شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: نگارنده در انتها پیشنهاد می کند از تماشای چنین فیلم هایی در محیط خانواده جلوگیری شود، چرا که اگر آسیب عیانی بجا نگذارد، مطمئنا اثرات وضعی خود را خواهد گذاشت و لازم است از تماشای چنین فیلم هایی برای سلامتی جسم و روح روان خود و خانواده هایمان خودداری کنیم...
کد خبر: ۸۷۵۷۸
جمعه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶

فکرشهر ــ همایون فقیه:  بنا بر سنت هر ساله صدا و سیمای ملی در شب های ماه مبارک رمضان سریال هایی از شبکه های سیما پخش می شود که امسال در شبکه یک سیما، «علیرضا افخمی» بار دیگر با سریالی که حول محور ساخته های پیشین خود با موضوعات ماورایی همچون «او یک فرشته بود»، «پنجمین خورشید»، «پنج کیلومتر تا بهشت» و...، به صحنه آمده است و این بار تحت عنوان سریال «احضار». این سریال از تمام آثار تلویزیونی جناب «افخمی» ضعیف تر است. 

اولین ضعف این سریال استفاده از بازیگرانی است که کاملا حالت های مصنوعی را دارا هستند که مخاطب را جذب که نمی کنند هیچ، از فضای سریال نیز کاملا دور می کنند. ابتدای سریال وقتی سخن از «جن» به میان می آید و همان حرفای پوچ و بی محتوا و صد من یک غاز فضای مجازی، مخاطب فکر می کند کودکی چنین مطالب و دیالوگ هایی را نوشته و یا حتی اگر آدمی در همان موقعیت هم باشد، چنین حرف هایی را به زبان نخواهد آورد و سایر انتقادات هنری و سینمایی که شاید چندان در تخصص نگارنده نباشد.

اما مطلب اصلی این است که به گفته کارگردان فیلم، هدف از ساخت و پخش این سریال، آشنایی مردم با گروه های عرفان کاذب و جلسات احضار روح است که در جامعه به شدت در حال افزایش است.

در نگاه اول، این سخن درست است که متاسفانه در جامعه فعلی گرایش به عرفان هایی کاذبی که مخاطبین آن بیشتر به تقویت قوه واهمه خویش می پردازند و مطالبی و اعمال و رفتارهایی ها انجام می دهند که با هیچ یک از مسلک های علمی و عملی عرفان اسلامی سازگاری ندارد و یا جلسات احضار روح که به دلایل مختلفی همچون دعا و طلسم های یهودی و صبی و شیاطنی گرفته تا رفتارهای غیر انسانی که همه و همه در حال حاضر به سرمایه های مادی و معنوی افراد و خانواده ها آسیب های گاهی جبران ناپذیر می زند؛ و وقتی ما از شرعیت و عرفان و ادعیه های ناب اسلامی دور باشیم به سوی چنین محوریت هایی کشش پیدا می کنیم چرا که مباحث ماورایی به خودی خود برای هر کسی جالب است و خواهان کسب قدرتی فراتر از قدرت مادی و طبیعی خود است، اما ناآگاهانه نمی داند که در چه مصیبتی وارد می شود.

متاسفانه کارگردان این سریال، مشاوران و متخصصین خوبی در حوزه ماورایی نداشته چرا که اگر بود، مطمئنا ایشان را از این موضوع منصرف می کردند.

اگر هدف، آگاه سازی جامعه و خانواده ها است، مسیرهای فرهنگی و اجتماعی و دینی دیگری نیز وجود دارد و نه این که صدا و سیمای ملی این حجم از بی ملاحظگی را در ظاهر درست در خانواده ها ترویج دهد و پخش چنین سریال هایی که نهایت آن بخواهند در آخر دو پیام اخلاقی به خانواده ها بدهند، هیچ توجیحی ندارد.

نگارنده با توجه به تحقیق و مطالعات مختلفی که مدت ها در موضوعات ماوراالطبیعی و متافیزیک و محورهای طلسم و دعانویسی و ازین قبیل مسائل داشته، با جرات تمام معتقد است که پخش این سریال و تماشای آن برای خانواده ها ضرر فراوان دارد که در بین این ضررها، تاثیرات منفی چنین موضوعات و فیلم هایی در خانه، بیشتر گریبانگر خانم ها و کودکان خواهد بود که فعلا جای بیان مفصل آن نیست.

متاسفانه صداسیما سال ها است که برخی رفتارهای غیراجتماعی را انجام می دهد و این نمونه هم به آن اضاف شده است و کسی نمی داند پاسخگوی این بی رحمی به خانواده ها و بچه ها چه کسی است.

نگارنده در انتها پیشنهاد می کند از تماشای چنین فیلم هایی در محیط خانواده جلوگیری شود، چرا که اگر آسیب عیانی بجا نگذارد، مطمئنا اثرات وضعی خود را خواهد گذاشت و لازم است از تماشای چنین فیلم هایی برای سلامتی جسم و روح روان خود و خانواده هایمان خودداری کنیم.
 

نظرات بینندگان
علی
|
-
|
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
چرا اینقدر سربسته نوشتید . خب حرفتون رو رک و راست میزدید و مطلب رو باز میکردید که چی تو سریال گفته که نباید ببینیم و چرا اشتباهه؟ 
عباس
|
-
|
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
تشکراز بصیرت افزایی جناب آقای فقیه...
همایون فقیه
|
-
|
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
ابتدا از حسن نظر و وقتی که گذاشتید بابت مطالعه بسیار ممنونم. بله شما کاملا صحیح میفرمایید اما چند نکته در این مورد وجود دارد.

ابتدا اینکه طولانی نکردن یادداشت که باعث خستگی خواننده میشود و ممکن است نگارنده نتواند به هدف خود برسد.دوم حتی بیان ریز مطالب در مورد اثرات چنین مباحث ماورایی نیاز به مقدمه چینی های فراوانی دارد که از حوصله ی چنین یادداشت هایی خارج است. سوم مطمئنا همه ی خوانندگان از لحاظ اعتقادی در مورد چنین مباحث جن و ارواح و...یکسان نیستند لذا نمی شود تعریفی داد که به تایید همه برسد، لذا باید لپ کلام را بیان نمود.چهارم شاید بتوان در یک کلام گفت که از آیات و روایات ما بر می آید که بزرگان فرموده اند در هر حال و هر موردی باید از چنین مباحث ماورایی و متافیزیکی دوری کرد، به دلیل آسیب های فراوان و در انتها اگر شما خواننده گرامی هنوز ابهاماتی برایتان وجود دارد، نگارنده حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی جهت پاسخگویی به مجهولات شما در خدمت تان است. مانا باشید
محمد
|
-
|
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
این روح اخر مشخص میشه که شیطان هست که هر روز درذهن ماست
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر