شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۵۵۸۹
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲

فکرشهر: نخلداری در سال‌های اخیر دیگر سود اقتصادی چندانی برای کشاورزان ندارد و درآمد فروش خرما کفاف هزینه‌های سالانه نخلداران را نمی‌دهد تا اینگونه کام کشاورزان از این محصول شیرین همچنان تلخ باشد.

به گزارش فکرشهر از مهر، نخلداران، کشاورزانی صبور و مقاوم هستند که باوجود مشکلات و سختی‌های فراوانی که در طول سال با آن مواجه هستند همچنان به نخل‌های خود عشق می‌ورزند و پای آن عرق می‌ریزند تا جایی که نخل را مانند فرزند خود می‌دانند.

نخلداری علی رغم سختی‌های بسیار، درآمد بسیار کمی برای نخلداران دارد و در سال‌های اخیر که قیمت همه اجناس و کالاها دو یا سه برابر و گاهی ۱۰ برابر شده است، قیمت خرما رشدی نداشته و گاهی درجا زده و گاهی هم با کاهش روبرو بوده است.

نخل به عنوان درختی قیمتی محسوب می‌شود و قیمت هر اصله نخل اخیراً تا ۱۰ میلیون تومان هم رسیده است ولی درآمد سالانه همین نخل برای کشاورز در طول سال حدود ۳۰۰ هزار تومان است که بیانگر یک سرمایه گذاری بدون بازگشت و یا دیربازگشت است.

در حالیکه امسال تورم شدید هزینه‌های زندگی مردم را بالا برده است، درآمد نخلداران از فروش خرما بسیار ناچیز بوده و نسبت به سال قبل افزایشی نداشته است و برخی کشاورزان هنوز هم موفق به فروش خرمای خود نشده‌اند.

تولید ۱۲ درصد خرمای کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پنج میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر داریم که سالانه بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن خرما تولید می‌شود.

محمدتقی منوچهری با اشاره به اینکه استان بوشهر با برخورداری از ۱۳.۱ درصد از کل نخیلات کشور، ۱۲.۷ خرمای کشور را تولید می‌کند اضافه کرد: از ۱۶۵ هزار تن محصول نخیلات استان، ۱۱۰ هزار تن خرما، ۴۵ هزار تن رطب و ۱۰ تن خارک تولید شده است.

خرما روی دست کشاورزان ماند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به کسادی بازار و عدم فروش بخش قابل توجهی از محصول خرمای نخلداران استان بوشهر در سال جاری، بیان کرد: حدود ۵۰ هزار تن از خرمای تولیدی استان بوشهر همچنان در انبارها و سردخانه‌ها مانده است.

حدود ۵۰ هزار تن از خرمای تولیدی استان بوشهر همچنان در انبارها و سردخانه‌ها مانده استمنوچهری توسعه صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی خرما در استان بوشهر را یک ضرورت دانست و افزود: در حوزه سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی شاهد افزایش دو برابری ظرفیت هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و فرآوری خرما در استان بوشهر ایجاد شده، اضافه کرد: خرمای استان بوشهر دارای کیفیت بسیار خوبی است که باید تلاش بهتر و بیشتری برای حضور خرمای استان در بازارهای کشور و خارج از کشور داشته باشیم.

مسئولان فقط وعده می‌دهند

یکی از نخلداران دشتستانی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: علی رغم وعده‌های مسئولان برای کمک به کشاورزان، هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد و در همه زمینه‌ها با مشکل روبرو هستیم.

حسین طوسی اضافه کرد: یکی از نیازهای کشاورزان به کود است که علی رغم تلاش‌ها و هزینه‌های بسیار زیاد یا تأمین نمی‌شود و یا در زمانی که باید به دست ما نمی‌رسد.

وی افزود: در سال‌هایی که باران نمی بارد با مشکلات زیادی برای آبیاری نخیلات خود روبرو هستیم و در این سال‌هایی که باران شدید بوده و سد بالاترین حجم ذخیره خود را نیز دارد باز هم مشکل داریم.

افزایش هزینه‌های نخلداری

یکی از کشاورزان استان بوشهر با ابراز نارضایتی از وضعیت قیمت کود و سم اضافه کرد: افزایش ۱۰ برابری نرخ کود و سم و افزایش نرخ حقابه باعث شده تا هزینه‌های تمام شده تولید خرما برای کشاورزان چندین برابر شود.

یک باغ نخل سرمایه‌ای میلیاردی است که درآمد آن ناچیز بوده و علیرغم سختی‌ها درآمد چندانی را برای کشاورزان نداردحبیب بنافی اضافه کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم خرما به حدود چهار تا شش هزار تومان رسیده است و این خرما با قیمت هفت تا ۱۰ هزار تومان بسته به کیفیت آن از کشاورز خریداری می‌شود.

وی تصریح کرد: یک باغ نخل سرمایه‌ای میلیاردی است که درآمد آن بسیار ناچیز بوده و علیرغم سختی‌ها و مشقاتی که کشاورزان متحمل می‌شوند درآمد چندانی را برای کشاورزان ندارد.

این کشاورز و فعال حوزه نخل و خرما تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دنبال تحریم‌ها و همچنین شیوع کرونا کشاورزان با در بسته صادرات روبرو شده‌اند و انبوهی از محصولات روی دست کشاورزان مانده است.

لزوم تسهیل صادرات خرما

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه سال گذشته عوارضی برای صادرات خرما گذاشته شده بود که باعث شد تا صادرات این محصول مهم با سختی‌های زیادی روبرو شود.

ابراهیم رضایی با اشاره به حذف این عوارض برای صادرات خرما در سال جاری افزود: عوارض سال قبل بازار صادرات خرما را کساد کرد و حذف آن برای صادرات امسال نیز نتوانست شرایط بازار را برگرداند.

وی کرونا را یکی دیگر از عوامل کسادی بازار صادرات خرما دانست و خاطرنشان کرد: به خاطر کرونا بسیاری از کشورها مرزهای خود را به روی واردات بستند و این موضوع در کاهش صادرات خرما تأثیر منفی گذاشته است.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی به تأثیر تحریم بر صادرات خرما اشاره کرد و افزود: همه بازار و ظرفیت‌ها را برای بهبود صادرات خرمای استان بوشهر به کار گرفتیم تا دخل و خرج کشاورزان بهتر شود.

وی به نشست با مسئولان وزارت امور خارجه برای فعال‌سازی توان دیپلماسی کشور برای بهبود بازار خرما در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود مسئولان ایران در خارج از شور تلاش بیشتری برای صدور محصولات تولید داخل داشته باشند.

رضایی حمایت از کشاورزان از جمله نخلداران را یک اولویت مهم دانست و افزود: از همه ابزار و ظرفیت‌ها برای بهبود شرایط فروش خرما و کاهش مشکلات نخلداران به کار خواهیم گرفت.

صادرات خرما نیازمند دیپلماسی قوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خرما از محصولات مهم تولیدی در استان بوشهر است که متأسفانه در سال جاری کشاورزان برای فروش محصول خود با مشکلاتی روبرو بوده‌اند.

سعید زرین‌فر توسعه صنایع مرتبط با خرما را یکی از راهکارهای مهم برای بهبود بازار این محصول دانست و اضافه کرد: در استان بوشهر حمایت خوبی از سرمایه‌گذاران حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما صورت می‌گیرد.

امسال در صادرات خرما به روسیه مشکلاتی را شاهد بودیم و برای رفع این مشکلات نیازمند نمایندگی اقتصادی فعال در کشورهای هدف هستیموی تسهیل صادرات را یکی دیگر از ضرورت‌های بازار خرما دانست و بیان کرد: تلاش گسترده‌ای صورت گرفته تا موانع و مشکلات پیش روی صادرات خرمای استان بوشهر برطرف شود و فعالان عرصه صادرات مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به اینکه امسال در صادرات خرما به روسیه مشکلاتی را شاهد بودیم، افزود: برای رفع این مشکلات نیازمند نمایندگی اقتصادی فعال در کشورهای هدف هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگی‌های سیاسی کشورمان در دیگر کشورها باید به مدد صادرکنندگان بیایند، ادامه داد: توسعه صادرات علاوه بر اینکه در بهبود بازار محصولات تولید داخل تأثیرگذار است، توسعه اشتغال و ارزآوری را در پی خواهد داشت.

انتظار می‌رود مسئولان با درک صحیح از وضعیت نخلداران استان بوشهر، تلاش جدی را برای فروش خرمایی که همچنان روی دست آنها مانده است داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر