شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در بیست و ششمین نشست شورای اطلاع رسانی بوشهر مطرح شد؛
فکرشهر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در نشست شورای اطلاع رسانی استان بوشهر با موضوع نگاهی به منطقه آزاد تولیدی - صنعتی بوشهر گفت: مناطق آزاد با ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کنند می‌توانند سرمایه‌هایی خارجی و داخلی را جذب و اقتصاد را احیا و توسعه دهند...
کد خبر: ۸۹۰۰۱
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۸

فکرشهر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در نشست شورای اطلاع رسانی استان بوشهر با موضوع نگاهی به منطقه آزاد تولیدی - صنعتی بوشهر گفت: مناطق آزاد با ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کنند می‌توانند سرمایه‌هایی خارجی و داخلی را جذب و اقتصاد را احیا و توسعه دهند.

به گزارش فکرشهر به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، رئیس شورای اطلاع رسانی استان بوشهر افزود: دنیا امروز اقتصاد دولتی را نمی‌پذیرد به همین دلیل هیچ سرمایه‌گذار بخش خصوصی علاقه ندارد با دولت در این حوزه وارد معامله شود.

محمد تقی ایرانی اضافه کرد: براساس کارکردهای تعریف شده برای رونق سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌ها، مناطق آزاد در بخش خصوصی و نه در بخش دولتی تعریف شده‌اند.

ایرانی با تاکید براینکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی اقتصاد دولتی به نفع بخش خصوصی باید آزاد سازی شود گفت: در مقابل تحقق مطالبه ۷۰ ساله مردم استان بوشهر عده‌ای در فضای رسانه‌ای نسبت به این مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که حاصل تلاش و پی‌گیری عده زیادی از مسئولان این استان است، هجوم می‌آورند.

وی اضافه کرد: وقتی فضای رسانه‌ای استان بوشهر گرانی زمین ومسکن را تنها ثمره تبدیل بخشی از این استان به منطقه آزاد اعلام می‌کند طبیعی است که حتی سرمایه‌گذاران داخلی نیز رغبتی نکنند در این جو روانی ضد امنیتی که برای اقتصاد ایجاد شده ورود کنند.

ایرانی با تاکید براینکه باید دست مافیای اقتصادی را در استان بوشهر قطع کرد، ادامه داد: شاید عده‌ای علاقمند به این هستند که اقتصاد استان بوشهر در انحصار آنها بماند و تمایل نداشته باشند سرمایه‌گذاران موجهی از سراسر دنیا به این منطقه ورود کنند و موجب توسعه شوند.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری حق ملت ایران است و ظرفیت‌های موجود در استان بوشهر به عنوان ظرفیت ملی به شمار می‌رود که نباید به بهانه ایجاد گرانی ناشی از مناطق آزاد از ورود سرمایه‌گذاران به این استان جلوگیری کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: اشتغال، ایجاد امکانات رفاهی، اقتصادی و ارتقای سهم زندگی مردم از جمله مزایای ایجاد مناطق آزاد به شمار می‌روند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: منطقه آزاد تجاری، اقتصادی و صنعتی بوشهر نه اولین و نه آخرین منطقه آزاد کشوراست پس کسانی که در فضای مجازی و رسانه‌ای به عنوان منتقد اظهار نظر می‌کنند در برخی مناطق آزاد کشور حضور یابند و ببینند مردم این مناطق چگونه با این مساله برخورد کرده‌اند.

ایرانی یادآور شد: به طور معمول وقتی کار به نفع مردم و توسعه استان تعریف می‌شود عده‌ای علم مخالفت برمی‌دارند این درحالی است که هیچ کسی زیر بار توسعه نیافتگی نمی‌رود.

وی گفت: حق استان بوشهر در بخش سرمایه‌گذاری به دلیل همنشینی با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس بیش از این است و با توجه به مصوبه منطقه آزاد بوشهر انتظار می‌رود این استان به استان نخست سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر افزود: نباید تنها به کالای همراه ملوان که ممکن است سود آن برای عده‌ای بهتر باشد، اکتفا کرد.

ایرانی ادامه داد: سود ته لنجی و مافیایی که پشت آن نشسته برای عده‌ای بسیار ارزشمند است به همین دلیل افرادی که زندگی خود را از ته لنجی و چتربازی می‌گذرانند با ملی و مردمی شدن اقتصاد، صادرات و واردات و سرمایه گذاری خوب در این استان منافع آنها در خطر قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند منافع آنها با سرمایه‌گذاری در این حوزه تامین می‌شود و منافع آنها با منطقه آزاد بوشهر در خطر قرار نمی‌گیرد.

ایرانی تاکیدکرد: براساس آمایش سرزمینی و فرصتی که در این بخش ایجاد شده اگر به موقع ورود نکنیم، و از ظرفیت‌های نوین سرمایه‌گذاری به نفع مردم استفاده نشود این خط توسعه از جاسک، بندر عباس و اروند عبور خواهد کرد و بوشهر در زمان می‌شو د و تنها باید نظاره گراین باشیم که چرا توسعه استان به این صورت است.

وی ادامه داد: امروز توسعه نفت و پتروشمی، پرورش آبزیان، توسعه توریستی و گردشگری در استان بوشهر انجام شده‌است و نیاز به صنایع تکمیلی دارد که با منطقه آزاد تجاری این امر تحقق می‌یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: مردم این استان قدر سرمایه‌گذاری را می‌دانند و به دلیل توسعه حتی مشکلات محیطی و زیستی را نیز رعایت می‌کنند.

وی تاکید کرد: تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن مقطعی و شکننده است و برداشته می‌شود و در این شرایط حساس نباید با برخی اظهار نظرها مردم را نگران کرد.

در ادامه این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ضمن بزرگداشت ایام گذشته و پیش رو، بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم عمر خیام، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی و ٢٧ اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی بیان کرد: بدون تردید روابط عمومی ها به عنوان عنصر اصلی در عرصه سیاست گذاری های کلان نظام و هدایت سازمان ها جایگاه ویژه ای دارد و از آنجائیکه  روابط عمومی و کارکردهای آن به مثابه روح فعالیت‌هاست، امروزه به رکن مهمی از عملکرد سازمان ها تبدیل شده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی استان بوشهر عنوان داشت:  روزجهانی ارتباطات و روابط عمومی را فرصت مقتنمی شمرده تا ضمن تبریک این روز به همه فعالان در این حوزه از عملکرد مثبت و تلاش مستمر و تاثیرگذار و نگاه هدفمند و ارزشمند تمامی همکارانم در حوزه رسانه و مطبوعات در پیشبرد اهداف روابط عمومی و همچنین خدمات ارزنده اصحاب رسانه در استان تقدیر و تشکر می‌نمایم.

فاطمه کرمپور با اشاره به سوابق 70 ساله در زمینه مطالبه ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر اظهار کرد: بندر بوشهر که از زمان پیدایشش در عصر عیلام میانه تا اوج شکوهش در عصر قاجار همواره یکی از قطب‌های تجاری کشور محسوب می‌شده، مردمانی آشنا با ادبیات بازرگانی دارد. از داد و ستدهای منطقه‌ای با کشورهای حاشیه خلیج فارس تا مراودات اقتصادی عظیم با کشورهای شرق آفریقا و جنوب شرق آسیا، بخشی از هویت تجاری این بندر است.

وی افزود: این پیشینه تاریخی-فرهنگی در کنار سوابق نه چندان درخشان مناطق آزاد تجاری در کشور، موجب ایجاد فضایی پر از واهمه و نگرانی برای بندرنشینان شده است. مناطق آزادی که در نقاط مختلف کشور، خدمت زیادی به رونق تولید و افزایش صادرات نکرده‌اند و صرفاً درگاهی برای ورود اجناس درجه چندم خارجی بوده‌اند.

کرمپور با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از نقاط مستعد برای بندر آزاد در کشور، بندر بوشهر معرفی شد تصریح کرد: در سنوات گذشته یکی از مطالبات مردم بوشهر راه‌اندازی بندر آزاد بود که محقق نشد و با پیگیری‌های انجام شده این مهم اکنون تصویب شده است.

وی افزود: بوشهر سابقه درخشانی در حوزه دریانوردی کشور دارد و بخش قابل توجهی از ساز و کار تجاری دوران هخامنشیان در این استان انجام شده است.

کرمپور گفت: شهر بوشهر میراث دار منطقه باستانی تاریخی ریشهر بوده که در دوره افشاریه پایه گذاری شده و در دوره زندیه و قاجاریه توسعه پیدا کرده است.

کرمپور افزود: متاسفانه از دوران حکومت پهلوی این روند توسعه و پیشرفتی نداشته و به دلیل نبود حمایت های زیرساختاری مناسب، رویکرد این دوره در بحث تجارت و توسعه آن پیشرفت آنچنانی پدا نکرده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه روند توسعه و پیشرفت بحث منطقه آزاد بوشهر در دوران دفاع مقدس به دوران طلایی خود رسید و استان بوشهر به جایگاه مناسبی  در این دوران رسیده است.

کرمپور ابراز داشت: بحث منطقه آزاد بوشهر در دوره قاجاریه مباحثی در این پیرامون مطرح گردید که به طور رسمی در دهه 30 در اتاق بازرگانی بوشهر این درخواست به صورت رسمی وجود داشته است.

فاطمه کرمپور در خصوص اثربخشی منطقه آزاد در سرمایه گزاری داخلی و خارجی بیان کرد: امیدواریم با نظارت ، همفکری و همافزایی تمامی دستگاه های مربوطه شرایط مناسبی ایجاد شده تا این شرایط به نحو عالی اتفاق افتاده تا موانع و مشکلات در این راه مرتغفع شود و تا رویای منفعت و سود  این مطالبه 70 ساله به مردم شریف استان بوشهر تحقق یابد.

فاطمه کرمپور در خصوص اهداف، جهت گیری ها و مزایای بوشهر، منطقه آزاد تجاری صنعتی بیان کرد: تبدیل منطقه آزاد بوشهر به عنوان محرک در خصوص صادرات، جهت گیری های اقتصادی موثر در این زمینه، سهولت در مورد خروج کالا، جلب سرمایه های خارجی، ایجاد فرصت های شغلی جدید، دستیابی به فناوری های پیشرفته، محرومیت زدایی از مناطقی که امکان رشد بالقوه دارند، امکان سرمایه گزاری های هدفمند و مناسب، ثبت شرکت ها و ترانزیت کالاهای خارجی با کمترین تشریفات از  جمله اهداف و رویکرد های این طرح بزرگ در استان بوشهر می باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در خصوص ظرفیت ها، امکانات و تجهیزات موجود استان بوشهر جهت دستیابی به بندر آزاد تجاری، بیان کرد: وجود بانک های مختلف، امکانات و تجهیزات بندری مناسب، عمق آب زیاد در مناطق مورد نیاز ، 50 هکتار ارضی آماده به کار، انبار های مسقف موجود، شرکت های نفتی و صنعتی با ظرفیت و مخازن بالا، آزمایشگاه های مجهز دز استان بوشهر، خدمات حمل و نقل و باربی ها و وجود زیرساخت های مناسب، تجزهیزات تخلیه و بارگیری مناسب، شرکت های بزرگ آماده به کار، نمایشگاه بزرگ بین المللی برای معرفی محصولاتاز ظرفیت های مناسب این استان در خصوص زمینه سازی در راستای بوشهر منطقه آزاد می باشد.

به گزارش فکرشهر، روز دوشنبه بیست و ششمین نشست شورای اطلاع رسانی استان بوشهر با حضور رئیس، دبیر و اعضاء شورا در سالن کوثر استانداری برگزار شد. این نشست که با دستور کار بوشهر، منطقه آزاد تجاری و توجه به مواضع تبینی دولت در تمامی جلسات، سخنرانی ها و ..به منظور انعکاس صدای واحد در جهت خدمت به مردم، برگزار گردید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس دانشگاه خلیج فارس، مدیرکل گمرک، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال، مدیرکل مدیریت بحران، مدیرکل امور اجتماعی استانداری، مدیرکل روابط عمومی استانداری، رئیس اتاق بازرگانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر حضور داشتند  و به بیان نظرات و راهکار های خود در این زمینه پرداختند.

 

نظرات بینندگان
سید
|
-
|
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۳
حرف مهم نیست عمل مهم هست.یه مشت نفرات تو استان ما به دلخواه زمینهای منطقه ازاد رو برداشتن الان هم در بهترین مناصب کشور هستن و اونجا هم گرفتار جمع کردن.کجا هستن نیروهای امنیتی
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر