومتریوز و بیماری های رحمی می شوند؛ تحقیقات نشان داده باروری مردان نیز تا ۴۰ سالگی مشکلی ندارد اما بعد از ۴۰ سالگی میزان باروری شان کاهش پیدا می کند.

محقق پژوهشکده تولید مثل یزد درباره روش های درمانی دیگر کشورها توضیح می دهد: اگر چه اولین فرزند (IVF) دنیا به نام "لوئیز برون" در یک سیکل خود به خودی در زمانی که سونوگرافی واژینال وجود نداشته شکل گرفته و متولد شده است اما اکثر سیکل های (IVF) با تحریک تخمک گذاری بوده ولی حداکثر دو جنین منتقل می شود.

تا چند سال پیش، پزشکان گاهی از چندین جنین استفاده می کردند که عوارضی همچون سقط ها و یا چند قلو زایی ها را افزایش می داد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتند بیشتر از دو جنین در رحم نگذارند و یا از یک جنین خیلی خوب استفاده کنند و باقی جنین های تشکیل شده را منجمد کرده و در ماههای بعد اگر نیاز شد از آن استفاده کنند.

او بهترین روش برای درمان ناباروری را تشخیص به موقع می داند و تصریح می کند: پزشکان نه سیاستگذار جمعیت هستند و نه می توانند به مردم توصیه کنند که زودتر ازدواج کنند چرا که درنظرگرفتن شرایط اجتماعی را می طلبد اما پزشکان همیشه توصیه می کنند اگر امکان برای خانواده ها هست در سنین پایین تری اقدام به فرزندآوری کنند و بعد از آنکه امتحانشان را پس دادند و فرزند اولشان را آوردند می توانند با تاخیر فرزند دوم را بیاورند.

به نظر دکتر، بهترین خانواده ها از نظر سلامت روان، خانواده هایی هستند که دو فرزند دارند چرا که تک فرزندها دچار کمبودهایی می شوند که خانواده ها خود با آن مواجه می شوند، بنابراین توصیه می شود که زوجین از خود زوجی به یادگار بگذارند؛ در کل نخست مهم است که زوجین چه زمانی اقدام به فرزندآوری می کنند و دوم تشخیص به موقع و راهنمایی درست است چرا که به عنوان مثال همه بیماران نیاز به (IVF) ندارند و ممکن است با مصرف داروی کم و یا دریافت آنتی اکسیدان توسط مردان باروری بهتر شود و یا روش هایی همچون لاپاراسکوپی و سیستوسکوپی برای درمان کمک می شود.

افلاطونیان به ایسنا می گوید تنها درصدی از افراد نابارور نیاز به روش های باروری کمک شده پیدا می کنند؛ زوج ها می توانند قبل از استفاده از (IVF) از روش( IUI) که روشی آسانتر و با کمک انتقال اسپرم به درون رحم انجام می شود، کمک بگیرند. خوبی روش ای وی اف این است که اگر بار اول  موفقیت امیز نبود می توان از جنین های فریز شده برای بار دوم، استفاده و دوباره این روش را امتحان کنند.

مشکلات پیوند رحم چیست که هنوز در ایران انجام نشده است؟

پدر درمان ناباروری در ایران معتقد است روش های نوین دنیا برای درمان نازایی همچون پیوند رحم هنوز خیلی جای کار و بررسی دارد و درست است که پیوند رحم در دنیا در حال انجام است اما در منطقه خاورمیانه اولین بار یگ گروه از اسکاندیناوی، این کار را در عربستان سعودی انجام دادند که البته موفقیت آمیز نبود و منجر به سقط جنین شد و در نهایت این فرایند ادامه پیدا نکرد چرا که مطالعات حیوانی هنوز کامل نشده بود اما پس از آن مطالعات ادامه پیدا کرد؛ هم اینک کشورهایی همچون سوئد و بلژیک در این زمینه موفق عمل کردند.

اما مشکلات پیوند رحم چیست که هنوز در ایران انجام نشده است؟ به گفته دکتر، پیوند رحم عملی موقتی است و مثل پیوند کبد نیست که نتیجه اش دائمی باشد و صرفا برای حاملگی انجام شود؛ این اقدام برای زنی انجام می شود که به هر دلیل رحم ندارد و می خواهد حاملگی  در رحم خودش انجام شود؛ در فرایند پیوند رحم، داروهای مهار کننده منی هم باید مصرف شود که اینها نیز ممکن است بر روند حاملگی اثراتی داشته باشد؛ برای همین است که این نوع پیوند در سراسر دنیا پذیرفته نشده و جا نیفتاده است.

راهکارهای دیگری هم وجود دارد که آن هم استفاده از رحم های جایگزین است به اینگونه که جنین تشکیل شده در رحم زن داوطلب دیگری پرورش داده شود و البته آن هم مسائل خاص خودش را دارد.

مشکلات اجرای قانون اهدای جنین در کشور

دکتر افلاطونیان به نکات تامل بر انگیزی درباره مشکلات اجرای قانون اهدای جنین در کشور اشاره کرد و گفت برای همین است که اهدای جنین در یزد انجام نمی شود اما چرا؟

او تشریح می کند: با وجود آنکه اهدای جنین، قانون دارد و اتفاقا پیشنهاد دهنده آن هم یزد و توسط دکتر وحیدی نماینده میبد در مجلس مطرح شده و مصوب شده است اما درآیین نامه اجرایی آن مواردی وجود دارد که کار را سخت کرده است؛ در آیین نامه اجرایی آن آمده است که دهندگان و گیرندگان نباید همدیگر را بشناسند و جزء اسرار سری است که لازمه اش است؛ خیلی از کشورهای دنیا از سوی دولت، یک برنامه ثبت نام با شرایط خاص مخفی راه اندازی کرده  اند تا اهدا کنندگان به صورت رایگان و متقاضیان بوسیله یک کد شناسایی شوند و با هدایت همان مرکز به جایی معرفی می شوند که بتوانند از آن اهدا استفاده کنند در صورتیکه هم اینک به این شکل در ایران اجرا نمی شود.

در ایران واسطه هایی هستند که به جای اهدا، پول دریافت می کنند و این سبب می شود کلمه اهدا زیر سوال برود؛ خیلی پیش تر قبل از استفاده از اعضای فرد مرگ مغزی شده، خرید و فروش کلیه در ایران به صورت غیرقانونی انجام می شد که هم اینک هر چند کم شده اما وجود دارد و برای اهدای جنین نیز به همین شکل است. اهدای جنین در برخی کشورها همچون انگلستان مرسوم است اما با این تفاوت که فرد اهدا کننده تنها باید هزینه رفت و آمد را دریافت کند و نه هیچ هزینه دیگری و در غیر این صورت جرم تلقی می شود.

خرید و فروش جنین در کشور غیرقانونی و نادرست است

خرید و فروش جنین کار درستی نیست اما در هر حال خانواده هایی وجود دارند که ناباروری زن یا مرد در آنها سبب شده تا مرز پاشیدن خانواده پیش رود و یا مادری که به هر دری می زند تا از عشق مادری بهرمند شود، پس حل این مساله به عهده وزارت بهداشت است که مرکز ثبت نامی ایجاد کند تا مراکز بتوانند تحت کنترل آنجا به شکل منطقی پیش بروند.

به گفته رئیس قطب درمان ناباروری ایران، ما در ایران فقط قانون اهدای جنین داریم و قانون اهدای تخمک و یا اسپرم نداریم و برای رحم جایگزین هم قانون نداریم؛ خیلی از مراکز نیز در قالب قانون اهدای جنین در حال انجام فعالیت هستند. به عنوان مثال ممکن است در جریان اهدای تخمک اگر آقایی خانمی را به ازدواج موقت خود در بیاورد و حتی در کلام آن را منعقد کند زوج شرعی تلقی می شوند که در این صورت می توان از طریق اسپرم و تخمک این دو فرد جنینی تشکیل شود تا در رحم همسر اصلی قرار داده شود؛ در این شرایط شوهر یکی است و تنها بر روی کاغذ همسر شرعی هم هستند و این در شرایطی است که اهل تسنن ایران، این موضوع را و حتی اهدای جنین را قبول ندارند.

او ابراز امیدواری کرد بتوان قانون بهتری وضع شود چرا که به اعتقاد او وجود یک قانون بد بهتر از بی قانونی است و تصریح کرد: اگر قانون در کشور نباشد به استناد بی قانونی، هر کاری دلشان بخواهد انجام می دهند اما در مجموع اهدای اسپرم را در این قانون نمی توانیم بگنجانیم.

وی اضافه کرد: می شود اهدای تخمک را با ازدواج شرعی انجام داد اما برای اهدای اسپرم نمی توان کاری انجام داد بنابراین اگر چنین کاری در کشور انجام می شود به صورت غیر قانونی است. ممکن است برخی فقها این موضوع را از نظر شرعی مجاز بدانند اما همان ها  در ادامه فتوی شان گفته اند که هیچ بعید نیست، جنین از صاحب نطفه ارث ببرد.

تنها درصدی از افراد نابارور نیاز به روش های باروری کمک شده پیدا می کنند که آن هم قبل از استفاده از ای وی اف از روش ای یو ای که روشی آسانتر و با کمک انتقال اسپرم به درون رحم انجام می شود و خوبی روش ای وی اف این است که اگر بار اول  موفقیت امیز نبود می توانند از جنین های فریز شده برای بار دوم، استفاده و دوباره این روش را امتحان کنند.

متاسفانه درصدی از این زوجها به هر دلیلی با وجود استفاده از همه این روشها به هر دلیلی نتوانند جواب بگیرند چرا که ممکن است رحم جنین را نپذیرد و یا جنین مناسب نباشد، این روش به شکست بینجامد و توصیه مان به چنین افرادی گرفتن فرزندخوانده است چرا که یک زن می خواهد عشقش را به پای یک فرزند بریزد و چه بهتر که در صورتیکه نمی تواند فرزندی داشته باشد کودکی را به فرزندی بپذیرد که سرپرستی ندارد.

او یادی می کند از فرزندانی که در زلزله بم پدر و مادرشان را از دست داده بودند، بنابراین خیلی از پدر و مادرهایی که خواهان فرزند بودند، این کودکان را به سرپرستی پذیرفتند و در این راه، دو خدمت کردند، یکی انکه نگهداری از کودکان بی سرپرست را قبول کردند و دیگری خودشان از نظر روحی آرام شدند.

آیا ضایعات مادرزادی در کودکان به دنیا امده به روش ای وی اف بیشتر بوده است؟

پروفسور افلاطونیان در پاسخ به اینکه آیا ضایعات مادرزادی در کودکان به دنیا امده به روش ای وی اف بیشتر بوده است، این گونه توضیح می دهد که ممکن است در آمارها کمی بیش از موارد معمولی باشد اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست. علاوه بر این، کودکانی که به این روش به دنیا می آیند توجه زیادی از سوی خانواده هایشان که مدت زیادی درگیر ناباروری بودند، می شود به گونه ای که در تربیت آنها مشکلاتی بوجود می آید.

وی با گلایه از برخی مراکز درمان که در ابتدا روش (IVF) را برای درمان ناباروری انتخاب می کنند، می گوید: این کار غیر اصولی است هر چند ممکن است برخی مواقع نیاز به استفاده از این روش در همان مراحل آغازین درمان باشد. روش ای وی اف عوارض زودرس و دیر رس دارد که از جمله مصرف داروهای تخمک گذاری است؛ در این میان با تحریک اضافی، گاهی تخمک خطرناک تولید می شود و هم عارضه هایی همچون چند قلو زایی و پرفشاری خون و نیز دیابت بارداری ممکن است رخ دهد.

برخی عوارض درمان نازایی

افلاطونیان درباره برخی عوارض درمان نازایی ادامه می دهد: برخی زوجها علاقمندند دوقلوزایی داشته باشند که اصلا توصیه نمی شود چرا که سقط را افزایش می دهد و ضایعات مادرزادی جنین را افزایش می دهد که حسن کار نیست. همچنین زن هایی که از داروهای استروژن در روند درمان استفاده می کنند در بلند مدت دچار پرفشاری خون و دیابت می شوند. گاهی زنانی که دیر ازدواج می کنند و یا باردار نشده و در سنین بالا دچار اندرومتریوز می شوند که باید به این زنان با درمان کمک کرد تا باردار شوند.

زایمانهای لاکچری با تاریخ های خاص از وسواس نشات می گیرد

وی با اشاره به زایمانهای لاکچری با تاریخ های خاص گفت: حقیقت این است که همه روزها، روزهای خداست و ما اگر معتقد به انسانیت هستیم فرقی نمی کند روز تولد چه روزی باشد و همه روزها اگر انسان کار نیک کرده باشد روز خوبی است بنابراین چنین تفکری از وسواس نشات می گیرد که ما می خواهیم شماره ماشین مان و یا تلفن مان و تولدمان رُند باشد و خواسته های غیرمنطقی است و البته نمی توان چنین افرادی را محکوم کرد ولی بنده به عنوان یک پزشک هرگز توصیه نمی کنم.

انتقاد از تعیین جنسیت توسط پزشکان با استفاده از(IVF)

این استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد با انتقاد از برخی همکاران پزشک که از (IVF) برای تعیین جنسیت استفاده می کنند، تصریح کرد: (IVF) تنها راهی است که می توان با استفاده از آن به طور قطع جنسیت را تعیین کرد که کاری غیر اخلاقی است چرا که به اعتقاد بنده جنسیت هیچ نقشی در شخصیت انسانها ندارد؛ انسان بالغ کسی است که کارش را بر اساس اهداف انجام بده و به دیگران لطمه وارد نکند، به جامعه اش توجه داشته باشد و بخواهد کاری انسانی انجام دهد.

وی ادامه داد: می تواند مردی تبهکار باشد و یا مردی باشد صالح و یا ممکن است زنی مانند ماری کوری در رشته اش موفق باشد و یا زنان سیاستمدار موفق که کارهای بزرگی برای جهان انجام داده اند. حال می بینیم برخی پزشکان تعیین جنسیت را ابزار تجاری خود قرار داده اند که بسیار زشت و غیر خلاقی است؛ گاهی اذعان می کنند که مردم می خواهند که باید با زنان و مردان صحبت کرد و به آنها گفت باید بچه سالم و خوب داشته باشید.

روشهای تشخیص ناهنجاری جنین

همه مادران دلشان می تپد  تا مطمئن شوند فرزند تو راهی شان سالم است و اینکه روش های نوین غربالگری تا چه اندازه آنها را از نگرانی در می آورد؛ پاسخی که افلاطونیان می دهد این است؛ یک سری تشخیص ژنتیکی جنین تحت عنوان بررسی ژنتیکی قبل از لانه گزینی وجود دارد که روز به روز از این روشها بیشتر استفاده می شود؛ تا قبل از انکه جنین در رحم قرار بگیرد تشخیص داده و برخی بیماری های جنین هم در حین حاملگی مشخص می شود. همچنین از  دی ان ای جنین در خون مادر برای تشخیص بیمارهایی همچون مونگولیسم یا سندروم دون استفاده می شود به این ترتیب که از خون مادر DNA  جنین را در می آورند و سلامت جنین را مورد بررسی قرار می دهند و یا سونوگرافی خیلی کمک می کند تا تولد نوزادان ناهنجار را شناسایی کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تشخیص ها خیلی بهتر شده در حالیکه در آغاز فعالیتم هیچ کدام از این روش های تشخیصی وجود نداشت ولی هم اینک سونوگرافی مامایی دنیایی از علم شده است که رشدش در آینده هم بیشتر می شود.

علت بروز ناهنجاری اوتیسم در برخی کودکان

افلاطونیان درباره علت بروز ناهنجاری اوتیسم در برخی کودکان تصریح کرد: هنوز اوتیسم ناشناخته مانده است و دلایل قطعی ان مشخص نیست؛ در بعضی حالتها دیده شده که بیشتر شده ولی هنوز روی آن بحث وجود دارد و جزء بیماری هایی است که علم آینده بهتر می تواند آن را تشخیص و درمان کند.

تنها تعداد پزشکان متخصص زنان مرد کمی در جامعه ایران باقی مانده و دلیل، آن است که از یک سالی به بعد پذیرش نیروی مرد متخصص زنان متوقف شده است؛ افلاطونیان معتقد است گاهی فعالیت تنها یک زن متخصص در شهرهای کوچک مشکل ساز می شود و حداقل باید چند نفر باشند که همدیگر را پشتیبانی کنند و در هنگام بروز عارضه همدیگر را یاری کنند و اضافه می کند، زنان متخصص، توانمندند و در آن شکی نیست اما خود آنها هم اذعان دارند که ای کاش متخصص مرد هم در کنار آنها فعالیت می کرد؛ معتقدم پزشک سوگند می خورد که در کارش وجدان داشته باشد و با مردم به گونه ای رفتار کند که به آنان خیر برساند، بنابراین هر آنچه نفع مردم در آن باشد همان درست تر است.

پدر درمان ناباروری ایران از حضور در کنگره جهانی زنان و مامایی در ریو دو ژانیرو برزیل که ۳۷ سال پیش در آن شرکت داشته درس بزرگی گرفته است که دوست دارد آن را با مردم ایران به اشتراک بگذارد؛ خودش اینگونه تعریف می کند که آنقدر این کنگره بزرگ بود که ۸۰۰۰ نفر مهمان داشت و جشن افتتاحیه آن در یک استادیوم برگزار شده بود. سخنران آن یک پروفسور مصری به نام فتح الله، عضو سازمان بهداشت جهانی بود که عنوان سخنرانی اش تکنولوژی و بشر بود.

تنها ۵ درصد از مردم جهان از تکنولوژی بهره مند می شوند

او با مستندات نشان داد که تکنولوژی که همگی آن را عامل پیشرفت می دانند و از سرمایه داری حاصل می شود، هر نوع تکنیکی را با بکارگیری دانشمندان بکار می بندد تا بازار را از رقیب بگیرد اما اگر در مقطع زمانی در نظر بگیرید یک سمت دره، تکنولوژی است و یک سمت دیگر که ۹۵ درصد مردم جهان درآن قرار دارند با حسرت تنها به آن سر دره نگاه می کنند بنابراین تنها ۵ درصد کمی از مردم جهان هستند که از تکنولوژی بهره مند می شوند؛ خیلی زیباست وقتی دره ای نباشد و همه مردم جهان بتوانند از تکنولوژی استفاده کنند و این بزرگترین حرفی بود که می توانست برای اینده بشر بزند.

پروفسور افلاطونیان این سوال را مطرح کرد که بشر به کجا دارد پیش می رود و به دنبال چیست؟ تنها دنبال برتری جمعیتی به جمعیت دیگر؟ این نژاد به نژاد؟ یا همه را انسان بدانند؟ پاسخ مشخص است؛ همه انسانها باید از یک امکانات خوب برخوردار باشند.

دل استادی که نخستین بار در ایران به داد زوج های نابارور رسید و اشک آنها را به خوشحالی تبدیل کرد، به پیشرفت خوش است چرا که معتقد است، انسان توقف ناپذیر است و اگر متوقف شد نقطه مرگش فرا می رسد.

آرزوهای پروفسور افلاطونیان برای مردم و کشور

دلش بزرگ است و می خواهد ترقی کشورش روز به روز نمود بیشتری پیدا کند و مردم ایران بتوانند از امکانات رفاهی و آرامش بیشتری بهره مند شوند تا بتوانند با روحیه خیلی خوب بهتر به هم کمک کنند و جامعه به سمت جامعه ارمانی زیبا که مردم همدیگر را دوست داشته باشند پیش برود. او معتقد است جمع خانوادگی لذت بخش است که همه خوشحال باشند و خدای ناکرده حسادت ها و غرض ورزی ها چیزهایی نباشد که خانواده را زیر سوال ببرد.

او خطاب به مردم ایران این توصیه را کرد؛ انسانها بی خود به دنیا نمی آیند و حتما از زمان تولد تا مرگ در آن فلسفه خوبی نهفته است؛ فلسفه، نگرش بشر را به زندگی نشان می دهد که در بیان شاعران و نویسندگان و علمای رشته های مختلف آمده است.

انسان باید در زندگی هدف داشته باشد که این هدف از بچگی شکل می گیرد و هر چه هدف متعالی تر باشد انسان والاتر می شود؛ ممکن است در این راه به هدفت برسی و یا نرسی اما مهم تلاش شما برای رسیدن به هدف است. خیلی عوامل به خود ما بستگی دارد و خیلی از عوامل به اطراف وابسته است اما نمره اصلی را من به عوامل درونی می دهم و درون و ذات انسان است که باید هدف متعالی داشته باشد و در ان مسیر حرکت کند. ممکن است جاده پر از پیچ و خم باشد و ممکن در این راه به هدف نرسی اما در هر صورت تلاش خود را کردی و اینکه ممکن است در در این راه با عوامل بازدارنده برخورد شود که باید استقامت بورزند.

پروفسور عباس افلاطونیان ۴ فرزند (سه پسر و یک دختر) دارد که تقریبا همگی حرفه او را برگزیده  اند و راهی بوده که خود انتخاب کردند؛ او از این بابت خوشحال است و دوست دارد فرزندانش بهتر از او در این راه موفق شوند و البته با لبخند می گوید امیدوارم است پشیمان نشوند؛ سه فرزند از چهار فرزند او پزشک هستند؛ دو فرزند به درجه PHD دست یافته و دخترش که به دلیل بیماری همسرش چندین سال است که ادامه تحصیل را متوقف کرده و هم اینک پزشک عمومی در یزد و با پدر در بیمارستان مادر یزد همکاری می کند؛ یک فرزندش نیز در زمینه سلولهای بنیادی دکتری دارد و مسئول تحقیقات سلولهای بنیادی پژوهشکده تولید مثل یزد است.

روایت عباس افلاطونیان از مادر و همسرش

وقتی خبرنگار ایسنا از دکتر عباس افلاطونیان پرسید آیا عاشق شدید و ازدواج کردید، پاسخ قشنگی داد؛ او معتقد است عشق یک طرفه است و مثل عشق مادر به فرزند می ماند. او همیشه سر کلاسهایش به دانشجویان درباره مادر می گوید؛ اینکه یک مادر هیچگاه طلبی از فرزند در مقابل محبتش نمی خواهد و حتی گاهی وقتی پدرانی می بیند که خیلی علاقه به فرزندشان دارند معتقد است آنها از عشق مادری الگو گرفته اند.

دکتر که در روزهای سالگرد وفات مادرش به سر می برد با بغض فروخفته از مادرش یاد می کند؛ مادری که این روزها ۲۲ سال است از زمان فوتش گذشته است؛ او در وصف مادرش می گوید، "همیشه به بچه ها عشق می ورزید و آنها صمیمانه دوست داشت و از او یاد گرفتم که به مردم عشق بورزم"

همچنین از خانمش به عنوان مادر بچه هایش گفت و اینکه معتقد است زنش بدی های او و سختیهای زندگی با او را تحمل کرده است؛ می گوید: " تنها ۱۹ ساله و درسال دوم پزشکی بودم که با دختر دایی ام ازدواج کردم و در حالیکه خانمم تنها ۱۷ سال داشت با بنده به تهران آمد؛ مشغول درس خواندن و کارکردن شدم تا زندگی بچرخد و با وجود کمک پدر تلاش کردم مستقل زندگی کنم که برای همین کار اضافی در بیمارستان می کردم؛ از طرفی دیگر همیشه مهمان های زیادی از بم داشتیم که برای درمان به تهران مراجعه می کردند و همسرم با روی گشاده از انها پذیرایی می کرد. مسئولیت بچه ها به عهده او بود و بارها در غیاب من مسئولیت زندگی را به عهده می گرفت.

بی بی فاطمه کرباسی، همسر دکتر که چند سالی است به رحمت خدا رفته در زمان حیاتش در مصاحبه ای گفته بود، با همه مشکلات زندگی همیشه از زندگی با همسرش ابراز خوشحالی کرده و گفته همه مشکلات را تحمل کرده اما خوشحال است که این سالها را با عباس با هم گذرانده اند؛ دکتر هم اذعان می کند که اگر موفقیتی در زندگی داشته مدیون گذشت و همراهی همسرش بوده است.

خانه دکتر در یزد بسیار ساده است و البته نشان از علاقه عباس افلاطونیان به صنایع دستی ایران و یزد دارد و صاحبی دارد بسیار صمیمی و متواضع تا آنجا که با وجود همه عناوین جهانی اش همچون پدر درمان ناباروری ایران و پروفسور در این رشته خود را کوچکترین خدمتگزار جامعه معرفی می کند و می گوید" فکر نمی کنم جزء انسانهای موفقی باشم که شما می شناسید چرا که انسانهای موفق هدف بزرگتری داشتند که با آن دنیا را تغییر دادند و علم را در جهتی پیش بردند که همه دنیا از مزایای آن استفاده می کنند؛ ما می توانیم جزئی از این حرکت خوب باشیم و بچه های ما می توانند این راه را پیش بگیرند و از انچه خدا در سرشت انها قرار داده استفاده کنند."

عباس افلاطونیان، متولد ۲۸ آبان ۱۳۲۹ در شهرستان بم، عاشق بم، کوچه پس کوچه هایش، خانه پدری، ارگ بم، نخلستانهای زیبایش و البته سرخال( خرمای کال) است؛ موسیقی سنتی دوست دارد و سرگرمی اش، نواختن موسیقی توسط نوه هایش است که در کنارش زندگی می کنند. در کار هم همچنان سخت کوش است و به دنبال پیشرفت؛ همیشه با همکارانش مهربان، صبور است و با گذشت.

ارائه اولین طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با عنوان میزان موفقیتIVF در زوجهای نابارور در سال ۱۳۶۷ ، راه اندازی اولین مرکز IVF ایران در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۶۸، اولین تولد فرزند حاصل از IVF در سال ۶۹، انجام اولین مورد انجام میکرواینجکشن(ICSI) در ایران و تولد فرزند حاصل آن در سال ۷۴، اولین تولد حاصل از تخمک اهدایی در سال ۷۹، راه اندازی زایشگاه مهدیه در سال ۱۳۶۰ شهرستان بم، راه اندازی بیمارستان مادر به اتفاق دکتر محمدعلی کریم زاده میبدی(تخصصی زنان و زایمان و ناباروری ) در سال ۷۳، راه اندازی بیمارستان افلاطونیان بم (جنرال )در سال ۱۳۷۶شهرستان بم، راه اندازی مجله انگلیسی Iranin Journal of Reproductive Medicine و راه اندازی بین المللی طب تولید مثل در سا ل ۸۴ تنها بخشی از اقدامات ارزشمند پدر درمان نازایی ایران است.

عباس افلاطونیان حتما از استاد جلال مجیبیان، پزشک شهیر یزدی خیلی درس ها اموخته است؛  دکتر مجیبیان در کتابش با عنوان از پنجه مریم تا جنین آزمایشگاهی گفته است:" سعی ام بر آن بوده طبیب نسخه ای نباشم بلکه تا آنجا که امکانات زمان و بضاعت علمی و مادی اجازه می داده در راه پیشرفت درمان که سود آن مستقیم به بیماران رسیده است، کوشیده ام"

تا چه قبول افتد و چه از نظر آید...

و مصداقش این بیت شعر است که می گوید" تا که دستت می رسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار"

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر